Sari direct la conținut

VIDEO În Elveția a fost inaugurat unul dintre cele mai lungi tuneluri feroviare din Europa

HotNews.ro
Tunelul Ceneri, Foto: ceneri2020.sbb.ch
Tunelul Ceneri, Foto: ceneri2020.sbb.ch

În Elveția a fost inaugurat tunelul Ceneri, al treilea dintr-un proiect gigantic care a fost gândit să transforme pentru totdeauna modul în care se circulă prin Alpi. Elveția a inaugurat în 2007 tunelul Lotschberg de 35 km, iar în 2016 a fost dat circulației și cel mai lung tunel din lume, Gothard Base (57 km). Proiectul numit Nouvelle Ligne Ferroviaire à travers les Alpes (NLFA) își propune să fluidizeze traficul de marfă pe axa Rotterdam – Genova.

La evenimentul de vineri a participat și președintele Confederației Elvețiene, Simonetta Sommaruga. Investiția în acest tunel a depășit 2,5 miliarde euro. Tunelul atinge altitudinea maximă de 329 m peste nivelul mării și va putea primi 180 de trenuri de pasageri și 170 de trenuri de marfă pe zi.

Tunelul va permite circulația unor trenuri de marfă de până la 750 metri lungime. În Elveția mereu a fost dificil transportul de marfă din cauza reliefului complicat și a faptului că este nevoie de locomotive super-puternice. Noile tuneluri permit viteze mari de peste 100 km/h chiar și pentru marfă și nu au curbe strânse.

Tunelul Ceneri are 15,4 km lungime, este dublu, iar în total lungimea tuturor galeriilor este de 38 km. Tunelul a fost acum predat de constructor către operatorul elvețian de stat SBB, iar primele trenuri de pasageri vor circula din 13 decembrie.

La final de februarie au început testele cu sisteme de management al traficului ETSC 2 și acestea vor permite trecerea a patru trenuri de marfă și șase de pasageri în fiecare oră. În noaptea de 30 aprilie spre 1 mai un tren de test ICE-S închiriat din Germania a atins 275 km/h.

Tunelul este în cantonul Ticino, aproape de granița cu Italia. Între Locarno și Lugano timpii de călătorie vor fi reduși de la 50 de minute, la 29, iar între Bellinzona și Lugano traseul va fi cu opt minute mai scurt, de la 27, la 19 minute. La nivel macro se va simți o reducere a timpilor de călătorie între Zurich și Milano (de la 220 minute, la 180 minute).

Acum mai bine de 20 de ani a început să fie derulat proiectul AlpTransit – Neue Eisenbahn Alpentransversale – care constă în câteva tunele uriașe care să permită trecerea trenurilor de mare viteză, dar și a celor de marfă, pentru ca șoselele alpine să aibă mai puține camioane. Deja au fost construite două tuneluri: cel mai lung din lume, Gotthard Base Tunnel și Lotschberg Base Tunnel (35 km între cantoanele Berna și Valois, deschis în 2006), dar și Ceneri Base Tunnel. Investițiile în cele trei tuneluri au fost de 25 miliarde dolari.

swissinfo.ch, AFP

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro