Dupa scandalul modificarii legii achizitiilor, ASTRA a ajuns sa asigure flota Tarom pentru al saptelea an consecutiv
ASTRA Asigurari a castigat licitatia organizata de Tarom pentru achizitia de servicii de asigurare CASCO pentru aeronave civile si piese de schimb si de asigurare de raspundere fata de pasageri, bagaje, marfa, posta si terti pentru perioada 1 septembrie 2013 – 30 august 2014, informeaza societatea de asigurari. Reamintim ca licitatia pentru atribuirea contractului dea sigurare in cazul Taroma fost primul si principalul motiv pentru care Guvernul a schimbat legislatia referitoare la achizitiile publice. In aprilie, Tarom a fost scoasa de pe lista autoritatilor contractante in urma suspendarii de catre Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC) a licitatiei organizate de Tarom pentru asigurarea flotei, dupa o contestatie depusa de Astra, actualul asigurator.
Astra Asigurari, controlata indirect de omul de afaceri Dan Adamescu, este liderul pietei locale a asigurarilor dupa veniturile aferente anului 2012, care au crescut cu 12,3%, pana la 1,13 miliarde de lei. Astra Asigurari este pe primul loc si in topul reclamatiilor facute anul trecut de asigurati catre Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA.)
- Citeste si: Patru asiguratori au cumulat 85% din reclamatiile clientilor: Astra, Euroins, Omniasig si Asirom (raport)
Actionarii Astra sunt The Nova Group Investments Romania SA – 72,68% si Epsilon Estate Provider SRL- 27,02%, ambele societati fiind controlate indirect de omul de afaceri Dan Adamescu.
De altfel, Astra este asiguratorul flotei TAROM pentru al saptelea an consecutiv.
Lucrurile nu s-au oprit aici.In iunie, Parlamentarii au decis sa scoata de sub obligatia procedurilor de achizitii publice toate regiile si companiile de stat. Practic, vor putea incheia contracte fara a fi obligate sa organizeze licitatii conform OUG 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica. Parlamentul este cel care a luat aceasta decizie inca de pe 5 iunie, iar Legea a fost publicata pe 28 iunie in Monitorul Oficial, dupa promulgarea de catre presedintele Traian Basescu. Practic, noile reguli elimina complet transparenta in achizitiile publice si le face incontrolabile.
Premierul Victor Ponta a spus in aprilie ca a ajuns sa dea ordonante de urgenta ca sa poata Tarom sa-si asigure aeronavele. „Maine (n.red. 16 aprilie) adoptam in sedinta de Guvern o ordonanta de urgenta – am ajuns sa dau ordonanta de urgenta – ca sa scot Tarom de la procedura prevazuta de OG 34 (Ordonanta de Urgenta 34 din 19 aprilie 2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica-n.r.), pentru ca Tarom, asa cum face in fiecare an, trebuie sa isi asigure aeronavele, ca sa poata sa zboare cu ele. Au facut procedura, au vrut sa semneze contractul cu o firma, nu stiu care, dupa care o alta firma, evident Astra a domnului Adamescu sau cum il cheama, s-a dus la smecherii de la CNSC care au spus „Nu, domne’, se suspenda pana nu castiga Astra”. Si ne trezim saptamana viitoare ca aeronavele Tarom trebuie sa stea la sol si nu mai zboara”, a spus Ponta la B1 TV.
„Si atunci eu vin printr-o ordonanta de urgenta, pentru ca afacerile celor de la CNSC nu pot fi tulburate de nimeni, ca sar Bruxellesul si HotNews, si trebuie sa dau OUG ca Tarom sa functioneze”, a adaugat el.
„Pana la urma chiar cred ca o sa schimb legislatia, or sa tipe, or sa se lege la Comisia Europeana de poarta, dar sunt noua luni de cand stau dupa domnii astia, smecherii astia pusi de PDL, care pana nu castiga cine vor ei nu dau drumul”, a mai spus Ponta.
Potrivit comunicatului Astra, Flota TAROM este formata din 24 aeronave, dintre care doua Airbus 310-300, patru Airbus 318-100, patru Boeing 737-300, patru Boeing 737-700, o aeronava Boeing 737-800, sapte aeronave ATR 42-500, respectiv doua aeronave ATR 72-500.
Principalii clienti ai ASTRA pe asigurari de aviatie sunt: Tarom, Blue Air, Aeroportul International Henri Coanda Bucuresti, Aeroportul International Bucuresti Baneasa – Aurel Vlaicu, Aeroportul International Timisoara, Aeroportul International Mihail Kogalniceanu – Constanta, Romaero, Autoritatea Aeronautica Civila Romana, Germania Flug.
De altfel, ASTRA Asigurari administreaza aproape toate contractele din domeniul aviatiei din Romania, inclusiv TAROM (cel mai mare client local in domeniul asigurarilor de mijloace de transport aerian).
Compania ASTRA Asigurari a platit cele mai mari daune din piata de asigurari aviatice din Romania. Este vorba despre cea mai mare dauna platita vreodata in Romania, pentru incidentul in care a fost implicata, in anul 1991, aeronava prezidentiala (33 milioane dolari care apartinea ROMAVIA).
De asemenea, a platit 10 milioane USD pentru o aeronava TAROM ca urmare a incidentului aviatic de pe Aeroportul „Henri Coanda” Otopeni din decembrie 2007, iar in aprilie 2008, Astra Asigurari a platit 4,2 milioane USD pentru o aeronava ROMAVIA, se mai arata in comunicat.
Potrivit comunicatului, ASTRA Asigurari activeaza pe piata din Romania de peste doua decenii. Compania s-a desprins in 1991 din fostul ADAS, colosul asigurarilor detinut in anii `90 de catre statul roman.