Organizatia pietei de comunicare sutine punctul de vedere BRAT: toti producatorii de continut trebuie sa beneficieze de ajutor de stat, nu doar posturile TV si radio
Asociatia care reprezinta interesele intregii piete de comunicare (media, agentii si clienti de publicitate) sustine punctul de vedere exprimat luni de BRAT, potrivit caruia ajutorul de stat pentru media este benefic daca e acordat in mod egal pentru toti producatorii de continut informativ, cultural si educativ, nu doar pentru posturile de TV si radio. Pozitia IAA Romania vine la o zi dupa ce ordonanta de urgenta prin care guvernul a decis sa sprijine financiar companiile din audiovizual a fost publicata in Monitorul Oficial.
IAA Romania arata, intr-un comunicat de presa, ca „prin insasi natura sa, ajutorul de stat creeaza un avantaj competitiv lectiv si distorsioneaza libera concurenta. Selectivitatea creata prin sprijinirea unor categorii de companii din domeniul audiovizual in detrimentul altora poate crea dezechilibre majore atat in ceea ce priveste libera concurenta, poate conduce la influentarea continutului audiovizual si, in ultima instanta, la cenzura.”
In conditiile in care guvernul nu a stabilit inca modul cum vor fi impartiti banii promisi, prin ordonanta, televiziunilor care produc emisiuni informative, culturale sau educative, limitand insa, de la bun inceput, ajutorul doar pentru televiziuni si radio, IAA atrage atentia:
- „Orice set de criterii care sa asigure transparenta si corectitudine in atribuirea unui astfel de ajutor trebuie construit pe baza masuratorilor si rezultatelor de performanta a fiecarui mijloc mass media in parte, masuratori desfasurate pe baza unor standarde internationale si agreate de toate companiile active pe piata de media si comunicare.”
Comunicatul IAA Romania:
IAA Romania sustine punctul de vedere al BRAT cu privire la acordarea de ajutor de stat operatorilor economici din domeniul audiovizual care produc si difuzeaza emisiuni informative, culturale și educative, de interes public in mod egal, indiferent de modul in care publicul se informeaza.
Intelegand obiectivul Guvernului de a stimula operatorii economici ce sprijina interesul public in domeniul informarii si culturii, IAA Romania apreciaza ca o initiativa de genul OUG din 10 Iunie 2015 poate fi benefica atat timp cat ea este aplicata in mod egal tuturor operatorilor care produc acest tip de continut, indiferent de modul in care acesta ajunge la cetatean.
Prin insasi natura sa, ajutorul de stat, creeaza un avantaj competitiv selectiv si distorsioneaza libera concurenta. Selectivitatea creata prin sprijinirea unor categorii de companii din domeniul audiovizual in detrimentul altora poate crea dezechilibre majore atat in ceea ce priveste libera concurenta, poate conduce la influentarea continutului audiovizual si, in ultima instanta, la cenzura.
Orice set de criterii care sa asigure transparenta si corectitudine in atribuirea unui astfel de ajutor trebuie construit pe baza masuratorilor si rezultatelor de performanta a fiecarui mijloc mass media in parte, masuratori desfasurate pe baza unor standarde internationale si agreate de toate companiile active pe piata de media si comunicare.
Pe de alta parte, credem cu tarie ca orice intentie de modificare a legislatiei, indiferent de caracterul sau de urgenta, trebuie operata doar dupa largi consultari cu industria, dupa ascultarea pozitiilor tuturor partilor implicate si numai dupa analiza unor studii de impact.
Orice alt mod de a conduce procesul de modificare a legislatiei: ignorarea opiniilor industriei, scurtarea timpilor necesari pentru analiza si decizie, favorizarea unei categorii de companii in defavoarea altora etc, nu poate produce decat efecte negative pentru toti cei implicati, eforturi si costuri mari, nejustificate, pentru toate partile si poate genera imaginea unui cadru legislativ netransparent, partinic si impredictibil.
Asociatia IAA Romania este cea mai vasta si mai reprezentativa asociatie profesionala a companiilor din industria de marketing si comunicare. IAA Romania reprezinta in Romania interesele a peste 130 de companii – clienti, agentii de publicitate si mijloace mass media – ce insumeaza peste 8,000 de angajati si au o cifra de afaceri consolidata de peste 7 miliarde de euro.
Inca din anii 90, odata cu inceputul publicitatii in Romania, IAA a fost alaturi de autoritati in procesul de elaborare a celor mai importante acte normative cu impact in industrie. Asociatia a avut un cuvant important de spus in definirea Legii Publicitatii, a Codului de Reglementare a Continutului Audiovizual, a Legii Zilierului, a regulamentelor de publicitate stradala, in reglementarea taxei de cinematografie, OUG 25/2013 si multe altele.
In numele membrilor sai, IAA Romania isi reafirma si pe aceasta cale dorinta si intreaga sa capacitate de a activa in continuare ca partener activ si credibil de dialog al autoritatilor executive si legislative in procesul de actualizare a legislatiei referitoare la comunicarea de marketing.