Prima reactie dupa scandalul intruziunii Fiscului in viata cetatenilor: ANAF ia in calcul sa nu mai ceara numarul de card si datele pe care bancile nu le au
Ministerul Finantelor are prima reactie oficiala dupa ce HotNews.ro a dezvaluit ca Fiscul promoveaza o modificare legislativa care ar aduce o intruziune majora in viata cetatenilor. Ministerul anunta ca, impreuna cu ANAF, ia in considerare sa renunte la unele dintre cererile care au declansat disputele. In raspunsul pentru HotNews.ro, Ministerul da ca exemplu de informatie pe care ar putea renunta sa o mai ceara de la magazine numarul cardului bancar al clientului care a platit cu cardul.
De asemenea, Ministerul Finantelor arata ca ia in calcul sa nu mai ceara nici date pe care bancile nu le detin, fara a explica insa la care date se refera.
Reamintim ca un proiect de act normativ arata cum Fiscul vrea sa primeasca, fara un mandat judecatoresc, „toate detaliile disponibile cu privire la identitatea detinatorului cardului”, ori de cate ori un cetatean faci plati electronice cu cardul bancar prin intermediul POS-urilor. In plus, Fiscul vrea sa primeasca date precum: ID-ul comerciantului, numarul si valoarea bonului fiscal, precum si data, ora si minutul emiterii bonului fiscal. Aceasta prevedere apare intr-una din Anexele unui proiect de Hotarare pentru modificarea si completarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 479/2003, document pus in dezbatere publica pe site-ul Ministerului de Finante in data de 12 iulie 2016.
HotNews.ro a solicitat Ministerului de Finante si ANAF explicatii in legatura cu aceste prevederi care ar reprezenta o intruziune majora in viata privata, in conditiile in care astfel de date personale, desi sunt retinute de banci, nu pot fi utilizate discretionar de autoritati, ci numai prin mandat judecatoresc.
Un exemplu il reprezinta procurorii care daca vor sa aiba acces si sa utilizeze astfel de date o pot face numai dupa obtinerea unui mandat in acest sens de la un judecator.
In acelasi timp, dincolo de posibilitatea de a folosi aceste date, o problema tine si de retinerea/stocarea lor. Are ANAF suficiente masuri de securitate cibernetica pentru a se apara in fata unui atac cibernetic menit sa fure aceste date?
- Iata reactia completa a Ministerului de Finante:
„Proiectul aflat in dezbatere publica are in vedere cresterea gradului de conformare a operatorilor economici, reducerea evaziunii fiscale si scoaterea la suprafata a veniturilor ce nu sunt intotdeauna declarate de agentii economici.
Concret, propunerea vizeaza corelarea datelor înregistrate pe bonul fiscal transmis ANAF de catre aparatele de marcat electronice fiscale cu datele comunicate de POS-urile pentru bunurile/serviciile pentru care plata se face prin intermediul cardului.
De asemenea, aceste date sunt utile pentru determinarea corecta a bazei impozabile în cazul în care casele electronice de marcat întrerup transmiterea de informații către ANAF (defecțiune, suspendare servicii internet, pană de curent, rea intenție etc).
In urma consultarilor cu patronatele din domeniul bancar ce au avut loc miercuri, 27 iulie 2016, Ministerul Finantelor si Anaf au luat deja in considerare modificarea articolului 4, alin 3, din Anexa mentionata in materialele de presa in sensul eliminarii unor date (spre exemplu numarul cardului bancar din motive de securitate) inclusiv netransmiterea unor date pe care institutia emitenta nu le detine.
Subliniem faptul ca trecerea de la casele de marcat electronice fiscale echipate cu role jurnal pe suport hartie este motivata si de faptul ca in statele UE se folosesc demult casele de marcat electronice fiscale dotate cu jurnal electronic securizat”.