15 din 16 echipe din Liga 1 de fotbal au o firmă de pariuri pe tricouri. Singurul club care a refuzat
Noul campionat 2024-2025 al Superligii, care a început recent, a stabilit un nou record al relației fotbalului românesc cu jocurile de noroc, scrie GOLAZO.ro. 15 din 16 cluburi au sponsor din rândul companiilor de pariuri, iar industria de gambling sponsorizează, de asemenea, și FRF, LPF, ligile și competițiile de fotbal.
În Anglia, cluburile au decis voluntar și unanim ca, din 2026-2027, jocurile de noroc să nu mai fie afișate pe fața tricourilor. În Spania și Italia interdicția e deja în vigoare, în Franța și Germania este permis.
În România, sezonul 2024-2025 a adus o situație fără precedent. Niciodată, în prima ligă din România, nu au existat atâtea cluburi care să aibă un sponsor, principal sau secundar, din rândul industriei jocurilor de noroc și care să fie și expus pe echipamentul de joc.
În acest moment, dintre cele 16 echipe, singura formație care nu are nimic din zona bettingului e Sepsi Sf. Gheorghe.
15 din 16 echipe au firme de jocuri de noroc pe tricouri, dintre care 13 pe piept, ca sponsor principal.
Acum doi ani, 6 cluburi aveau sponsor principal o casă de pariuri în sezonul 2022-2023.
Care sunt restricțiile în Europa?
ANGLIA
- Echipele din Premier au decis, în aprilie 2023, ca de la startul sezonului 2026-2027, nici un club să nu mai aibă voie să imprime pe partea din față a tricourilor de joc numele sau logo-ul unor case de pariuri, cazinouri sau loterii.
- Cluburile din Anglia au luat această măsură în mod voluntar, cu un vot în unanimitate, tocmai pentru a diminua din expunerea de care au parte în prezent firmele din industria jocurilor de noroc. Au existat, înainte de acel vot, consultări inclusiv cu cei din Departamentul de Cultură, Media și Sport, mai ales că guvernul Marii Britanii a anunțat că are în vedere legi mai restrictive în privința jocurilor de noroc.
- Industria de betting va putea să fie prezentă pe echipamentul formaților din Premier League și dincolo de 2026, însă doar pe mânecile tricourilor sau chiar în alte zone, dar care să fie mult mai puțin vizibile decât fața tricourilor.
SPANIA
- Cluburilor din La Liga nu li se mai permite să facă reclamă la jocurile de noroc pe tricouri din 2021.
- În ultimul sezon în care a fost permisă reclama, 7 cluburi din cele 20 din prima ligă aveau ca sponsor principal o casă de pariuri.
ITALIA
- Cluburilor din La Liga nu li se mai permite să facă reclamă la jocurile de noroc pe tricouri din 2019.
BELGIA
- Începând cu iulie 2023, a introdus o interdicție treptată a publicității pentru jocuri de noroc.
- Începând de la 1 ianuarie 2025, cluburile de fotbal nu vor mai avea voie să facă reclamă, pe fața tricourilor, nici unei firme de betting, iar publicitatea pe stadion va fi interzisă respectivei industrii.
- Interdicția va fi totală de la 1 ianuarie 2028, când echipele nu vor mai avea voie să poarte deloc numele sau logo-ul firmelor de pariuri, nici pe mâneci.
OLANDA
- Guvernul olandez va interzice sponsorizările de pariuri pe echipamentele de joc ale cluburilor începând cu iulie 2025.
- Restricții stricte privind publicitatea la TV, radio și pe panourile publicitare sunt deja active în Olanda din iulie 2023.
FRANȚA
- Permite promovarea caselor de pariuri pe fața tricourilor de joc. Singurul club care are o casă de pariuri pe piept e Le Havre.
GERMANIA
- Permite promovarea caselor de pariuri, însă acestea apar doar pe mâneca unei singure echipe, Mainz. Printre partenerii comerciali pentru Bundesliga se numără și o casă de pariuri: Tipico.
De ce Sepsi nu a acceptat casele de pariuri, în articolul din GOLAZO.ro.