Televiziunea a devenit "mediu de fundal" pentru multi utilizatori de internet – studiu
Utilizatorii romani de internet petrec in medie cinci ore/zi navigand sau folosind serviciile disponibile online, se arata in studiul Digital Scope, realizat de IAB Romania impreuna cu parteneri din IAB Europe. In timp ce TV ramane media predominanta la nivel de consum (60% din utilizatorii de internet acceseaza TV zilnic), timpul alocat acestui mediu scade (1 – 2 ore/zi), si interesul publicului este divizat intre mai multe device-uri. Astfel, 68% dintre utilizatorii de Internet din Romania acceseaza Internetul in timp ce se uita la TV de pe mai multe dispozitive.
In Romania, TV-ul este inca media predominanta, fiind urmarit zilnic de 60% din utilizatorii de Internet; dintre acestia, doar 53% acceseaza Internetul zilnic (comparativ cu 66% in CEE), in medie, 5 ore pe zi. Cu toate acestea, TV-ul a devenit pentru multi utilizatori de internet un mediu de fundal, 43% din ei verificandu-si si raspunzand la emailuri, 38% acceseaza retelele sociale in timp ce se uita la TV , 35% navigheaza pe Internet, 28% cauta un produs vazut la TV si 26% intreprind activitati legate de scoala sau job. Doar 13% viziteaza website-ul programului vizionat sau cauta informatii despre acesta. Timpul petrecut pe Internet il depaseste pe cel petrecut la TV, peste 20% din utilizatori, petrecand peste 5 ore zilnic, online. De asemenea, 63% dintre utilizatori sunt online pe mai multe device-uri concomitent.
Smartphone-ul – vedeta consumului de Internet in Romania
75% din utilizatori acceseaza zilnic internetul de pe smartphone, cu precadere pentru email, programe de comunicare, harti si programe de localizare. De asemenea, smartphone-ul detine un loc important la nivel de Entertainment, Communication si Informare dar mai putin la Achizitii, Investitii & Finance. Din punct de vedere al publicitatii, reclamele in aplicatii sau publicitatea pe mobil se afla peste media regiunii, din punct de vedere al gradului de utilitate in informare la nivelul consumatorilor.
Studiul identifica diferentele de activitati intreprinse online in functie de dispozitivele de pe care este accesat Internetul. Astfel, laptopul si desktopul sunt preferate pentru cautarea pe internet, in timp ce tableta este folosita preponderent pentru a citi informatii despre branduri.
Comparativ cu regiunea, dispozitivele de tip Smart TV si consolele de jocuri sunt zone cu potential de dezvoltare pentru accesarea Internetului si interactiunea brandurilor cu consumatorii, tinand cont de evolutia CEE. (doar 6% din utilizatori folosesc Internetul de pe TV device fata de 22% in regiune)
Utilizatorii romani de internet considera ca acesta este un punct important de interactiune cu marcile preferate, mai mult decat restul consumatorilor din CEE (64% in Romania, fata de 55% in CEE). Cele mai importante canale online de comunicare comerciala folosite pentru a afla despre un produs sau serviciu sunt considerate a fi emailul (34%), linkurile in motoarele de cautare (30%) si prezenta brandurilor in Social Media (25%). Publicitatea de tip display este inca sub media regiunii din punct de vedere al valorii de informare cu privire la un produs sau serviciu.
Digital Scope este un proiect de cercetare derulat de birourile locale IAB in 8 tari din Europa Centrala si de Est (Bulgaria, Macedonia, Polonia, Romania, Serbia, Slovacia, Slovenia, Turcia) cu scopul de a furniza informatii importante si utile atat clientlor cat si strategilor si specialistilor din agentii, pentru a intelege modul in care se consuma media si tehnologia la nivelul publicului lor tinta, comparativ cu regiunea CEE.
Studiul furnizeaza date precum consumul de TV in Romania concomitent cu alte medii, dispozitivele de pe care se acceseaza internetul cel mai des si in ce proportie, date privind multiscreeningul (timpul si activitatile intreprinse pe mai multe ecrane), intervalele orare preferate pentru accesarea anumitor tipuri de media, locul internetului si al instrumentelor sale in decizia de informare si cumparare a consumatorului si alte date care pot fi agregate in strategiile de comunicare. Totodata, studiul arata utilizarea internetului in 4 categorii mari de activitati intreprinse de utilizatori: Entertainment, Comunicare, Informare, Achizitii & Finante.
Studiul a fost derulat in perioda 27 noiembrie – 28 decembrie 2014, cu sprijinul IAB Polonia, IAB Europe, Mindtake si al partenerilor locali: Burda Media, Digital Ads, Fokus Digital Services, Goldbach Media, Hotnews.ro, InternetCorp, Mediafax si Rol.ro. Metodologia de colectare a datelor a constat in chestionare livrate online pe site-urile partenere, cu acoperire de 70% din populatia online de peste 16 ani.