Cum se prezintă candidații pe Google, înaintea alegerilor? Barna – sub asediu AdWords, Iohannis – lipit de Ludovic, Dăncilă – coafată ca pe vremuri
Când ești pe punctul să-ți alegi președintele, ai câteva posibilități: să știi sau să crezi că știi cam tot ce trebuie despre candidați, să asculți ce-ți zic ei de pe Facebook, Youtube sau de la TV, să-i asculți pe alții ce zic despre ei, să nu te intereseze. Dacă nu ai făcut-o deja, mai ai posibilitatea să cauți tu lucruri despre ei. Dar ce vei găsi, dacă faci asta prin căutări online, unde ei înșiși sau rivalii lor pot manipula rezultatele? Ce profil au candidații „pe Google”?
- O căutare rapidă după numele principalilor candidați, cu câteva zile înaintea alegerilor, ne-a livrat inclusiv un mic asediu AdWords și asocieri cu texte și poze pe care unii dintre candidați le-ar fi dorit uitate
1. Dan Barna
Dan Barna pare, în pragul alegerilor, cel mai vânat candidat, pe Google. Dacă, în regim de căutare incognito, în rezultatele noastre a apărut mai mereu, pe primul loc, link-reclamă la site-ul de campanie danbarnapresedinte.ro, în căutare normală primele rezultate au fost, fie la propria reclamă AdWords, fie la reclame plasate de rivalii Theodor Paleologu și Mircea Diaconu. Fie câte unul, fie amândoi deodată:
Și la căutări incognito, și la cele normale, rezultatele-reclamă și banda de știri despre Dan Barna – care și-a dedicat mare parte din campanie eforturilor de a se face cunoscut publicului larg – sunt urmate nu de rezultate controlabile de către candidat, ci de ancheta RISE Project cu titlul „Adevărul despre Dan Barna”. Abia după aceasta apare trimitere la pagina de Facebook a candidatului. Informații de pe Wikipedia sunt prezentate, ca la mai toți candidații, în deschiderea primei pagini cu rezultate, în partea dreaptă.
- Precizare necesară, valabilă pentru toate căutările: Rezultatele Google variază considerabil de la un utilizator la altul, în funcție de istoricul căutărilor, regiune, informații demografice etc. Diferențele pot fi limitate, într-o anumită măsură, de folosirea modului incognito.
Folosirea numelui unui brand rival sau a unui concurent politic pentru a-ți face reclamă la propriile produse și servicii sau, după caz, la propria ofertă electorală este o practică des întâlnită în publicitatea pe Google, prin AdWords.
Dar, cu câteva zile înaintea alegerilor, în căutările noastre Dan Barna pare singura țintă a acestei tehnici de marketing. Mai mult, este o țintă atacată agresiv de către rivalul Mircea Diaconu, care în reclama sa, vizibilă la căutări după „Dan Barna”, notează: „Ai căutat Dan Barna? Nu-ți pierde timpul. Caută un candidat care te reprezintă. Vezi de ce ar trebui să votezi Mircea Diaconu, dacă vrei un președinte de bună-credință”.
2. Klaus Iohannis
Președintele în exercițiu, beneficiind și de poziția în stat deținută în ultimii ani, apare exclusiv, pe prima pagină de rezultate Google, prin pagini oficiale sau „de referință” (pagina de Facebook, de Wikipedia, site-ul președinției) și câteva știri. În momentul căutării HotNews.ro, primele cuvinte pe pagina de afișări – titluri de știri – nu erau însă numele președintelui, ci Ludovic Orban, numele noului premier liberal.
3. Viorica Dăncilă
Viorica Dăncilă are parte de același tratament ca președintele Iohannis, în rezultatele căutărilor HotNews.ro pe Google. Anume: știri pe primul loc (având în vedere și faptul că multă vreme a deținut funcția de premier), urmate de pagini oficiale/de referință (Facebook, Wikipedia) și știri.
Ea „beneficiază”, însă, de prima fotografie listată de Google Images – o imagine veche, „luată” de motorul de căutare de pe site-ul Antena 3, imagine care a făcut turul internetului în lunile ce au urmat numirii ei în funcția de premier – dar și de faptul că motorul de căutare scoate în evidență știrile despre lucrul prin care, în calitate de premier, a atras cel mai mult atenția – gafele sale:
4. Theodor Paleologu, Mircea Diaconu, Kelemen Hunor
Candidatul susținut de PMP este singurul care, în rezultatele căutărilor HotNews.ro folosind numele lui, apare cu propria reclamă AdWords la Paleologu.ro. În rest, rezultate „sigure”: Pagina de Wikipedia, cea de Facebook, știri, site-ul partidului. Aceeași rețetă și în cazurile Diaconu și Hunor, mai puțin reclamele AdWords.