VIDEO Podul de la Brăila. „Golden Gate-ul” de peste Dunăre ar trebui să fie gata anul acesta. Cum arată acum / În ce stadiu sunt drumurile fără de care podul ar rămâne „muzeu”
Podul suspendat peste Dunăre de la Brăila prinde din ce în ce mai mult contur, iar cablurile principale aproape au fost finalizate, urmând ca în curând să putem vedea primele porțiuni din tablier ridicate și montate. Deși lucrările la podul propriu-zis sunt în grafic – și ar urma astfel să fie gata în acest an – execuția drumurilor de acces este cea care dă emoții. Fără drumurile de acces gata, podul finalizat peste Dunăre ar rămâne pentru un timp doar un „muzeu” în aer liber.
În prezent, asocierea italo-niponă Astaldi – IHI Infrastructure System lucrează la cablurile masive care vor susține tablierul podului, mai exact la compactarea toroanelor. Cablurile principale, formate din 16 toroane, au fost formate prin tragerea de la un bloc de ancoraj la altul a câtorva mii de fire din oțel zincat fiecare cu diametru de 5,38 mm.
Aproximativ 81.000 de kilometri de fir de oțel, îndeajuns cât să înconjoare pământul de două ori, după cum detalia Compania de Drumuri. Cele două cabluri principale astfel formate vor avea o greutate totală de peste 6.700 tone.
Podul de la Brăila – „Golden Gate-ul” de peste Dunăre
De cele două cabluri cu diametru de 60 de centimetri, ancorate în blocuri de ancoraj pe fiecare mal, se va prinde tablierul metalic al podului cu ajutorul unor tiranți.
Fiecare segment al tablierului metalic are o greutate medie de 250 de tone. În total vor fi 86 de segmente ale tablierului metalic ce cântăresc în total peste 20.800 tone.
Lungimea totală a podului suspendat peste Dunăre este de 1.974,30 metri, iar deschiderea centrală este de 1.120 metri. Comparativ, celebrul pod Golden Gate din San Francisco are o lungime de 1.970 de metri și o deschidere centrală de 1.280 de metri.
„La momentul finalizării va fi al treilea pod din Europa din punct de vedere al deschiderii centrale și al lungimii”, notează Compania de Drumuri.
Cele două turnuri ale Podului ating o înălțime de 192 metri și sunt fi practic cele mai înalte construcții din România (dincolo de coșuri de fum sau antene).
Riscul ca Podul să fie un „muzeu” la final de 2022
Podul de la Brăila va avea trei deschideri: o deschidere principala (1.120 m) și două deschideri laterale de 489,65 m pe malul Brăila și 364,65 m pe malul Tulcea. De o parte și de alta sunt două viaducte de acces în lungime de câte 110 m fiecare.
În total, podul de la Brăila va măsura aproape 2 kilometri, iar pe lângă el se construiesc și alți 23 de kilometri de drum nou care să lege podul de infrastructura rutieră din zonă.
Realizarea podului propriu-zis este în prezent în grafic și ar urma să fie gata până la finalul anului. Totuși, pentru deschiderea circulației e nevoie și de finalizarea drumurilor de legătură…
În prezent se lucrează intens și la realizarea acestor drumuri, în special la tronsonul de drum care rezolvă relația Brăila – Pod – legătura cu DN22 Smârdan/Măcin, această bretea fiind singura cu șanse de a fi gata în acest an.
Această componentă a drumurilor de legătură este cea care a rămas în urmă în cadrul actualului contract și fără de care practic podul, odată finalizat, ar rămâne doar „un muzeu” în aer liber.
Deși se știa demult de această problemă și de decalajul creat, abia din primăvara lui 2021 au fost emise autorizațiile de construcție și pentru drumurile de legătură.
În august 2021, fostul ministru al Transporturilor Cătălin Drulă anunța că Podul se va deschide la final de 2022, împreună cu 10 km din drumurile de legătură, pe relația Brăila-DN22 (Smârdan-Măcin).
Recent, ministrul Sorin Grindeanu a vizitat și el șantierul și a confirmat că finalizarea podului va avea loc în acest an.
Stadiul drumurilor de legătură în clipurile video de mai jos:
–
Drumuri de legătură de 23 de kilometri
Lungimea totală a drumurilor (inclusiv podul) este de 23,413 km și cuprinde două secțiuni: drumul principal Brăila – Jijila, cu o lungime 19,095 km și drumul de legătură cu DN22 Smârdan – Măcin, în lungime de 4,328 km.
Podul suspendat peste Dunăre, structura principală din cadrul Proiectului, va avea o lungime de 1.974,30 de metri și va fi poziționat între km 4+596,10 si km 6+570,52 pe drumul principal Braila-Jijila, respectiv la km 165+800 pe fluviul Dunărea (kilometraj pe Dunare, măsurat de la Sulina).
- Drumul principal Brăila – Jijila. Va avea o lungime de 19,095 Km si va fi prevăzut cu două benzi de circulație pe sens, benzi de încadrare, acostamente, zona mediană și zona de parapete.
Pe tronsonul cuprins între km 4+486,10 și km 6+680,30, unde drumul traversează fluviul Dunărea, se vor construi doua viaducte de acces în lungime de cate 110,00 metri fiecare.
Traseul include o ramificație pe directia Sud, până la intersecția cu drumul existent Smârdan – Măcin (DN22).
- Drumul de legătură cu DN22 Smârdan – Măcin. Cu o lungime de 4,328 km, acest drum va fi prevăzut cu o bandă de circulație pe sens. Drumul de legătură urmează să pornească de la km 7+940 al drumului principal (Brăila- Jijila) si se va intersecta cu DN22 Smârdan-Măcin.
Click pe planuri pentru a le deschide mai mare, într-o fereastră separată:
–-
Podul peste Dunăre de la Brăila
Lungime: Pod + Drum Brăila – Jijila (19 Km) , Drum legătură DN22 Smârdan Măcin (4,3 km)
Valoare: 1,99 mld lei (fără TVA)
Constructor: Astaldi (Italia) – IHI Infrastructure System (Japonia)
Contract semnat: 15.01.2018
Lucrări începute: decembrie 2018
Termen finalizare: 2022 (pentru pod), 2023 (pentru drumuri)
Stadiu (ianuarie 2022): 51%
Cum va arăta Podul la final și imagini de la debutul lucrărilor:
–
CITEȘTE ȘI: