Sari direct la conținut

Revista Romania literara a acordat Premiile de debut pe anul 2008

HotNews.ro

Svetlana Carstean, Oana Soare si Simona Sora sunt castigatoarele premiilor revistei Romania Literara pe 2008, in urma jurizarii a sase carti de debut, alese din domeniile roman, poezie, pana la critica literara. Festivitatea de decernare a Premiilor a avut loc miercuri, 20 mai 2009, la Clubul Prometheus.

Premiile, in valoare de 1.000 RON fiecare, acordate cu sprijinul Fundatiei ANONIMVL, au fost decernate de catre juriul format din Nicolae Manolescu – presedinte, Ioana Parvulescu, Adriana Bittel, Gabriel Dimisianu si Alex Stefanescu.

Svetlana Carstean a obtinut acest premiu pentru volumul Floarea de menghina, iar Simona Sora a fost premiata pentru volumul Regasirea intimitatii. Ambele volume au aparut la Editura Cartea Romaneasca, in anul 2008. Oana Soare a primit premiul pentru volumul Petru Dumitriu & Petru Dumitriu aparut la Editura Fundatia Nationala pentru Stiinta si Arta.

Floarea de menghina, Svetlana Carstean
Floarea de menghina, Svetlana Carstean
Foto: Polirom

Svetlana Carstean, Floarea de menghina

Mircea Cartarescu: „Printr-un straniu proces de neotenie literara, Svetlana Carstean si-a intirziat cu zece ani debutul, doar ca sa se arate azi intr-o haina mai originala si mai stralucitoare. Caci ea aduce din amintirea unei poezii trecute (aromele anilor ’90) sofisticarea intunecata a Florii de menghina, un poem arhetipal de mare forta, dar o completeaza cu gestualismul si nevoia de sinceritate a poeziei de dupa anul 2000, ce au produs „poemele in format electronic” din final. O poezie bogata si atenta la detalii ce prevesteste, pe linga o viitoare poeta notorie, si o viitoare prozatoare.”

Svetlana Carstean este scriitoare si jurnalista. Membru cofondator al cenaclului „Central” de la Facultatea de Litere din Bucuresti, a publicat pentru prima data poemul Floarea de menghina in 1995, in volumul de debut colectiv Tablou de familie (alaturi de colegii sai Sorin Ghergut, Razvan Radulescu, Cezar Paul-Badescu, Mihai Ignat si T.O. Bobe). A publicat de-a lungul anilor articole, interviuri si poeme in Dilema, Observator Cultural, Romania literara, Adevarul literar si artistic.

Regasirea intimitatii, Simona Sora
Regasirea intimitatii, Simona Sora
Foto: Polirom

Simona Sora, Regasirea intimitatii

Spatiul literar a fost mereu vazut ca loc al unei intimitati impartasite. O intimitate personala in care coexista nu doar spatiile interioare ale scriitorului si cititorului, ci si doua traditii (practici) care uneori se suprapun – cea a scrisului si cea a cititului. Felul in care corpul sufletesc a irumpt in literatura romana interbelica seamana, la nivelul pinzei freatice, cu felul in care corpul jupuit, exuviat, rizomat al (post)modernitatii a inlocuit corpul gri-uniformizat sau amputat din literatura anterioara. Punerea in ecuatie a acestor doua „corpuri literare romanesti” spune ceva (implicit) despre celelalte doua dimensiuni ale intimitatii: increderea (in literatura) si libertatea proprie. Aceasta e, in fond, miza „regasirii intimitatii”: o regasire de sine in (si prin) carti, o surfare a „modernitatii solide” din alte vremuri si o submersie in „modernitatea fluida” a timpurilor noastre – un plonjon fara plasa in amniosul bibliotecii nesfirsite.

Simona Sora preda, din 2005, la Facultatea de Litere, Bucuresti; Doctor Summa Cum Laudae in Filologie (2007). A publicat, incepind cu 1993, cronici literare, studii, eseuri, traduceri in reviste culturale, prefete si postfete la diverse volume de literatura contemporana. A tradus volumul Crezul meu de Carlos Fuentes (Editura Curtea Veche, 2005) si se numara printre autoarele antologiei Tovarase de drum. Experienta feminina in comunism (Editura Polirom, 2008). Din 2002, sustine cronica literara in revista Dilema. Coordoneaza paginile culturale ale revistei Dilema veche si este editor coordonator al revistei Dilemateca.

Oana Soare, Petru Dumitriu & Petru Dumitriu

Debutul Oanei Soare, volumul „Petru Dumitriu & Petru Dumitriu”, i-a adus acesteia aprecierea juriului. Precizand ca este vorba despre prima monografie de acest fel din literatura romana, criticul Nicolae Manolescu considera ca „volumul Oanei Soare este o interactiune, un fel de banda a lui Moebius intre biografia si opera scriitorului. Ea vine cu prima carte in care nu a ascuns nimic din viata, opera si cariera autorului. Nu ascunde, nu diminueaza, nu face pamflet. Asezarea dreapta in istoria literaturii a lui Petru Dumitriu a facut-o Oana Soare, cu aceasta carte”.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro