Sari direct la conținut

Rosia Montana Gold Corporation incepe ofensiva mediatica pentru cistigarea publicului

Proiectul Rosia Montana, obiectul unora dintre cele mai aprinse controverse ale ultimului deceniu, revine in forta pe scena publica. Campanie publicitara-mamut, sondaje, intalniri cu presa, strangeri de semnaturi – un optimism crescand al companiei, alimentat de pozitia aparent mai prietenoasa a noului guvern fata de proiect.

Cateva sondaje si consultari prefateaza, in prezent, o ampla campanie publicitara, anuntata initial de Money Express si care, dupa cum au spus pentru HotNews.ro reprezentantii companiei Rosia Montana Gold Corporation (RMGC) si ai agentiei care se va ocupa de caz, va avea o mare componenta „informativa”. Desi nu a inceput inca, aceasta campanie, programata sa dureze cel putin trei ani, a primit deja o prima replica din partea celor care contesta proiectul minier.

Informatia pe scurt:

  • Informatii de pe scena politica sugereaza o schimbare radicala de optica din partea noului guvern in privinta proiectului Rosia Montana.
  • Publicatia Money Express a anuntat in urma cu o saptamana ca RMGC va lansa prin Leo Burnett o campanie ce „se prefigureaza a fi contractul anului pe piata de publicitate”.
  • Managerul de comunicare al RMGC: va fi o campanie preponderent „de informare” si „una dintre actiunile mai vizibile” de promovare a proiectului.
  • Bogdan Naumovici: Cel mai probabil campania va incepe in mai, dar totul „depinde foarte mult de evenimente”.
  • Campania se va desfasura in principal pe TV, in presa scrisa si pe internet.
  • Ziarele centrale au scris in ultima perioada despre diverse initiative, scrisori deschise si strangeri de semnaturi pe tema proiectului RMGC.
  • IMAS desfasoara un studiu pe aceeasi tema in randul autoritatilor centrale si locale, al oamenilor politici si ai presei.
  • O prima contra-campanie a fost anuntata de grupul Mindbomb zilele trecute. Bogdan Naumovici nu se lasa impresionat.

Proiectul de la Rosia Montana prevede exploatarea zacamintelor aurifere cu ajutorul unei metode controversate, ce implica folosirea cianurilor. Proiectul a fost oprit in diverse faze de reprezentanti ai fostului guvern, atit PNL, cit si UDMR fiind adversari declarati ai exploatarii. Informatii de pe scena politica, vehiculate in ultima perioada, sugereaza o schimbare radicala de optica din partea noului guvern PDL-PSD.

In urma cu o saptamana, Money Express publica un material dedicat lui Bogdan Naumovici (23 Communications Idea, parte a grupului Leo Burnett) si celui mai important client castigat de acesta in ultima perioada – Rosia Montana Gold Corporation. Potrivit sursei citate, acesta „se prefigureaza a fi contractul anului pe piata de publicitate”, de la care Naumovici se asteapta sa ii creasca veniturile cu peste 50%. Publicitarul precizeaza in materialul respectiv ca 23 Communications Idea va coordona comunicarea, dar contractul va fi semnat cu grupul Leo Burnett.

Contactat de HotNews.ro, managerul de comunicare al RMGC, Catalin Hosu, a afirmat ca aceasta este „una dintre actiunile mai vizibile” pe care compania le desfasoara in prezent, pentru promovarea proiectului minier. Hosu a precizat ca planul de comunicare prin Leo Burnett „este stabilit initial pe trei ani” si ca este vorba despre „o campanie de informare, in special. Am mai avut o singura campanie – de publicitate – in 2005-2006. Acum este o campanie de informare”.

Pe de alta parte, Bogdan Naumovici a declarat pentru HotNews.ro ca nu este stabilit momentul inceperii primei faze a campaniei, deoarece „inca mai depindem de niste finisaje”, dar ca cel mai probabil aceasta va incepe in luna mai. „Caracterul (campaniei – n.r.) este, in mare, informativ”, intrucat „multe fapte si cifre in privinta proiectului sunt inca necunoscute”, dar totul „depinde foarte mult de evenimente”.

Atat Naumovici, cat si Hosu au manifestat retinere in detalierea planului de campanie, atat timp cat acesta nu este finalizat. Intrebat in legatura cu felul cum ar urma sa fie stucturata campania pe parcursul celor trei ani, Naumovici a afirmat, totusi, ca „exista un plan referitor la ce va fi anul acesta, dar depinde foarte mult de raspunsul societatii civile si al autoritatilor la ceea ce vom face. Campania se va adapta pe parcurs la nevoile de comunicare”.

Atentie sporita din partea presei: studii, consultari publice si scrisori deschise

Intrarea RMGC pe piata publicitatii, in calitate de client ce ofera unul dintre cele mai mari contracte din piata, are loc intr-o perioada in care aceasta piata este afectata considerabil de criza economica, multe companii reducandu-si sau anulandu-si, in ultima vreme, bugetele de marketing si comunicare. RMGC se mobilizeaza, totodata, dupa o lunga perioada de „liniste” si intr-un moment in care indelungatele sale dispute cu autoritatile persista inca, la jumatate de an de la alegeri si de la schimbarea guvernului.

Apropiata campanie publicitara se va desfasura indeosebi pe TV, in presa scrisa si in mediul online, dupa cum spune Bogdan Naumovici. Presa scrisa, indeosebi, a acordat in ultima vreme o atentie sporita proiectului Rosia Montana. Intre altele:

  • Evenimentul Zilei a publicat doua articole in ultima saptamana pe tema proiectului Rosia Montana – un interviu cu Catalin Hosu, respectiv un material informativ potrivit caruia primarul localitatii a inceput o campanie de strangere de semnaturi pentru consultarea cetatenilor privind realizarea proiectului minier.
  • Adevarul a anuntat, la mijlocul lunii aprilie, ca rromii din Rosia Montana cer pornirea proiectului minier, cerere venita in prealabil si din partea angajatilor RMGC. Tot Adevarul a publicat, la inceputul lunii aprilie, doua reportaje din Rosia Montana.
  • La inceputul acestui an, Cotidianul nota, sub titlul „Rosia Montana: speculatorii mondiali adulmeca prada, romanii arunca nada”, ca dupa alegerile din 2008 si desemnarea noului guvern, actiunile Gabriel Resources, compania canadiana ce detine pachetul majoritar in RMGC, si-au revenit „miraculos” la 22 decembrie, in ziua cand noul guvern a depus juramantul. Ziarul scria atunci ca „in Romania, noul guvern pare sa confirme asteptarile actionarilor” de la Rosia Montana si descria scenariile avansate de surse anonime, referitor la efectele schimbarii guvernului asupra proiectului minier.

Campania publicitara anuntata de RMGC este prefatata nu doar de luarile de pozitie ale angajatilor si ale rromilor din Rosia Montana, despre care scria Adevarul, sau despre consultarea publica dorita de primarul din Rosia Montana, mentionata de Evenimentul Zilei. Potrivit unei informari primite de HotNews.ro, pana la sfarsitul acestei luni IMAS Marketing si Sondaje desfasoara „un studiu cu privire la dezvoltarea proiectului minier de la Rosia Montana”, contactand in acest sens reprezentanti ai autoritatilor centrale si locale, oameni politici si ziaristi.

Mindbomb acuza Leo Burnett de „badvertising”. Naumovici: „E ca un comentariu cu autor necunoscut pe un forum sau blog”

Pe de alta parte, la doar cateva zile dupa ce revista Money Express anunta noile planuri de comunicare ale RMGC si inainte ca Bogdan Naumovici&Co. sa treaca la fapte, a aparut deja prima contestare publica a acestei initiative. Mindbomb, un „grup de initiativa sociala” ai carui membri prefera sa-si pastreze anonimatul si care s-a facut auzit puternic prin campaniile sale impotriva proiectului Rosia Montana, in ultimii ani, a emis un comunicat in care acuza Leo Burnett ca „este dispusa sa faca badvertising – sa promoveze minciuna si incalcarea legii. Oare a ajuns Leo Burnett intr-o situatie intr-atat de disperata incat sa-si incalce propriile principii si sa accepte orice contract, in orice conditii?”

Mindbomb sustine ca „aplicarea legii nu se negocieaza in dezbateri publice si nici nu poate fi subiectul unor campanii de comunicare” si prezinta doua postere – „Prostitutie frate” si „Leo o arde in Romania”.

Intrebat cum recepteaza o astfel de contra-campanie, Bogdan Naumovici o califica drept „neprofesionista”. „Stii cum ii cheama (pe cei de la Mindbomb – n.r.)? Nu. Exact! M-a amuzat povestea, ei acuza publicitate mincinoasa inainte sa vada campania, sa existe campania. Mi se pare absolut amatoresc, neprofesionist. Imi aminteste foarte mult cum a fost atacata Rosia Montana. E ca un comentariu cu autor necunoscut pe un forum sau pe un blog”, spune Naumovici.

Dupa doi ani de pauza

RMGC se mobilizeaza la doi ani si jumatate de la sfarsitul precedentei sale campanii publicitare, desfasurata in perioada 2005-2006 prin agentia GMP. Pauza – ce s-a suprapus cu blocajul in negocierile si disputele RMGC cu autoritatile – este pusa de Catalin Hosu pe seama faptului ca aceasta companie si-a dedicat atentia procesului de „reorganizare a managementului, care e, acum, 100% romanesc”.

La inceputul acestui an, Felix Tataru (GMP) spunea intr-un interviu pentru HotNews.ro despre contul Rosia Montana: „Aaa. Ha. Da, nu mai lucram cu ei din 2006. Am avut contract cu ei in 2005 si 2006. Pe ici, pe colo, am mai avut, asa mici consultari, pentru ca i-am inteles, dar ei nu au mai prea comunicat, drept pentru care nici noi n-am mai lucrat. Sa vedem ce-o sa fie de-acu incolo. Cred ca in momentul asta in care ne uitam si noi unde s-a dus pretul aurului, in momentul in care investitiile in Romania cam scartaie, s-ar putea sa se schimbe cumva roata si clasa politica sa inceapa sa se roage de ei ca sa investeasca in Romania la Rosia Montana.”

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro