HARTĂ INTERACTIVĂ Traseul autostrăzii „Unirii” A8 la nord de Iași naște dispute pentru că ar urma să treacă prin mijlocul unor sate: „Expropriem minim 100 de locuințe”, „Va bloca dezvoltarea rezidențială”
Noul traseu al autostrăzii Tg Neamț (DN2) – Iași – Ungheni, prezentat în exclusivitate de HotNews.ro în urmă cu două săptămâni, a dat naștere unor ample discuții în rândul localnicilor din pricina schimbărilor substanțiale în zona de nord a Municipiului Iași, un traseu mult diferit față de varianta stabilită în 2011. În noua configurație de traseu, menită să „aducă” autostrada mai aproape de Iași, viitoarea șosea de mare viteză ar urma să treacă prin mijlocul a cel puțin trei sate, adică va implică exproprieri și demolări de case, la pachet cu secționarea intravilanului.
Din mai 2021 se află în derulare un contract de 58,8 milioane de lei cu proiectantul Consitrans pentru revizuirea Studiului de Fezabilitate și realizarea Proiectului Tehnic pentru tronsonul din „Autostrada Unirii” A8 de la Tg Neamț la Iași și mai departe până la Ungheni, un contract cu termen de realizare de 25 de luni.
În urma primei etape a Analizei Multicriteriale (AMC) a fost stabilit traseul autostrăzii așa cum reiese el după indicatori (trafic, relief, obstacole etc) în condițiile de astăzi, cu câteva modificări față de varianta din 2011. Numai că în zona Municipiului Iași traseul a fost puternic schimbat față de varianta inițială de traseu stabilit în 2011.
HARTĂ INTERACTIVĂ – Traseul A8 în zona de Nord a Municipiului Iași
> Zoom-in pe hartă pentru a vedea pe unde trece mai exact traseul și pentru a vedea cum se compară cu varianta de traseu din 2011 (linia roșie)
> Click pe elementele de pe hartă pentru informații suplimentare.
> Folosește butonul de selectare fundal (sub butoanele + sau – ) pentru a comuta între diferitele tipuri de hărți de fundal (ex. hartă satelitară, OpenStreetMaps, etc).
–
A8 trece prin mijlocul unor sate la Nord de Iași
După cum se poate observa, noul traseu al autostrăzii A8 ajunge să treacă mult mai aproape de Municipiul Iași, însă în același timp trece chiar prin mijlocul unor localități precum Bogonos lângă Lețcani, Breazu din comuna Rediu și Cilibiu din comuna Golăiești de lângă Prut.
Apariția în spațiul public a traseului rezultat în urma primei etape a AMC-ului derulat de proiectant a declanșat o serie de discuții aprinse în presa locală și printre locuitorii din zonă care au acuzat că autostrada trece inutil prin localitățile de la Nord de Iași.
Într-o intervenție la Ziarul de Iași, Adrian Covăsnianu, fost secretar de stat în Transporturi, a explicat de ce s-a luat decizia modificării traseului față de varianta 2011 și că deocamdată traseul nu e unul final, ci mai poate fi modificat.
- „În varianta din studiul de fezabilitate din 2011 traseul era destul de departe de aglomerarea Iași, acum ca urmare a solicitărilor atât a Primăriei Iași, a societății civile, a Consiliului Județean cât și a Ministerului Transporturilor am analizat mai multe variante să fie cât mai aproape de zona funcțională, de dezvoltare a municipiului Iași, dar să și respectăm exigențele din caietul de sarcini care spun clar că trebuie să asigurăm conectivitate cu viitorul spital de Urgență și aeroportul Iași”, a spus Covăsnianu.
Covăsnianu a mai detaliat pe pagina sa că actualul traseu prin localități impune și o serie de constrângeri sau lucrări costisitoare, mai ales dacă se dorește evitarea locuințelor de pe traseu:
- minimizarea/reducerea impactului A8 in zona de suprapunere cu constructii existente/autorizate în zona Bogonos printr-un viaduct impresionant (diferența de nivel mare între Dealul Coroiului și Dealul Horincea).
- salvarea zonei de locuințe colective din zona Breazu necesită o lucrarea de artă impresionantă de tipul unui tunel considerabil.
- în zona Cilibiu fiind zona de contact între culoarul Prutului și versanții înalți ai Câmpiei Colinare a Jijiei determină o energie de relief de peste 120-130 m. Pentru a sacrifica Pădurea Icușeni (rezervație naturală de tip forestier de interes național) și a minimiza impactul asupra construcțiilor existente se impune o lucrare de artă mixtă de tip tunel + viaduct.
Traseul A8 încă nu e bătut în cuie. Urmează o ședință-cheie cu cei implicați
CNAIR a transmis pentru HotNews.ro că „analiza multicriterială a variantelor de traseu nu este finalizată, aceasta urmând a fi analizată de către experții Jaspers și supusă avizării în cadrul CTE CNAIR S.A.”. Cu alte cuvinte, traseul actual nu e bătut în cuie și ar mai putea fi modificat punctual sau pe anumite zone.
De altfel, fostul secretar de stat a mai anunțat luni că după o ședință la CNAIR „ca urmare a discuțiilor în urma propunerilor de traseu pe Lețcani-Vânători-Golăiești s-a stabilit pt ziua de joi, 04.11.2021, organizarea unei analize fundamentate cu autoritățile județene, locale, agenți economici și persoane fizice afectate”. Ședința ar urma să aibă loc joi de la ora 15.00.
Ce obiecții are una dintre comune prin care ar urma să treacă autostrada A8 la nord de Iași
Înaintea ședinței, comuna Rediu a transmis un punct de vedere către CJ Iași și către Compania de Autostrăzi cu motivele pentru care traversarea satului Breazu cu autostrada A8 nu ar fi o idee prea bună:
- Proiectul va implica exproprierea a minim 100 de locuințe individuale din zona centrală a intravilanului Comunei Rediu – sat Breazu. În România, proiecte asemănătoare având același obiectiv nu s-a constituit pe exproprieri de intravilan conținând locuințe individuale. Aceste exproprieri var constitui un blocaj în derularea contractului de edificare a autostrăzii. (Conform Anexelor).
- Zona cea mai puțin poluată conform măsurătorilor privind calitate aerului (PM 10, PM 2.5) este zona Copou-Agronomie-Breazu, fiind singură zona periferică a lașului (zona metropolitană) cu un relief diferențiat, cu spații ample verzi, care mai poate găzdui dezvoltarea facilităților de turism și agrement;
- Autostrada va fi un element de blocare a dezvoltării urbanistice de tip rezidențial de aici rezultând limitarea posibilității de dezvoltare economică a întregii comune deoarece indicatorul 11Numiir de Locuitori” va fi în acest nou scenariu pe o pantă descrescătoare și nu va avantaja UAT Comună Rediu pentru accesare proiectelor cu finanțare nerambursabilă în situația raportării la numărul de locuitori beneficiari (exemplu: Masterplanul CJ lași cu privire la extinderea infrastructurii de apă și canalizare din 2015);
- Pe o rază de vecinătate de 500 de metri față de viitorul șantier al autostrăzii există încă aproximativ 700 de locuințe situate la Sud și Nord de această, reprezentând aproximativ 22% dintre locuitorii actuali ai comunei care var fi afectați în mod direct de către acest șantier și de funcționarea ulterioară a acestui element de infrastructură (conform planurilor de încadrare în zona Anexate);
- Nouă configurație a tronsonului A8, care formează de fapt centură de nord a lașului în regim de autostrada, în lac să se caleze pe spațiile din extravilan și fără probleme de sit Natură 2000, dintre Horlești și Tautești, pe de o parte și Breazu și Rediu pe de altă parte, taie efectiv intravilanul localității Breazu în două părți aproximativ egale, prin zona să nordică – cea mai dinamică din perspectiva evoluțiilor imobiliare recente.
Traseul A8 la Nord de Iași, rezultat după analiza a mai multor variante
Proiectul A8 Tg. Neamț (DN2) – Iași – Ungheni) a fost studiat în această vară de către proiectant pe trei tronsoane, iar în total proiectantul a propus și studiat patru variante de traseu, pe lângă varianta originală din planul revizuit în 2011, potrivit informațiilor transmise de Compania de Autostrăzi la solicitarea HotNews.ro.
Varianta finală, cea verde în harta de mai sus, a venit după ce au fost au fost stabilite punctajele pentru fiecare alternativă de traseu. Astfel, proiectantul a propus varianta de traseu formată din alternativele de traseu cu punctajul cel mai mare, pe fiecare tronson.
Mai jos putem vedea care au fost variantele de traseu luate în calcul în cadrul analizei în zona de Nord a Municipiului Iași:
–
CITEȘTE ȘI: