EPISODUL II Marile investitii IT facute de Guvern din bani publici si europeni: Cat de folosit este Punctul Unic de Contact, un portal de 4,6 milioane euro, care in vara anului 2011 nu functiona?
Vreti sa infiintati o firma de servicii in tara sau aveti una si vreti sa va extindeti afacerea intr-o alta tara UE? Totul ar trebui sa se poata face online printr-un ghiseu unic, potrivit unei directive europene. In Romania, acest ghiseu se numeste Punctul de Contact Unic electronic (PCU), a costat peste 4,6 milioane euro si a fost implementat de un consortiu condus de TeamNet International, o firma din grupului Asesoft, controlat de omul de afaceri Sebastian Ghita. Daca la momentul lansarii, in vara anului 2011 nu functiona, Ministerul Comunicatiilor sustine acum ca functioneaza si ofera 211 proceduri online (135 in limba engleza) de la 44 de autoritati inrolate.
O Directiva UE (directiva „serviciilor”, adoptata in 2006) obliga fiecare stat membru sa implementeze la nivel national „ghisee unice” prin care orice prestator de servicii din spatiul UE care ar vrea sa activeze si in Romania sa obtina toate autorizatiile si avizele necesare de la distanta, prin internet. Termenul de implementare al directivei UE privind serviciile in toate statele membre a fost 28 decembrie 2009. Romania, alaturi de alte state, nu a implementat la timp acest proiect, drept pentru care Comisia Europeana a deschis in 2010 o procedura de infringement (incalcare a dreptului comunitar) impotriva tarii noastre, procedura in care statul roman era in vara anului 2011 aproape de a ajunge in fata Curtii Europene de Justitie.
In vara anului 2011, autoritatile au lansat public acest portal, insa nefunctional. Vezi articolul de mai jos:
Ce s-a mai intamplat cu acest portal si cu procedura de infringement demarata impotriva Romaniei? Ministerul pentru Societatea Informationala (MSI) da de inteles ca statul roman nu mai are probleme in acest caz.
- „PCU este functional. In prezent ofera 273 de proceduri persoanelor fizice si juridice aflandu-se, de asemenea, intr-un proces de dezvoltare, noi functionaliati urmand a fi puse la dispozitia utilizatorilor, acest proces fiind monitorizat de partenerii internationali. Toate obligatiile asumate de catre CNRD in calitate de „operator tehnic al PCU electronic” prin memorandumul agreat cu delegatia comuna CE/FMI/BM au fost duse la indeplinire conform calendarului, si sunt evidentiate prin rezultatele monitorizate trimestrial, asadar nu se pune in discutie initierea unei proceduri de infringement impotriva Romaniei”, au precizat pentru HotNews.ro oficialii MSI.
Ce servicii ofera in prezent acest site? Ce servicii sunt adresate catre firme si care sunt pentru cetateni?
- „Site-ul oferă 273 de proceduri, dintre care 198 sunt destinate persoanelor juridice, 4 – persoanelor fizice si 71 – atât persoanelor fizice cât si juridice”, spun reprezentantii ministerului care au transmis o lista cu toate procedurile disponibile in cadrul PCU, specificand institutia responsabila, denumirea si o scurta descriere a procedurii, precum si tipul de beneficiar (persoana fizica si/sau juridica). Vezi documentul atasat.
Cine intra pe acest site va observa ca autoritatile au organizat si mai multe „sesiuni de instruire pentru autoritatile competente inrolate in Punctul de Contact Unic Electronic”.
- Cate autoritati sunt inrolate in prezent in acest portal si cat s-a cheltuit pe aceste sesiuni informative?
„Pana in prezent sunt inrolate in PCU electronic 44 de Autoritati Competente (n.a Vezi lista atasata articolului). Costul total al sesiunilor de instruire a fost de 10.616 lei si a fost suportat din bugetul aprobat al CNRD (n.a centru national aflat in subordinea MSI) cu aceasta destinatie (cheltuieli ocazionate de deplasarile interne efectuate de delegati ai CNRD pentru instruirea AC). In cadrul sesiunilor de instruire organizate atat la sediul CNRD cat si in centrele de pregatire profesionala din teritoriu, au fost instruiti peste 400 administratori si operatori ai PCU”, au precizat oficialii MSI.
Potrivit acestora, „serviciile oferite in prezent de PCU au fost confirmate in cadrul monitorizarilor efectuate de catre Comisia Europeana pe parcursul anilor 2011 si 2012. In momentul de fata PCU indeplineste toate cerintele europene in domeniu. Pentru evaluarea transpunerii procedurilor de catre autoritatile competente in vederea parcurgerii on-line, delegatia comuna FMI/BM/CE a solicitat si foloseste un set de credentiale pentru acces in sistem”.
Cat a costat acest portal care ofera servicii electronice pentru firme si cetateni?
„Costul total al proiectului este de 20.437.927,14 lei (16.482.199,31 lei+TVA), format din:
Fonduri UE (Fondul European de Dezvoltare Regionala – FEDR) : 13.453.719,57 lei
si
Contributie nationala + TVA (neeligibil) : 6.984.207,57 lei”, au comunicat reprezentantii MSI.
- Cat de folosit este PCU?
Iata ce raspunde Ministerul:
- „In acest moment, platforma cumuleza un numar de 211 proceduri (135 in limba engleza) apartinand celor 44 de autoritati competente inrolate. Diferenta pana la 273 de proceduri o reprezinta procedurile neafisate online din cauza nefinalizarii procedurii interne de lucru in cadrul Autoritatilor Competente.
- Accesul pentru consultarea acestor proceduri, precum si a documentelor conexe (fiecare procedura e insotita de un numar de documente specifice – formurare tip, cereri tip, declaratii, etc) este liber si nerestrictionat, documentele fiind disponibile pentru consultare si download toturor vizitatorilor platformei, fara a fi necesara autentificarea/inregistrarea ca utilizator. Componenta de informare privind o procedura sau documentele care o insotesc este un scop important pe care platforma il atinge in conformitate cu Directiva Serviciilor.
- Documentele disponibile pe platforma pot fi descarcate, completate off-line si transmise catre institutii prin mijloace clasice – fara a fi necesara autentificarea/inregistrarea. Inregistrarea este obligatorie doar pentru lansarea si urmarirea cererilor care au fost initiate on-line.
- Pana in prezent, pentru a initia cereri in format electronic, in platforma s-au inregistrat 670 de conturi de utilizator. Numarul conturilor a crescut de 7 ori in 2012 fata de 2011″.
- Calin Rangu, CIO Council: Daca tot e Punct Unic, de ce nu se integreaza in acest portal si IMM-urile si eRomania si altele?
Calin Rangu, director executiv al CIO Council, asociatie ce reuneste peste 80 de membri care au detinut sau detin functii de directori IT in marile corporatii romanesti, ridica o serie de probleme fata de serviciile oferite. Calin Rangu a fost timp de 8 ani Chief Information Officer al Raiffseisen.
- „PCU este un proiect al carui scop initial, cel de informare si suport pentru cei din exteriorul Romaniei, pentru a desfasura activitati cu institutiile statului, a fost extins si catre cetateni. Este corect sa se incerce integrarea informatiilor si serviciilor. Gradul de succes este inca redus, site-ul in sine fiind destul de greu de parcurs, dar probabil in perioada urmatoare se va gandi o integrare cu celelalte structuri informatice in dezvoltare. In plus, daca tot e Punct de Contact Unic, extins si la cetateni si companii, de ce sa nu fie in realitate un Punct Unic? De ce nu se integreaza in acest portal si IMM-urile (n.a portalul IMM-urilor anuntat recent de MSI), si eRomania si altele?”, a declarat Calin Rangu.
Acesta a precizat pentru HotNews.ro ca „PCU functioneaza, doar ca numarul de servicii concrete este inca redus si cam dificil de accesat. De exemplu nu am gasit un search care sa te ghideze pentru rezolvarea problemei pentru care l-ai accesat. Cred ca problemele sunt generate ca la orice proiect informatic, iar in zona publica pot fi accentuate daca nivelul interlocutorilor nu este acelasi”.
- Despre „portalul IMM-urilor din Romania”: Cerinta, nevoia, trebuie generata de cei care sunt utilizatorii finalii, IMM-urile, cetatenii
Cum vede acesta demararea de catre Ministerul Comunicatiilor (MSI) a unui nou portal web pentru IMM-uri?
- „Nevoia de servicii informatice pentru sectorul IMM-urilor, dar nu numai, este clara. Insa daca nu se porneste de la a definii serviciile generale, globale care sa fie oferite cetatenilor, daca nu avem o arhitectura de servicii publice, care sa stea pe o arhitectura de procese functionale si operationale, si apoi pe o arhitectura de aplicatii si portaluri, degeaba mai luam o aplicatie, mai facem un portal. In plus cerinta, nevoia, trebuie generata de cei care sunt utilizatorii finalii, IMM-urile, cetatenii. Intr-o companie proiectele de succes sunt generate de cei care le cer, nu cele generate de catre IT-isti. IT-ul are un rol inovator si de automatizare, dar driverii trebuie sa fie cei din business”, a spus Rangu.
Acesta concluzioneaza ca „la fel ca la orice companie mare, o tara ar trebui sa aiba un singur portal prin care se apeleaza sute de servicii, fie de informare, fie rezolvare a unei nevoi a unui cetatean sau companie. In spate, pe baza unei arhitecturi profesioniste poti sa ai servicii web nenumarate, apeland la baze de date si sisteme distribuite, gestionate de cei care sunt proprietarii datelor”.
- Ministerul Comunicatiilor sustine ca noul portal al IMM-urilor are un scop diferit decat PCU, dar se va integra cu acesta
Cum raspunde Ministerul pentru Societatea Informationala la intrebarea de ce nu se integereaza in PCU si portalul IMM-urilor si altele?
- „PCU este un portal de integrare a serviciilor de e-guvernare disponibile in Sistemul Electronic National. Proiectul „Dezvoltarea interoperabilitatii bazelor de date destinate IMM-urilor” isi propune crearea de parghii de interconectare intre bazele de date ce prezinta interes pentru IMM-uri. Integrarea cu PCU este doar una dintre integrarile care se vor organiza in cadrul prezentului proiect si se va materializa in facilitarea accesului IMM-urilor la serviciile disponibile in PCU (filtrari ale fluxurilor disponibile, completari ale documentatiei necesare pe baza de sabloane si date disponibile, etc). Pe langa aceasta integrare, exista insa in plan o suita de alte integrari si functionalitati, agregari de date, statistici etc, destinate IMM-urilor. Totodata, platforma va oferi IMM-urilor 30 de aplicatii noi care vor avea interactiune cu institutiile statului si se va avea in vedere integrarea cu Ghiseul Unic de Plati. Aceste aplicatii vor realiza o conexiune integrata cu diverse institutii/autoritati publice locale/centrale, agenti economici etc”, au precizat oficialii MSI.
- Invitam cititorii HotNews.ro sa ne semnaleze si alte proiecte IT inutile sau chestionabile facute de guvernele succesive in sectorul IT.