Decizii luate la Bucuresti: Actionarii Nabucco au semnat un acord de asociere si subscriere. Conducta ar putea transporta gaze din Azerbaidjan, Turkmenistan, Irak si Marea Neagra
Actionarii Nabucco au semnat marti la Bucuresti, in cadrul reuniunii Comitetului Nabucco, un acord de asociere si subscriere, a anuntat ministrul delegat pentru energie, Constantin Nita. Acesta a precizat ca este ultima reuniune a comitetului dinaintea deciziei consortiului Shah Deniz legata de viitoarea ruta de transport al gazelor naturale din Azerbaidjan catre regiunea Europei Centrale si de Sud-Est. Acordul de la Bucuresti este un document care permite ca si alti investitori sa se implice in proiectul Nabucco, a afirmat presedintele Comitetului Director Nabucco, Hans-Peter Floren. La randul sau, Reinhard Mitschek, director general al NABUCCO Gas Pipeline International GmbH, a spus ca Nabucco Vest are o serie de avantaje fata de proiectul rival, TAP, care presupune transportul gazelor prin sudul europei catre Italia. Posibilele surse de gaze naturale pentru Nabucco, pe langa gazul azer, vor fi cele din Turkmenistan, Irak, dar si gazele din Marea Neagra.
„Nabucco Vest traverseaza tari in care nu este posibila furnizarea gazelor naturale lichefiate, spre deosebire de Italia unde acest lucru este posibil. Asta face ca ruta sa fie cu atat mai avantajoasa pentru Azerbaidjan, pentru ca traverseaza tari in care nu se poate furniza gaz lichefiat”, a spus Reinhard Mitschek. Un alt avantaj in opinia lui Reinhard Mitschek este ca Nabucco este cea mai scurta cale catre pietele din Europa de Sud-Est, ramanandi cea mai buna optiune pentru deschiderea coridorului sudic de gaze.
Reinhard Mitschek a mai afirmat ca posibilele surse de gaze naturale pentru Nabucco, pe langa gazul azer, vor fi cele din Turkmenistan, Irak, dar si gazele din Marea Neagra. Intrebat cat de importante vor fi pentru statele europene rezervele de gaze descoperite in Marea Neagra, Constantin Nita a afirmat ca Romania ar putea sa se transforme din tara importatoare de gaze in tara exportatoare.
Mitschek a mai spus ca Nabucco se afla in negocieri cu reprezentantii proiectului TANAP pentru a pune la punct elementele tehnice, la granita turco – bulgara. „Nabucco a realizat un studiu de inginerie pentru tronsonul turcesc. Urmatoarea intalnire va avea loc in mai si sper sa punem la punct toate detaliile tehnice”, a adaugat Reinhard Mitschek.
Legat de acordul semnat la Bucuresti, acesta este un document care permite ca si alti investitori sa se implice in proiectul Nabucco, a afirmat presedintele Comitetului Director Nabucco, Hans-Peter Floren. „Am stabilit conditiile prin care alti investitori pot participa la asociere si subscriere. Am pregatit intreg terenul in eventualitatea in care Nabucco va fi selectata de Shah Deniz ca ruta preferata”, a spus Hans-Peter Floren. Potrivit acestuia, daca Nabucco Vest va fi selectat de catre consortiul Shah Deniz, potentialii investitorii pot achizitiona 50% din actiuni.
„Semnarea Acordului de Asociere si Subscriere este un document ce va sta la fundamentarea functionarii companiei internationale Nabucco, dupa accederea Consortiului Shah Deniz”, a mai spus, la randul sau, ministrul Constantin Nita.
Guvernele Austriei, Ungariei, Romaniei, Bulgariei si Turciei au subliniat in cadrul reuniunii potentialul Nabucco de a alimenta pietele de energie din Balcanii de Vest si din tarile Grupului de la Visegrad (Polonia, Slovacia, Republica Ceha si Ungaria) intr-o declaratie comuna adoptata la cea de-a cincea reuniune a Comitetului Nabucco.
Guvernele si-au luat angajamentul de a se implica in dezvoltarea interconexiunilor de gaz necesare pentru ca Nabucco sa aprovizioneze si tarile din Europa Sudica si Central-Nordica.
Statele implicate solicita, de asemenea, Consiliului European, care se va intruni la 22 Mai, sa abordeze chestiunea finalizarii pietei interne a energiei, sa ia nota de potentialul mai extins al Nabucco de a oferi acces catre noi surse de gaze. Statele implicate mai cer Comisiei Europene sa acorde in continuare proiectului asistenta tehnica si de reglementare necesara.
Reamintim ca Nabucco Gas Pipeline International a semnat in luna martie un memorandum de intelegere si cooperare cu Trans Anatolian Pipeline (TANAP), prin care cele doua parti se angajeaza oficial sa colaboreze pentru a dezvolta Coridorul Sudic de Gaze.
Conducta Nabucco Vest va transporta gazele naturale provenind din Regiunea Caspica, de la granita turco-bulgara prin Bulgaria, Romania si Ungaria, catre Terminalul de Gaze Central European de la Baumgarten. In calitate de componenta centrala a Coridorului sudic de gaze naturale, NABUCCO este perfect pozitionata pentru diversificarea aprovizionarii cu gaze naturale a peste 500 de milioane de potentiali clienti din economiile in dezvoltare din Europa de Sud-Est precum si pentru Europa de Vest.
TANAP, un proiect sustinut de Azerbaidjan si Turcia, va asigura transportul gazelor azere catre Europa. Acest gazoduct va face legatura intre frontiera Turciei cu Azerbaidjan si granita Turciei cu Bulgaria. De aici, gazele sunt preluate prin conducta Nabucco Vest.
Conducta Nabucco Vest va transporta gazele de origine caspica, de la frontiera turco-bulgara, prin Bulgaria, Romania si Ungaria catre Terminalul de gaze centra-european din Baumgarten.
Nabucco Vest este o conducta de gaze cu diametrul de 122 cm si o lungime de 1.300 km care traverseaza Bulgaria, Romania, Ungaria si Austria, avand o capacitate tehnica de pana la 23 mmc. Circa 470 kilometri vor fi pe teritoriul Romaniei. Nabucco Vest reprezinta un concept revizuit al proiectului Nabucco.Proiectul original al conductei Nabucco era prevazut cu o capacitate de transport a 31 de miliarde de metri cubi pe an si se intindea din Georgia pana in Austria, traversand Turcia, Bulgaria, Romania si Ungaria. Costul total al gazoductului era estimat la 8 miliarde de euro. Potrivit noului proiect, conducta va traversa doar Bulgaria, Romania si Ungaria, ajungand in Austria.
NABUCCO Gas Pipeline International GmbH (NIC) a fost infiintata in 24 iunie 2004 pentru a dezvolta, a construi si a opera conducta Nabucco. NIC este detinuta de actionarii Nabucco si este responsabila de dezvoltarea, constructia, operarea, negocierea si alocarea capacitatii conductei Nabucco. Actionarii NABUCCO sunt: OMV (Austria), FGSZ (Ungaria), Transgaz (Romania), Bulgarian Energy Holding (Bulgaria) si Botas (Turcia). Actionarii sunt cei responsabili de negocierea contractelor de aprovizionare cu gaze naturale.
Primele gaze de la zacamanatul Shah Deniz 2 urmeaza sa fie produse in 2017. Shah Deniz 2 prevede o productie suplimentara de 16 miliarde de metri cubi de gaz, ceea ce inseamna ca productia anuala de la Shah Deniz va fi de 25 miliarde de metri cubi.
Shah Deniz va lua o decizie privind ruta de transport in luna iunie, urmand sa aleaga intre proiectul Nabucco Vest si TAP. Proiectul TAP presupune transportul a 10 miliarde metri cubi de gaz caspic pe an de-a lungul unui traseu de 800 km, cu incepere de la Komotini, in apropiere de granita greco-turca, trecand prin Grecia si Albania si terminandu-se la San Foca in Italia.