VIDEO Viața incredibilă a lui Jack Ma – De la un tânăr sărac ce nu a fost acceptat nici să lucreze la KFC, până la creatorul imperiului Alibaba, evaluat la 400 miliarde dolari
Jack Ma, un fost profesor de engleză care a fost respins de nenumărate ori de universități și de companii, a creat un imperiu de 400 de miliarde dolari care a schimbat online-ul chinez. A fost numit în multe feluri, de la ”noul împărat al Chinei”, până la ”misionar al Chinei moderne”, dar a fost și criticat pentru relațiile apropiate cu partidul comunist chinez. A crescut într-o familie săracă, nu a ajuns la vreo universitate de prestigiu, iar ideea de a construi Alibaba a pornit și de la faptul că atunci când a căutat prima oară pe internet, acum 23 de ani, în SUA, nu a găsit mai nimic despre berile din China.
Cel mai bogat om din Asia este cu totul special
Jack Ma, cel mai bogat om din Asia, se retrage de la conducerea Alibaba, imperiu online chinez ce valoareză 420 miliarde dolari. El nu mai este din 2013 CEO, iar acum renunță și la funcția de președinte, însă cu siguranță va influența și pe mai departe traseul gigantului online, chiar dacă nu va mai fi prezent zi de zi la birou.
Ma nu este un șef obișnuit de mega-companie. Este jovial, cântă și dansează pe scenă, a avut idei prin care a revoluționat comerțul online mondial, dar laudă sistemul comunist din China și îl consideră net superior Occidentului.
Ma s-a născut în 1964 în provincia chineză Zhejiang și a avut o copilărie plină de privațiuni. A învățat însă bine engleză, exersând cu turițtii din zona orașul său natal Hangzhou, și s-a împrietenit cu câțiva dintre cei cărora le-a fost ghid. Orașul a început să fie vizitați de mulâi străini după vizita președintelui Nixon, în 1972, iar Ma se ducea la cel mai mare hotel din oraș unde oferea străinilor tururi turistice ale orașului în schimbul șansei de a vorbi engleza cu ei. În China anilor 70, când Mao încă era la putere era un mega-privilegiu să întâlnești turiști străini. Și prenumele de Jack l-a căpătat de la un turist cu care s-a împrietenit în aceea perioada când era și profesor de engleză.
Respins la orice loc de muncă, inclusiv la KFC
A fost respins la universitățile importante unde a aplicat și a absolvit un institut mediocru din orașul său natal, Hangzhou. El spune că după absolvire a încercat de 30 de ori să obțină un loc de muncă, inclusiv la KFC, dar a fost respins de fiecare dată. A încercat și ca polițist, dar la fel, a fost singurul respins. ”Când citești doar despre reușite, parcă înnebunești, când însă citești despre eșecuri, înveți” Ma povestea că au fost acceptați 23 din 24 de candidați la KFC, el fiind singurul respins.
În 1995 a mers în SUA cu o delegație chineză și atunci a descoperit internetul, dar s-a întristat văzând că după ce a dat o căutare pe motoarele vremii după cuvintele China și bere nu a găsit niciun rezultat.
Într-un interviu pentru New York Times, în 2005, și-a descris viața ca fiind ”o poveste demnă de Hollywood”. El spunea că în 1995 a venit în SUA pentru a ajuta o firmă chineză să recupereze o datorie de la un om de afaceri american și a povestit că acel om a avut o armă și l-a ținut captiv timp de două zile la o vilă în Malibu, reușind să scape după ce i-a promis omului că îi va deveni partener de afaceri. Nu s-a âinut de cuvânt, dar viitorul avea să dincolo de orice închipuire.
”Am fost tare mândru fiindcă am dovedit că internetul există”
După ce a revenit în China și-a pus internet, conceptul fiind practic necunoscut acolo acum 22-23 de ani. El povestește că a chemat multă lume atunci și cu toții au așteptat trei ore și jumătate pentru ca să se încarce jumătate de pagină. ”În timp ce așteptam am băut, am jucat cărți și ne-am uitat la TV. Am fost tare mândru fiindcă am dovedit că internetul există”.
Internetul era viitorul, a fost ideea cu care a rămas în gând Ma și în 1999 a pus bazele companiei sale, cu 17 foști colegi de facultate într-un apartament. Se năștea alibaba.com, platforma business to business despre care Ma spunea acum câțiva ani că va ajunge să conecteze două miliarde de oameni. Alibaba a pornit la drum cu 60.000 de dolari strânși de la prieteni și cunoștiințe.
O serie de investitori au venit cu 5 milioane de dolari în primul an, iar o altă rundă de finanțare de 20 de milioane dolari a venit în ianuarie 2000 de la gigantul Softbank. În 2005 Yahoo investea un miliard de dolari și prelua 40% din Alibaba, iar aceste acțiuni ajungeau un deceniu mai târziu mai mult decât compania Yahoo!. Mulți investitori americani nu au vrut însă nici măcar să audă de ideea de a pune bani la Alibaba.
Alibaba a reușit în 2014 o listare record la New York, iar numărul de angajați este de 66.000, de trei ori mai mulți față de 2012. Venitul net al grupului a crescut de 40 de ori în ultimii opt ani. În iunie 2018 capitalizarea atinge un record de peste 540 miliarde dolari, enorm față de februarie 2016, când era 160 miliarde dolari.
Alibaba a reușit datorită unor produse care au sute de milioane de utilizatori în China: Taobao, Alipay, Sina Weibo și Tmail, iar despre ele puteți citi la finalul articolului. Diviziz vedetă în ultimul an este Ant Financial.
Victoria contra eBay
În 2004 eBay intra în China și credea că va avea un parcurs ușor. Ma a considerat intrarea eBay o mare încercare, o adevărată ”declarație de război” și a luptat contra companiei americane cu platforma Taobao, adaptând totul cât mai mult pentru consumatorul local. Nici trei ani mai târziu, eBay își închidea operațiunile chineze. ”eBay este un rechin în ocean, noi suntem un crocodil în fluviul Yangtze. Dacă îl înfruntăm în ocean, pierdem, dacă o facem în fluviu, câștigăm”, spunea Ma, punând accent pe avantajul local. Taobao ajungea să aibă în 2005 aproximativ 70% din piața chineză de comerț online.
Jack Ma a devenit celebru și pentru Singles Day, 11-11, 11 noiembrie, care a devenit cea mai mare zi mondială de shopping online, o sărbătoare de shopping care se întinde în tot mai multe țări. La începutul ei, în fiecare an, este organizat un uriaș eveniment unde sunt aduse vedete internațioanale și nu de puține ori Jack ma a fost pe scenă.
Într-un mesaj către angajați el spunea în 2014 că și-ar dori ca Alibaba să fie activă cel puțin 102 ani, pentru ca existența ei să acopere trei secole (1999-2101 sec XX-XXII).
În 2009 Ma a fost inclus de revista Time în lista celor mai influenți 100 de oameni din lume, în timp ce Forbes l-a pus pe locul 30 în topul celor mai puternici oameni din lume.
Laude aduse sistemului politic chinez
Ma este un personaj controversat fiindcă este apropiat de regimul de la Beijing, în 2017 conducând, spre exemplu, o delegație de afaceri în Africa de Est, delegație comercială din care făceau parte 38 de miliardari.
A spus în mai multe rânduri că este de acord să coopereze cu guvernul chinez în chestiuni legate de securitatea națională, dar și că nu vrea să facă afaceri cu guvernul. . „Love them. Don’t marry them.”, a fost exprimarea exactă a lui Ma cu referire la acest subiect.
La final de 2017 la o conferință în China a lăudat sistemul politic chinez cu partidul unic, criticând sistemul din SUA, cu două partide rivale.
El a spus, citat de Quartz. că față de alte state, China are două avanataje: un sistem politic stabil și faptul că nu trebuie să dai mită. Ma a fost foarte critic la adresa sistemului politic din SUA ”Primul avantaj este stabilitatea politică. Nicio altă țară nu se compara cu China. În SUA partidul Democrat spune mereu cât de rău este cel Republican și cel Republican spune cât de rău este cel Democrat și practic niciodată aceste partide nu se îmbunătățesc. La Partidul Comunist (chinez n a) abilitatea de a se îmbunătăți a crescut uimitor în ultimii cinci ani.”
Relația dintre statul chinezi și marile companii de tehnologie, mai ales encent, baidu și Alibaba, ste complicată. Aceste companii aduc mari avantaje economice și au lansat servicii mai avansate decât în SUA și Europa, dar statul se folosește de ele pentru a controla cetățenii, pentru a cenzura diverse lucruri și pentru a împiedica răspândirea ideilor revoluționare. Nicio mare companie nu poate avea succes în China dacă încearcă să sfideze autoritățile, iar pentru președinâii acestor companii, un echilibru este greu de menținut.
Cele mai importante părți ale business-ului Alibaba
Alibaba.com – afacerea centrală, site-ul care permite companiilor din restul lumii să găsească diverși producători în China
Taobao – cel mai mare site de shopping din China
AliExpress – serviciul online de retaail lansat în 2010
Tmall – site de shopping pentru clasa mijlocie din China
Ant Financial și Alipay, companie de plăți electronice evaluată la peste 150 mld dolari
Sina Weibo – Cea mai mare rețea socială din China
Youku Tudou – Site de streaming video
Cainiao – operațiuni de logistică
Alibaba Pictures – producție de film
Guangzhou Evergrande – Alibaba deține 37% din cel mai puternic club chinezesc de fotbal.
South China Morning Post – cel mai important ziar de limbă engleză din Hong Kong
Surse; Bloomberg, AFP, New York Times, Reuters, Wired, Financial Times, Le Monde, Quartz