INTERVIU De ce și tinerii fără alte afecțiuni se pot îmbolnăvi grav sau pot muri din cauza coronavirusului: Nu doar la COVID-19, ci și în gripă este același lucru. Cea mai frecventă patologie la tinerii infectați este obezitatea

de Alina Neagu     HotNews.ro
Marţi, 19 mai 2020, 14:37 Actualitate | Coronavirus


Virgil Musta
Foto: AGERPRES
Infecția cu noul coronavirus poate provoca forme grave de boală sau chiar decese și la tinerii care aparent nu au alte afecțiuni, chiar dacă într-un procent mic. S-a întâmplat deja și în țara noastră - pe 18 aprilie, o femeie de 30 de ani din Mehedinți, fără alte afecțiuni, a murit în urma infecției cu COVID-19. Statistica arată că doar 5% dintre cazuri apar la persoane tinere, aparent fără alte patologii, explică medicul Virgil Musta, coordonatorul Spitalului COVID-19 din Timișoara, într-un interviu acordat HotNews.ro. Dar "niciodată nu poți să știi dacă tu, ca persoană individuală, te încadrezi în cei 4-5%", avertizează Virgil Musta.

Virgil Musta spune că mulți tineri, în special cei care nu respectă măsurile de protecție și de distanțare, merg pe ideea că "nu îi afectează pe ei". Statisticile îi contrazic, însă. "Statistica arată că un procent de 5% dintre cazurile grave apar la persoane tinere, aparent fără alte patologii. Există și varianta ca tu să ai o patologie, dar tu să nu cunoști încă acest lucru", explică medicul Virgil Musta.

Medicul Virgil Musta este șef de secție la Spitalul de Boli Infecțioase Victor Babeș din Timișoara, spitalul dedicat COVID-19 unde s-au vindecat, până acum, cei mai mulți pacienți români infectați cu coronavirus.


"Am avut pacienți cu gripă care aparent nu aveau nimic și au făcut forme grave"


Medicul timișorean subliniază că, chiar și în cazul tinerilor fără alte afecțiuni, "poate exista o hiper-reacție imunologică la anumite persoane, o producere de citokine care dă o formă foarte severă, chiar critică de boală, cu sindrom de detresă respiratorie și deces."

"Dar asta nu se întâmplă numai la infecția cu COVID-19, și în gripă este același lucru", explică Virgil Musta. "Am avut cu gripă astfel de cazuri, în experiența mea cu COVID-19 nu am avut astfel de pacienți, persoane tinere cu forme severe, dar am avut pacienți infectați care aveau altă patologie."

"Statistica arată că am avut și pacienți cu gripă care aparent nu aveau nimic, erau sportivi, făceau mișcare și au făcut forme foarte grave de gripă. Există această posibilitate, niciodată nu poți să știi dacă tu, ca persoană individuală, te încadrezi în cei 4-5% care fac forme grave", avertizează Virgil Musta.


Lumea nu prea acceptă că obezitatea este o boală


Cea mai frecventă patologie în cazul tinerilor infectați cu coronavirus, care duce și la complicații, este obezitatea sau hiperponderabilitatea, potrivit coordonatorului spitalului COVID din Timișoara. Mai mult, spune Virgil Musta, lumea "nu prea acceptă faptul că obezitatea este o boală. Este o boală și este una care face ca toată patologia infecțioasă să meargă rău."

Virgil Musta mai spune că mulți tineri, în special cei care nu respectă măsurile de protecție și de distanțare, merg pe ideea că "nu îi afectează pe ei". "Dar chiar și dacă el nu face o formă severă, el este un vector și poate îmbolnăvi pe alții, care pot face formă severă. Eu cel puțin nu aș putea să fiu cu conștiința împăcată dacă în mod voit sau mai mult sau mai puțin voit nu respect niște reguli și le fac rău altora."


Toate țările au impus reguli


Concluzia medicului este că "totuși, aceste reguli au fost stabilite de niște oameni care au cunoștințe în domeniu. Nimeni nu își dorește să forțeze nota și să impună niște reguli numai de dragul de a impune aceste reguli."

Și în alte țări "se întâmplă același lucru, au fost impuse reguli mai stricte sau mai puțin stricte în funcție de caracteristica pandemiei, în funcție de structura populațională și de educația populației respective, dar toți au reguli", amintește medicul Virgil Musta.








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















11517 vizualizari

  • +10 (18 voturi)    
    cu cat e minte mai putina (Marţi, 19 mai 2020, 14:44)

    bobo2 [utilizator]

    cu atat sunt restrictii mai multe
  • +7 (9 voturi)    
    Excelent si informativ (Marţi, 19 mai 2020, 14:57)

    mmagic [utilizator]

    mersi
  • +8 (22 voturi)    
    The Key (Marţi, 19 mai 2020, 14:58)

    sentenced [utilizator]

    "Nu doar la COVID-19, ci și în gripă este același lucru."

    Atat.
  • -3 (19 voturi)    
    Lol (Marţi, 19 mai 2020, 15:03)

    mitg [utilizator]

    Bravo nene, foloseste respirator N95 de care nu se gaseste nicaieri, si mai si pune poza pe net, sa vrea lumea sa cumpere ceva ce nu mai exista!
    • +6 (12 voturi)    
      ca doctor ce ai vrea sa isi puna (Marţi, 19 mai 2020, 15:21)

      Captain Obvious [utilizator] i-a raspuns lui mitg

      o esarfa ? fiind medic, poate si-a cumperat inca din ianuarie sau avea cumparate de mai demult
      • +2 (2 voturi)    
        Da (Marţi, 19 mai 2020, 19:47)

        mitg [utilizator] i-a raspuns lui Captain Obvious

        Sa faca bine sa nu dea idei celor 600,000 de cititori HN ca o masca N95 e de purtat asa degajat in cerul senin albastru.
  • +4 (24 voturi)    
    Lol (Marţi, 19 mai 2020, 15:05)

    HP [utilizator]

    Deci 95% dintre mortii de covid sunt mosi, grasi sau diabetici.

    Iar 5% sunt tineri care fac cytokine storm.

    Ca sa fie clar o data pentru totdeauna ca stam inchisi in case degeaba.

    Da, nu m-as simti bine sa dau altuia, pentru asta port masca, iar cei care se stiu in grupa de risc sa stea in case.
    • +1 (17 voturi)    
      ai perfecta dreptate (Marţi, 19 mai 2020, 15:59)

      Mihai Ioan [anonim] i-a raspuns lui HP

      Ai perfecta dreptate, statul in casa ioti poate provoca alta boli dar din pacate ordinele sunt altele si din pacate europenii au facut cam ce au vazut la chinezi si rezultatul se vede.
      Sper sa deschidem ochii nu e prea tarziu iar economia europeana sa nu ajunga la cheremul asiaticilor.
    • +2 (14 voturi)    
      singurul lucru clar e ca sunt multi sociopati (Marţi, 19 mai 2020, 17:13)

      rmos [utilizator] i-a raspuns lui HP

      tu ai rude, prieteni "mosi, grasi sau diabetici" si mai adaug eu - cu boli autoimune sau hipertensivi, boli renale (si mai sunt multe pe lista)? si cine te-a tinut inchis in casa ca nu inteleg? ai cumva peste 65 de ani?
      apoi:
      "iar cei care se stiu in grupa de risc sa stea in case." pai ai idee ce procent din populatia tarii e in grupa de risc? cati sunt obezi, au hta, cancer, boli renale, etc? si daca stau in case inchisi si au cate un destept ca tine care bantuie ca el e tanar si sanatos, se infecteaza si vine in casa si ii infecteaza si pe ei?
      pot sa inteleg ca esti sociopat, ca nu-ti pasa de oamenii pe care nu-i cunosti, dar nici de cei pe care-i cunosti nu-ti pasa?
  • +8 (24 voturi)    
    Daca si cu parca se plimbau in barca... (Marţi, 19 mai 2020, 15:13)

    Gigi Kent [utilizator]

    Este destul de clar ca exista niste categorii care pot fi sever afectate iar restul nu. Se vede cu ochiul liber de foarte mult timp in toate statisticile. E destul de clar ca daca nu dai cu subsemnatul la doctor in mod regulat dupa pastile (boli cronice) si esti cam tot timpul sanatos tun nu prea ai griji. Daca fumezi (despre astia vad ca nu zice nimeni nimic) sau esti grasutz si nu poti urca cinci trepte fara sa mori de oboseala e clar ca nu prea esti oricum sanatos (fara sa iei neaparat tablete, inca).

    Asa ca eu zic sa se faca o informare clara, fiecare sa ia o decizie proprie si personala in functie de aceasta informare, sa ne gandim cum ii sustinem pe cei care decid ca sunt in potential pericol, sa redeschidem tot si gata cu prostovaneala asta.

    Apropo … sper sa observati ca nu vorbesc despre varsta in comentariul meu. Unu care a facut sport toata viata e posibil sa fie la 70 mai sanatos decat unul de 20-30 de ani. Aveam eu o cunostinta la jumatatea varstei mele care se vaita de dureri de spate si i-am zis ca eu sunt bine mersi fac genuflexiuni cu 80 de kg in spate la sala. Cine e "batran" de fapt la faza asta?
    • +4 (14 voturi)    
      Lol (Marţi, 19 mai 2020, 15:45)

      HP [utilizator] i-a raspuns lui Gigi Kent

      Complet de acord cu tine (vezi comentariul meu deasupra), cu exceptia fumatului.

      Evident ca nu e bine sa fii fumator, si ca poti lua tot felul de boli care pot deveni comorbiditati in cazul infectarii cu covid, DAR aparent exista niste studii destul de sigure care indica faptul ca fumatorii prezinta un risc de vreo 4 ori mai scazut sa se infecteze cu covid-19.

      Stiu, e ciudat.
      • +4 (10 voturi)    
        Posibil sa ai dreptate dar... (Marţi, 19 mai 2020, 16:41)

        Ovidiu P [utilizator] i-a raspuns lui HP

        La Chinezi mortalitatea in ransul barbatilor a fost de doua ori mai mare devat la femei. De ce? Dau vina pe faptul ca la ei sunt mult mai multi barbati fumatori ca femei.
      • -1 (9 voturi)    
        am o veste proasta pentru tine (Marţi, 19 mai 2020, 17:18)

        rmos [utilizator] i-a raspuns lui HP

        ia citeste tu putin aici: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1534580720304019?via%3Dihub#!
        " Here, we show that cigarette smoke causes a dose-dependent upregulation of Angiotensin Converting Enzyme 2 (ACE2), the SARS-CoV-2 receptor, in rodent and human lungs."
        "Taken together, these results may partially explain why smokers are particularly susceptible to severe SARS-CoV-2 infections"

        stiu, e ciudat! :)
        • +2 (6 voturi)    
          Cu toate astea (Marţi, 19 mai 2020, 19:31)

          Ciprian1979c [utilizator] i-a raspuns lui rmos

          mult mai multe statistici si studii arata ca foarte puțini fumători se infecteaza - nu am chef sa ti dau link uri, cauta ti si singur, ca găsești! Stiu, e "ciudat", doar daca nu esti in stare de un raționament foarte simplu ( briciul lui Occam) si fara detalii bio-chimice: ceea ce ne otrăvește/omoară si pe noi poate "otravi" si alte chestii din noi! Sau - cel puțin - le poate" strica " felul in care funcționează, pt ca, ele sunt adaptate pt organisme naturale, fara modificări in structurile genei ( modificari pe care nicotina, printre altele, le face)!
          • -2 (6 voturi)    
            rar mi-a fost dat sa citesc atatea aberatii (Marţi, 19 mai 2020, 23:07)

            rmos [utilizator] i-a raspuns lui Ciprian1979c

            m-am tot gandit daca are rost sa-ti raspund avand in vedere ca ai debitat atatea tampenii ... am zis totusi sa incerc:
            - "mult mai multe statistici si studii arata ca foarte puțini fumători se infecteaza - nu am chef sa ti dau link uri, cauta ti si singur, ca găsești" - iti spun eu, nu dai link pentru ca nu exista asa ceva, nu e niciun studiu peer reviewed si acceptat care sa demonstreze asa ceva
            - "ceea ce ne otrăvește/omoară si pe noi poate "otravi" si alte chestii din noi" deci tu esti trump junior, pe principiul asta au murit oameni care au baut alcool metilic in iran. sau dezinfectanti in sua.
            - "Sau - cel puțin - le poate" strica " felul in care funcționează, pt ca, ele sunt adaptate pt organisme naturale, fara modificări in structurile genei ( modificari pe care nicotina, printre altele, le face)!" - what?! ce modificari "in structurile genei" face nicotina? :))))) spune te rog, sa public repede si sa iau nobel :)) (tu ai citit ceva dar nu ai inteles nimic, asa cum era de asteptat. vezi ca nu intelegi ce inseamna epigenetic si in plus fumul de tigara contine multe alte substante pe langa nicotina)
            deci .. ce sa mai zic, stiu ca e ciudat dar ... ai mari probleme omule, nu intelegi nimic din ce citesti. o fi de vina analfabetismul? (era intrebare retorica evident)
            • -1 (3 voturi)    
              Dar, de ce crezi (Miercuri, 20 mai 2020, 7:17)

              Ciprian1979c [utilizator] i-a raspuns lui rmos

              tu ca faci cancer de la fumat?.ca nu e bun fumul la gust? De ce crezi ca se face cancer, in general? Nu se modifică nimica in adn si arn?! :) Hai ca nu trebuie sa fii doctor ca sa stii asta. Caută AC2 receptors nicotine - poate înțelegi ceva: daca vrei, dacă nu, tine o tot pe a ta si fii fericit ca ai "dreptate'!
              • 0 (2 voturi)    
                omg .... cata prostie ... (Miercuri, 20 mai 2020, 10:54)

                rmos [utilizator] i-a raspuns lui Ciprian1979c

                deci, cancer se face de la nicotina?! :))))) cum ai ajuns la concluzia asta, spune repede, hai sa publicam iti garantez ca luam nobel! :)
                acum, lasand gluma la o parte, te bag in seamna pentru ca esti amuzant si pentru mine esti o curiozitate, vreau sa vad cat de departe ajunge prostia umana. eu sunt in domeniul asta de peste 20 de ani, stiu ce receptori foloseste nicotina si cum actioneaza. bine, prin "stiu" vreau sa spun ca inteleg mecanismul propus de oamenii de stiinta pentru a explica asa ceva, la nivelul actual. mecanismul nu e perfect si va fi inteles mai bine in anii urmatori. dar iti garantez ca pana acum nu este demonstrat un mecanism prin care nicotina cauzeaza cancer! sunt ipoteze, contradictii, research pentru asa ceva dar DEOCAMDATA NIMIC DEMONSTRAT!
                pentru ca vezi tu, si mancatul poate sa cauzeze cancer. orice proces metabolic prin care se elibereaza radicali liberi e potential cancerigen. adn-ul celular sufera mutatii in fiecare secunda, din diverse motive dar din fericire avem suficiente mecanisme de protectie si corectie. potentialul cancerigen al nicotinei nu e mai mare comparat cu cel al substantelor pe care le mananci zilnic.
                btw, codul nostru genetic e incodat pe adn, nu arn, atat de prost esti ca nu stiai nici macar asta :)
                si ca sa-ti raspund la intrebarea tampita: "ca faci cancer de la fumat?" - fumul de tigara contine peste 70 substante cu efect DEMONSTRAT cancerigen! intelegi asta!? de la aceste substante faci cancer!
                asa ca termina cu tampenii de genul "cauta aia sau ailalta"! daca tu ai gasit vreo dovada, pune link si iti arat imediat ca de fapt tu nu ai inteles absolut nimic din ce ai citit!
  • +10 (14 voturi)    
    Calculul riscului si riscul calculat (Marţi, 19 mai 2020, 15:25)

    YorkshireTerrier [utilizator]

    „un procent de 5% dintre cazurile grave apar la persoane tinere, aparent fără alte patologii” - retineti termenul „aparent”.

    La nivel mondial cazurile grave (serious or critical - conform https://www.worldometers.info/coronavirus/) sunt 2% din total cazuri.

    Prin urmare 2% din 5% inseamna fix 0,1% din totalul cazurilor.
    Se poate spune si 1 la mie, ceea ce corespunde perfect cu situatia din tara noastra unde 1 femeie tanara si sanatoasa a decedat dintr-un total de 1126 decedati. Se mai intampla si surprize neplacute.

    „Statistica arată că am avut și pacienți cu gripă care aparent nu aveau nimic, erau sportivi, făceau mișcare și au făcut forme foarte grave de gripă” - surprize neplacute se intampla, asta spune doctorul.

    OK, exista un risc minor, fiecare se protejeaza cat considera ca este necesar si fiecare are dreptul sa-si asume riscuri. De fiecare data cand te dai jos din pat exista riscuri, ba chiar si in propriul pat e posibil sa mori - majoritatea oamenilor chiar mor in pat - deci atentie la paturi!
    • +2 (8 voturi)    
      Erata: este 5% din 2%, dar rezultatul e tot 0,1% (Marţi, 19 mai 2020, 17:12)

      YorkshireTerrier [utilizator] i-a raspuns lui YorkshireTerrier

      In rest, ramane valabila avertizarea cu privire la paturi.
  • +5 (17 voturi)    
    Era de stiut (Marţi, 19 mai 2020, 15:32)

    Setalcott [utilizator]

    Lasati tara pe mana doctorilor si o transforma toata intr-un spital.
  • +2 (16 voturi)    
    Daca porti coif esti ferit (Marţi, 19 mai 2020, 15:41)

    buncrestin [utilizator]

    Indiferent de varsta, daca porti coif esti ferit de orice boala. Te stingi fericit, in propria ignoranta.
  • +3 (11 voturi)    
    Pai nu e logic? (Marţi, 19 mai 2020, 15:45)

    lazarus101 [utilizator]

    Daca nu mai poti respira cand urci un etaj de scari e evident ca orice boala care-ti afecteaza plamanii iti poate fi fatala! Ar trebui luate masuri dure impotriva obezitatii, trebuie sa lasam la o parte "Political correctness"-ul si sa tratam obezitatea asa cum e, o boala care mai devreme sau mai tarziu UCIDE!
    Una dintre masurile impotriva obezitatii trebuie sa fie interzicerea comercializarii apei carbogazoase indulcita cu zahar si a meniurilor fast food care au peste 1000 de calorii. Iar unui obez pur si simplu nu mai trebuie permis sa fie servit cu junk food. Daca un individ in stare de ebrietate comanda alcool cel care-l serveste nu are voie sa-i dea! La fel trebuie facut si cu umflatii daca un obez morbid comanda junk food cat pentru 10 persoane pur si simplu sa fie ilegala servirea lui.
    Ce alegem, sa le facem pe plac lanturilor de junk food sau sanatatea populatiei?
    • +1 (3 voturi)    
      te-ai gandit ca definitia "obezitatii" este (Marţi, 19 mai 2020, 20:21)

      AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui lazarus101

      O chestie relativa? Te-ai gandit ca sunt oameni care conform definitiei medicale sunt obezi gr 1 dar ei pot mult mai mult decat sa urce un etaj pe scari? Cim faci diferenta intre "obezul" definit de OMS si cel care are reale probleme?
      E foarte usor sa interzici si efectul va fi zero barat.
  • +6 (18 voturi)    
    Ce silogism idiot (Marţi, 19 mai 2020, 15:49)

    hic sunt leones [utilizator]

    Un X procent din persoanele care folosesc calculatoarele vor avea afectată vederea; „niciodată nu poți să știi dacă tu, ca persoană individuală, te încadrezi în cei X%”.
    Și ce-ai vrea acum, să nu mai folosim calculatoarele?
    Voi - medicii - aveți grijă să nu mai colcăie bacteriile prin spitale, aveți grijă să nu uitați instrumentele în pacienți, fugăriți-i pe al de Beuran din funcții și în rest ciocul mic, pentru că nu e treaba voastră cum aleg oamenii să-și trăiască viețile.
  • 0 (16 voturi)    
    oare (Marţi, 19 mai 2020, 15:52)

    cucuveauamov [utilizator]

    obezitatea a fost dobandita si pentru ca oamenii au fost tinuti in case?
  • +5 (9 voturi)    
    OH. (Marţi, 19 mai 2020, 16:09)

    letsoc [utilizator]

    Sincer va spun din "experienta" mea ( am 74 de ani ): in copilarie am facut bolile copilariei ,alea care existau atunci , am facut meningita si am scapat , de cand ma stiu am colesterolul mare , mi-am scos amigdalele , mi-am scos colecistul plin cu pietre , operat de hernie inghinala , mi-am scos apendicul ( apendicita acuta ) , mi-am scos un ochi ( cancer de coroida ) , operat pe cord deschis ( trei bypass-uri ) , luat pastile pentru colesterol ( statine ) si pentru inima , pastile ce mi-au facut praf rinichii , avand acum o insuficienta renala de toata frumusetea, grasut am fost de cand ma stiu . Una peste alta , in Noiembrie , anul trecut , am contactat o gripa ( acum eu cred ca a fost covid ) puternica , sarbatorile de iarna petrecandu-le in pat , asteptand sa mor , dar am scapat . Stiu ca nu voi fi crezut , ( nu ma deranjeaza cu nimic ) , dar as vrea sa vad unde ma baga si pe mine , in statistica domnul doctor Musta . Sa auzim de bine .
    • +2 (2 voturi)    
      categoria (Miercuri, 20 mai 2020, 8:29)

      andrei1245 [utilizator] i-a raspuns lui letsoc

      survivor ca tot e la moda.
  • 0 (0 voturi)    
    ca atare (Miercuri, 27 mai 2020, 12:04)

    srpc [utilizator]

    Musta a fost demis; nu era admisibil ca atata lume sa se vindece la Timisoara, fiindca dauna campaniei de terifiere a populatiei


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by