Sari direct la conținut

[P] Cât de bine își cunosc românii drepturile de consumator european?

Smile Media
Campania #YourEUright, Foto: #YourEUright
Campania #YourEUright, Foto: #YourEUright

Perioada promoțiilor de iarnă a devenit deja o tradiție în România, când comercianții aplică reduceri importante la articolele vândute în marile centre comerciale. Promoțiile afișate atrag mulți consumatori în goana după reduceri, însă aceștia trebuie să cunoască un aspect foarte important și anume că responsabilitatea comercianților nu se încheie în momentul achiziției produselor. Prin campania de informare publică denumită #YourEUright, Comisia Europeană îndeamnă cetățenii să cumpere mai inteligent, mai atent și mai conștient, apelând cu încredere la drepturile lor de consumatori europeni.

Potrivit unui studiu recent realizat de Kantar Public pentru Comisia Europeană, cele mai cunoscute drepturi europene de consumatorii români, de altfel și cele mai exercitate de către aceștia, sunt returnarea produselor achiziționate online în termen de 14 zile calendaristice și garanția gratuită oferită timp de doi ani pentru produsele achiziționate online sau în magazin. Peste 63% dintre românii intervievați, care au întâmpinat probleme cu produsele cumpărate, au ales să acționeze direct împotriva comercianților, și doar 12% dintre aceștia au apelat la Autoritatea Națională de Protecție a Consumatorilor.

„Perioada reducerilor este foarte atractivă pentru români, de aceea este important ca aceștia să fie informați cu privire la drepturile pe care le au în calitate de consumator european. Dacă sunt nemulțumiți de produsele cumpărate online, există posibilitatea legală de a le returna în 14 zile calendaristice. E bine totuși să țină cont că returnarea trebuie făcută imediat ce s-a constatat neconformitatea cu contractul, fără a deteriora produsul sau a acționa asupra lui mai mult decât este necesar. Astfel se va putea verifica conformitatea acestuia cu contractul sau cu descrierea făcută de comerciant, în baza căreia a fost luată hotărârea de a achiziționa acel produs” declară conf. univ. dr. Costel Stanciu, președinte Asociația Pro Consumatori (APC), membră a Organizației Europene a Consumatorilor (BEUC).

În ceea ce privește garanția legală a produselor achiziționate online, de la magazin sau prin curier, reprezentanții APC atrag atenția asupra neclarităților frecvent apărute în perioada garanției, care trebuie sa fie gratuită (sau asigurată) timp de doi ani, în baza legislației în vigoare. Dacă produsul cumpărat în spațiul UE prezintă un defect sau nu corespunde descrierii, comerciantul are obligația de a-l repara în termen de 15 zile calendaristice sau de a-l înlocui fără costuri adiționale, fie să acorde o reducere de preț sau să restituie integral suma plătită. Comercianții pot oferi adesea o garanție comercială suplimentară, pentru un plus de protecție consumatorilor, dar aceasta nu va înlocui sau reduce garanția minimă legală de doi ani.

Conform legislației europene, toate cheltuielile legate de aducerea la conformitate a produsului în baza garanției legale trebuie să fie suportate de comerciant, respectiv costurile de livrare, manopera, materialele, transportul și/sau deplasarea tehnicienilor la domiciliul consumatorului. Indiferent de categoria de produs, fie că vorbim de un autovehicul, un articol vestimentar, un aparat electrocasnic sau pur și simplu o mătură, toate se vor supune aceluiași set de reguli.

Desfășurată simultan în zece țări din Uniunea Europeană, la inițiativa Direcției Generale pentru Justiție și Consumatori (DG JUST) a Comisiei Europene, campania #YourEUright urmărește creșterea gradului de conștientizare al tinerilor cetățeni privind exercitarea drepturilor în calitate de consumator european și aplicarea măsurile de soluționare rapidă a eventualelor litigii cu comercianții.

Află mai multe despre drepturile europene și cum pot fi exercitate aici.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro