Croatia: Privatizarea companiei pentru transportul feroviar de marfa catre Grampet Grup, patronat de Gruia Stoica, a intrat in impas
Privatizarea operatorului de stat de transport feroviar de marfa din Croatia – HZ Cargo, catre compania Grampet Group, patronat de romanul Gruia Stoica, ar fi picat, potrivit publicatiilor de specialitate. Anularea procedurii de privatizare vine dupa ce compania lui Gruia Stoica nu a mai depus garantiile financiare necesare, in urma unor neintelegeri privind datoriile companiei croate, litigiile sale in curs si planul de concediere compensata a peste 1.500 dintre angajati.
- Grampet Group detine si Grup Feroviar Roman (GFR), castigatorul licitatiei pentru privatizarea CFR Marfa, privatizare anulata in octombrie 2013.
Grampet Group a fost desemnat castigator al licitatiei pentru operatorul de stat de transport feroviar de marfa din Croatia, compania HZ Cargo, in iulie 2013. La acea data, guvernul de la Zagreb estimea ca vanzarea a 75% din compania HZ Cargo catre Grampet urma sa fie gata intr-o luna.
Publicatia locala Vecernji.hr scrie ca ministrul croat de finante, Slavko Linic sustine ca procedura de licitatie a picat si ca executivul de la Zagreb va cauta masuri alternative pentru operatorul feroviar croat.
Potrivit conditiilor licitatiei de privatizare, noul proprietar al HZ Cargo urma sa sa preia toate obligatiile companiile, inclusiv garantiile – care s-ar ridica la 105 milioane euro -, sa plateasca statului croat un pret de 30 de milioane de euro, sa investeasca imediat 20 de milioane de euro in modernizarea materialului rulant al companiei si circa 10 milioane de euro pentru celalalte bunuri si alte costuri.
In perioada de dupa desemnarea Grampet Group drept castigator al privatizarii, compania patronata de Gruia Stoica a ridicat problema unor drepturi de proprietate, a unor dispute legale aflate in derulare si care implica HZ Cargo, precum si relatia operatorului croat cu subsidiara AGIT, scrie publicatia railwaygazette.com.
In plus, publicatia citata mai scrie ca Grampet Group a ridicat si problema datoriilor operatorului croat, datorii ce au crescut cu 2,7 milioane de euro din septembrie si pana in decembrie 2013, iar un punct nevralgic al negocierilor de privatizare ar fi fost un pachet de concediere de 30 de milioane de euro pentru circa 1.500 dintre angajatii companiei, multi dintre acestia fosti militari participanti in razboiul dintre 1991-1995.
Desi publicatia citata noteaza ca, ratandu-se termenul limita din decembrie pentru depunerea garantiilor financiare, licitatia a fost anulata, guvernul croat anunta intr-un comunicat de presa ca discutiile cu Grumpet Group vor continua.
Potrivit guvernului croat, negocierile cu grupul controlat de Gruia Stoica vor continua si se asteapta ca pana la finele lunii ianuarie sa se ia o decizie finala privind privatizarea HZ Cargo.
Gruia Stoica, in centrul atentiei si in cazul esecului privatizarii CFR Marfa
Grampet Group detine si Grup Feroviar Roman (GFR), cel care a castigat in luna iunie 2013 licitatia pentru privatizarea CFR Marfa, pentru care a oferit suma de 202 milioane euro si s-a angajat sa investeasca alte 900 milioane lei. Cu toate acestea, si privatizarea CFR Marfa a esuat in luna octombrie.
Dupa acea privatizare esuata, Gruia Stoica a declarat ca „vanzatorul [n.r. statul roman] nu si-a indeplinit clauzele suspensive” din contract. De cealalta parte, Ministrul Transporturilor, Ramona Manescu a sustinut ca GFR ar fi putut plati pentru actiunile CFR Marfa, ca ministerul a indeplinit toate conditiile pentru transferul de proprietate si ca procesul de privatizare va fi reluat.