Sari direct la conținut

Raportul comisiei de control la CFR: Jumatate din vagoane neidetificate in teren, contracte incheiate ilegal si cu avansuri platite

HotNews.ro
Trenurile circula mai incet din cauza caniculei, Foto: Agerpres
Trenurile circula mai incet din cauza caniculei, Foto: Agerpres

Peste 1.000 de vagoane, adica aproape jumatate din din numarul total detinute de compania CFR SA, nu au fost identificate in teren, este una dintre concluziile raportului realizat de o comisie de control a Ministerului Transporturilor la Compania Nationala de Cai Ferate CFR SA si publicat de Ziua News. In plus, raportul realizat pe perioada ianuarie 2012 – septembrie 2013 concluzioneaza ca pe anul 2012 CFR a raportat profit, desi trebuia sa raporteze pierderi, ca managerul privat George Micu a incasat doua salarii, ca mai multe contracte au fost incheiate si atribuite ilegal, iar gradul de absorbtie a fondurilor europene era de doar 7,8%.

Controlul dispus de ministrul Transporturilor Ramona Manescu a fost facut in perioada 20.09.2013 – 15.10.2013 si a avut ca obiectiv verificarea activitatii generale a companiei, desfasurat in perioada ianuarie 2012 – septembrie 2013.

Desi, potrivit Ziua News, raportul a fost finalziat pe 4 noiembrie si pana in prezent a trecut o luna, ministrul Ramona Manescu nu a dispus intrunirea Consiliului de Administratie al CFR pentru a discuta pe baza concluziilor facute de comisia de control.

Consulta aici raportul integral al comisie de control la CFR publicat de Ziua News.

CFR a raportat profit pe 2012, desi trebuie sa raporteze pierderi

Raportul consemneaza ca bilantul financiar pe anul 2012 nu a fost realizat corect si ca, de fapt, profitul raportat de companie n-a existat, ci au existat doar pierderi de jumatate de miliard de lei.

„(…) Rezultatul financiar al anului 2012, respectiv profitul de 144.645 mii lei trebuia sa fie ajustat cu suma de 634.606 mii lei, suma trecuta in mod eronat pe venituri in 2012. In urma aplicarii acestei corectii, rezultatul fiananciar al anului 2012 ar fi pierdere de 483.961 mii lei”, se arata in raport.

Aproape jumatate din vagoanele companiei nu au fost identificate in teren

Raportul inventariaza si patrimoniul companiei, iar concluziile arata ca aproape jumatate din vagoanele CFR nu au fost gasite in teren.

Astfel, „din totalul de 2.529 de vagoane de marfa si uz administrativ din parcul centralizat al CNCF CFR SA”, un numar de „1096 de vagoane de marfa si de uz administrativ se afla in evidenta contabila, dar nu au fost identificate in teren”.

Dintre acestea, 817 la numar nu au fost preluate de la Societatea de Administrare Active Feroviare ‘SAAF SA’, dupa cum ar fi trebuit conform normelor legale, arata raportul.

Potrviti raportului, din restul numarului de vagoane neidentificate, „143 de vagoane au fost sustrase”, iar alte 100 de vagoane, aflate in evidenta contabila, nu au fost identificate pe teren si pentru ele nu s-a furnizat nicio justificare.

In plus, raportul a mai descoperit ca 23 de vagoane au fost predate fara proces verbal catre firma Atas Prodexim SRL Bucuresti, iar 12 vagoane au fost expediate, dar nu au fost predate catre SC Atas Prodexim SRL de catre SCREIR CF Constanta.

In ceea ce priveste totalul de 103 vagoane de calatori aflate in evidenta contabila a CFR SA, „29 de vagoane nu au fost identificate pe teren”.

In privinta situatiei vagoanelor neidentificate, raportul recomandat Consiliului de Administratie sa ia masuri pentru a clarifica problema si responsabilii din companie.

Gradul de absorbtie a fondurilor europene, doar 7,78%

Raportul a analizat si situatia tuturor contractelor de achizitii finantate prin fonduri europene, in special cele care fac parte din reabilitarea liniei CF de pe Coridorul IV Paneuropean pentru circulatia trenurilor cu viteza maxima de 160 km/h (pagina 15 – 19 si 27-30), precum si contractele pentru reabilitare si modernizare a mai multor statii CFR din tara. (Pag 19 – 25).

In concluziile analizelor pe contracte, raportul arata ca valoarea totala a contractelor incheiate in perioada ianuarie 2012 – septembrie 2013 era de 7.460.357. 084,55 de lei, ceea ce reprezinta circa 1.700.000.000 de euro, din care:

– pentru 31 contracte de lucrari si consultanta- 7.444.695.506, 32 de lei;

– pentru 9 contracte (intabulare, cadastru si achizitii echipamente si soft)- 15.661.578,23 de lei.

Valoarea platilor totale efectuate (pana la 31.08.2013) – 1.608.972.601, 32 de lei din care:

– pe contracte de lucrari si consultanta – 1.607.222.840,02 lei;

– pe contracte de intabulare, cadastru si achizitie echipamente si soft – 1.749.761,30 lei.

Gradul de realizare a platii – 21,57%;

Rest de plata – 5.851.384.483,23 lei;

Gradul de absorbtie a fondurilor europene – 7,78%;

Numarul contractelor de lucrari care trebuiau finalizate pana la 31.08.2013: 11 contracte;

Numarul contractelor finalizate pana la 31.08.2013 – 3 contracte;

Gradul de indeplinire – 27,27%.

Gradul mediu de realizare fizica a lucrarilor de modernizare a statiilor de cale ferata: 91,19%

Gradul mediu de realizare fizica a lucrarilor pentru executia lucrarilor de constructii si instalatii (6 contracte) : 18,51%

Raportul concluzioneaza ca din „analiza comparativa a indicatorului Grad mediu de realizare fizica a lucrarilor pentru modernizarea statiilor de cale ferata (91,19%) si a indicatorului Gradul mediu de realizare a platilot (21,57%), rezulta ca platile au fost efectuate intr-o proportie mult mai mica fata de studiul fizic al lucrarilor executate. Acest spect poate conduce la o „agrlomerare” a solicitarilor de plata pentru lucrarile executate si implicit perceperea de penalitati de intarziere in cazul in care bugetul CNCF CFR SA nu va permite efectuarea in termen a platilor”

Contracte incheiate nelegal si un avans de 50 de milioane de euro de recuperat

Din analiza contractelor incheiate, raportul concluzioneaza ca mai multe contracte au fost atribuite si semnate prin incalcarea legilor, in special prin semnarea contractelor inainte de pronuntarea unei sentinte definitive de catre Curtea de Apel in cazul contestatiilor depuse in urma licitatiilor.

Toate acestea, potrivit raportului, au drept consecinte intarzieri foarte mari in implementarea proiectelor si necesitatea efectuarii demersurilor pentru recuperarea avansurilor oferite in contractele incheiate nelegal.

Unul dintre cotractele controversate inaintate ca exemplu in raport este cel incheiat cu atribuit ilegal de CFR SA catre asocierea de firme FCC Construcction SA- Alpine Bau GmbH-SC Azvi – Straco Bucuresti. Pentru acest contract, CFR a acordat un avans de circa 50 de miliaone de euro din valoarea totala de 330 de milioane de euro a investitie.

Incheierea contractului si acordarea avansului este considerata ilegala de catre comisia de control pentru ca, in cazul contractului analizat, „la data atribuirii, exista o hotarare judecatoreasca in favoarea celuilalt ofertant – Swietellsky Baugesellschaft GmbH (lider in cadrul asocierii) – Alstom – Strabag Wien – Arcada Company Galati – Euro Construct Trading ’98 Bucuresti – Transferoviar Grup Cluj-Napoca”.

Pe larg, situatia tutoror contractelor poate fi consultata de la pagina 32.

Managerul privat al CFR a incasat bani si ca membru in Consiliul de Administratie

Din analiza statelor de plata de la CFR SA, pe perioada decembrie 2012-august 2013, comisia de control a descoperit ca managerul privat pus la conducerea companiei „dl. George Micu a beneficiat atat de remuneratie lunara neta stabilita prin contractul de mandat (echivalentul in lei a 8.900 de euro la cursul BNR de la data efectuarii platii) cat si de indemnizatia de membru CA, respectiv echivalentul in lei a 2.000 de euro net”.

Astfel, concluzia echipei de control a fost ca „George Micu a incasat in mod necuvenit indemnizatia de membru al Consiliului de Administratie, avand in vedere ca acesta a indeplinit functia de director general al CNCF CFR SA, incepand cu data de 16.04.2013, cand a devenit si administrator executiv”.

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro