ANALIZA Comunicatiile mobile romanesti in anul 2015: Utilizarea serviciilor de comunicatii mobile
2015 poate fi considerat anul de inceput al revirimentului comunicatiilor mobile romanesti daca luam in considerare evolutia numarului de SIMuri si mai ales veniturile, pe fundalul unei evolutii pozitive a economiei nationale. Astfel, criza cu care se confrunta telecomunicatiile noastre incepand cu anul 2009 si care a condus la scaderea continua a veniturilor, pare a se fi terminat.
Numarul SIMurilor creste in ciuda reducerii tarifelor de terminare
Potrivit declaratiilor operatorilor, numarul SIMurilor vandute a crescut la 26,2 milioane la finele anului 2015 fata de 25,2 milioane cu un an in urma, astfel ca se poate spune ca reducerea tarifelor de terminare in retelele mobile din aprilie 2014 nu prea a avut efect. De mentionat ca operatorul RCS&RDS nu a prezentat rezultatele aferente anului 2015, astfel ca s-a estimat la 1,8 milioane numarul SIMuri la 31 decembrie 2015.
ANCOM, autoritatea nationala de reglementare a telecomunicatiilor, ofera pentru utilizatorii de telefonie mobila doua tipuri de informatii – numarul SIMurilor vandute – 25,5 milioane la finele anilor 2012 si 2013, 25,2 milioane la finele anului 2014 si 26,2 milioane la finele anului 2015, precum si numarul de SIMuri active – 22,8 milioane la 31 decembrie 2012, 22,9 milioane la finele anilor 2013 si 2014 si 23,1 milioane la finele anului 2015. Diferenta dintre valorile raportate de ANCOM si cele raportate de operatori poate fi pusa pe seama modului cum sunt definite SIMurile vandute si active.
Orange Romania isi pastreaza pozitia fruntasa, dar Vodafone se apropie
Ca si in anii anteriori, si in 2015, Orange Romania continua sa aiba cele mai multe SIMuri vandute, 10,2 milioane, in scadere de la 10,5 milioane in 2014, urmat de Vodafone Romania cu 8,5 milioane SIMuri, in crestere de la 8,0 milioane in 2014 si Telekom Mobile cu 5,75 milioane fata de 6,0 milioane in 2014. Pentru RCS&RDS se cunosc valorile SIMurilor vandute pana la 30 iunie 2013, din prospectul emisiunii de obligatiuni in urma careia operatorul a atras, la finele lunii octombrie 2013, o finantare in valoare de 450 milioane euro, precum si din anuntul depasirii cifrei de 2 milioane SIMuri facut in 21 aprilie 2016, pentru finele anului 2015 estimandu-se crestere la 1,8 milioane, efect al portarilor generate de contractul de roaming national cu Vodafone si al tarifelor scazute.
Ca atare, Orange a continuat sa-si pastreze pozitia de prim operator avand la finele anului 2015 o cota de piata de 38,9% dupa numarul SIMurior vandute, fata de 40,5% in 2014, operatorul inregistrand prima scadere din 2010 cand detinea 36,8% din numarul total de SIMuri. Vodafone este al doilea operator cu 32,3% cota de piata fata de 30,8% la finele anului 2014, primul semn de revenire dupa scadere aproape continua din anul 2010, iar Telekom Mobile (Cosmote) al treilea cu 22% din totalul SIMurilor vandute, in scadere continua din anul 2011. Sa remarcam cresterea continua inregistrata de RCS&RDS accelerata puternic in ultimii ani de contractul de roaming national incheiat cu Vodafone si de tarifele mici.
In 3 martie 2015, se lansa in Romania primul operator mobil de retea virtuala, Lycamobile, Romania devenind a 18-a tara din reteaua internationala a operatorului. Era prima bresa in sistemul defensiv al marilor operatori realizata de un operator international. Lycamobile foloseste reteaua Telekom Mobile si potrivit TeleGeography din 16 mai 2016 ajusese la 100.000 clienti in luna mai 2016.
Ponderea abonamentelor in crestere
Conform ANCOM, la finele anului 2015 circa 10,7 milioane, sau 46,3% din totalul SIMurilor active, o reprezentau abonamentele, iar, conform datelor prezentate de operatori, cu 41% abonamente Vodafone Romania era sub media pietei. Si Telekom Mobile cu 29% era cu mult sub media pietei, fapt care ar trebui sa se reflecte si in venituri (venitul mediu pe SIM, dar si venitul total).
Continuarea la http://nicolaeoaca.blogspot.ro/