Seful Vamii, cercetat penal!
Horia Colda va fi cercetat de catre Parchet pentru abuz in serviciu
Autoritatea Nationala a Vamilor asteapta cu „nerabdare” ca Politia sa solutioneze un eveniment rutier soldat cu avarierea grava a masinii Vamii Baia Mare, in urma abuzului sefului institutiei. Cazul a fost ascuns (si negat!) in prima faza opiniei publice. Dupa ce GAZETA a dezvaluit evenimentul cu probe indubitabile (declaratii, fotografii etc.), a sosit si confirmarea politistilor.
Dosarul „Horia Colda” a fost trimis la Parchet. Dupa noua luni si numeroase articole!
27 iulie 2003. Un Volkswagen Bora (masina Vamii Baia Mare), ruland cu o viteza mai mare decat limita legala, a derapat de pe sosea si s-a oprit violent intr-un sant de pe marginea drumului din apropierea localitatii Petresti (judetul Satu Mare).
In masina se aflau in acel moment Horia Colda, seful Biroului Vamal de Control si Vamuire la Interior Baia Mare, si familia acestuia (sotia si cei doi copii). Cu toate ca nu avea acreditare pentru a conduce acea masina (cu atat mai putin pentru a-si transporta familia cu masina institutiei, pe banii contribuabililor!), Colda a mai comis un abuz: a incredintat volanul sotiei sale!
Dupa noua luni (!), dosarul a fost solutionat de catre politistii de la Inspectoratul Judetean de Politie Satu Mare si inaintat Parchetului de pe langa Tribunalul Carei, cu propunerea de incepere a urmarii penale a sefului Vamii Baia Mare pentru abuz in serviciu! Urmeaza argumentele tuturor afirmatiilor. Dar, mai intai, reconstituirea…
In urma cu noua luni…
Intr-o duminica din vara anului 2003, masina Vamii Baia Mare se indrepta spre Oradea in interes de serviciu (Vama Baia Mare fiind in subordinea Directiei Regionale Vamale Bihor). Seful institutiei, Horia Colda, urma sa participe la o reuniune zonala. In apropierea localitatii Petresti, masina Vamii Baia Mare a depasit un alt automobil care rula cu 90-100 km/h.
Masina depasita apartinea Vamii Satu Mare si il transporta pe seful acesteia, Ioan Sabau, la aceeasi reuniune de la Oradea. Sabau, un martor ocular a carui probitate nu poate fi pusa la indoiala, a declarat: „Circulam cu viteza regulamentara, aveam 90-100 km/h, si am fost depasit de masina MM-10-VAM.
La o distanta de 200 de metri dupa ce m-a depasit, masina a inceput sa pe sosea si apoi, brusc, s-a rostogolit peste un sant.
” Aceasta declaratie, coroborata cu parerile unor soferi profesionisti si cu prezumtiile unor surse politienesti, duce la concluzia ca masina Vamii Baia Mare rula imprudent cu o viteza peste limita legala (100 km/h in afara localitatii, pe Drum National – conform legislatiei privind circulatia pe drumurile publice).
Ni s-a specificat si faptul ca in locul producerii accidentului „drumul e bun si unii soferi se mai aventureaza”. In urma evenimentului rutier, toti cei patru pasageri (familia Colda) au fost accidentati si transportati la Spitalul Judetean de Urgenta din Baia Mare. Ioan Sabau a anuntat Politia, Ambulanta si, se pare, colegii de la Vama Baia Mare.
Apoi, a inceput lungul drum al aventurii pentru fardarea adevarului (exceptandu-i pe cei de la IJP Satu Mare cu care am colaborat exemplar).
Dupa accident
Prima data a sosit ambulanta, care i-a transportat pe cei patru accidentati la Spitalul Judetean de Urgenta Baia Mare (din fericire, nici unul nu se afla in stare foarte grava). Apoi a sosit un echipaj de la Serviciul de Circulatie al Politiei Satu Mare.
Florentin Vlad, inspector principal de politie la IJP Satu Mare (cel care a coordonat ancheta), si-a amintit detaliile primelor clipe de dupa evenimentul rutier din Petresti. „Cand am ajuns la locul accidentului, soferul si pasagerii masinii avariate fusesera deja transportati la spital.
Am facut constatarile necesare, am luat declaratii, am facut fotografii si am transportat masina la reprezentanta Nissan de la iesirea din orasul Carei, pentru expertiza tehnica. La locul accidentului nu exista nici o urma de franare. Airbagurile nu erau deschise.
La prima vedere, cauza accidentului (confirmata ulterior de catre expertii de la Institutul de Expertiza Criminalistica Timisoara) a fost explozia pneului situat in dreapta-spate.
De aceea am fotografiat indeosebi acea parte a masinii si, dupa ce am strans de la locul accidentului toate datele necesare desfasurarii anchetei, le-am recomandat persoanelor de la Vama din Baia Mare prezente la reprezentanta Nissan (nu stiu cine i-a anuntat) sa transporte masina intr-un loc sigur, cu interdictia de a se umbla la ea”, a declarat Vlad.
Masina institutiei, grav avariata, a fost incarcata pe un trailer si transportata… in satul Sasar (Maramures), in curtea interioara a vilei lui Maxim si Livia Popovici (primul, primar al comunei Recea, cea de-a doua, sotia sa si controlor vamal, adica subordonata lui Colda).
Pentru a fi ferita de ochii curiosilor, masina Vamii a fost acoperita cu un covor si o folie de plastic (dupa cum se vede in fotografii).
Colda a mintit politia!
Dupa expertiza tehnica, politistii satmareni s-au deplasat la spital pentru a lua declaratii celor implicati in accident. „Mi-a spus ca este seful Vamii din Baia Mare (intimidare?, n. red.) si ca se indrepta catre Oradea in interes de serviciu. A spus ca el se afla la volan si ca accidentul s-a produs din cauza exploziei unui pneu.
Ulterior, in cadrul anchetei, martorii oculari au declarat ca la volan se afla femeia. In declaratia ulterioara (probabil pus in fata probelor, n.red), Colda Horia si-a schimbat declaratia si a recunoscut ca nu el a condus (!). A motivat ca i s-a facut rau si i-a cerut sotiei sale sa conduca”, a declarat inspector principal Vlad.
Maniera in care seful Vamii Baia Mare a incercat sa ia intreaga vina asupra sa, mintind si incercand sa induca in eroare rezultatul anchetei politistilor satmareni, nu se datoreaza neaparat spiritului de sacrificiu.
Colda si-a dat seama ca vina sa in fata superiorilor ierarhici (ca ar fi condus fara acreditare) ar fi mai mare daca s-ar descoperi ca a incredintat conducerea masinii unei persoane din afara institutiei. Asa ca a procedat dupa modelul Pinocchio.
Fapta lui Colda i-a atras insa o solutionare negativa a dosarului: anchetatorii propun Parchetului de pe langa Tribunalul Carei inceperea urmaririi penale pentru abuz in serviciu.
Cauzele accidentului
Conform raportului expertului Dan Sibian de la Institutul de Expertiza Criminalistica Timisoara, cauza accidentului este explozia pneului dreapta-spate.
Desi politistii nu s-au pronuntat asupra vitezei pe care o avea masina in momentul producerii accidentului, luand in calcul declaratia martorului-cheie (Ioan Sabau, seful Vamii Satu Mare, aflat in trafic si depasit de masina Volkswagen cu doar cateva clipe inaintea producerii accidentului), putem afirma ca sotia lui Horia Colda conducea cu viteza foarte mare.
De asemenea, din faptul ca airbag-urile nu s-au declansat in momentul coliziunii deducem ca atat Colda, cat si sotia sa, nu purtau centurile de siguranta.
Adaugand ca seful Vamii a preluat pe semnatura masina fara o verificare tehnica prealabila (in special a pneurilor garantate de fabricant ca sigure doar pentru un anumit numar de kilometri!), consideram ca sunt suficiente argumente pentru a considera imprudenta o alta cauza a accidentului.
Stocul Vamii
Inainte de a pleca in concediu, soferul acreditat al autoturismului predase masina pe baza de proces verbal adjunctului Vamii Baia Mare. Hotarandu-se sa plece la Oradea cu masina institutiei (chiar daca regulamentele de ordine interioara ii interziceau), seful Vamii a preluat Volkswagenul Bora (tot pe baza de proces verbal).
Implicit, in momentul semnaturii, Colda a preluat si responsabilitatile asupra masinii institutiei pe care o conducea. Se pare ca la un moment dat, s-a pus problema ca Vama sa-si recupereze prejudiciul de la… sofer! Insa acesta avea legea de partea sa (semnatura de predare a autoturismului). Pana la urma, Colda a reparat masina, iar Vama nu s-a mai constituit in parte civila.
Referitor la acest „troc” („fac zob o masina achizitionata din bani publici, dar o repar pe banii mei si sunt iertat”), avem o dilema. Daca masina a fost reparata, de ce Autoritatea Nationala a Vamilor a trimis la sediul din Baia Mare un alt Volkswagen (un model mai nou, bineinteles!)? Sau, conform formularii celor din Bucuresti „a fost distribuita din stocul existent al ANV”.
Cei de la sediul central au distribuit masini tuturor sediilor vamale? Din stoc. Daca nu, adica daca imprudenta lui Colda a obligat Centrul sa „distribuie” o masina in Baia Mare, miroase totusi a prejudiciu adus institutiei centrale.
Amuzamente
Nu putem decat sa zambim (amar, ce-i drept) vazand ca inca mai functioneaza principiul „nu-i vorbi surdului, gesticuleaza-i!” Oferindu-va doar raspunsurile la doua dintre intrebarile GAZETEI, va veti convinge de „driblinguri” stupide incercate de Autoritatea Nationala a Vamilor.
Incercam prin aceasta sa va prezentam o mostra de corespondenta „transparenta” cu o institutie a Statului, pentru a va linisti asupra celor care au grija sa cheltuie banii publici. „Ca urmare a adresei dvs. din data de 15 martie 2004, inregistrata la A.N.V. cu nr. 16.040, Autoritatea Nationala a Vamilor, prin Compartimentul Relatii cu Presa, va comunica urmatoarele:
GAZETA: Cine este vinovat ca masina a fost ascunsa in curtea interioara a vilei subalternei lui Colda, controlor vamal Livia Popovici, si nu a fost dusa imediat la reprezentanta Volkswagen din Baia Mare? Care au fost ratiunile (explicatiile) acestui fapt?
ANV: Autoturismul nu a fost ascuns, ci depozitat in locul respectiv. Deductie logica: Resedinta primarului din comuna Recea e depozit. Ciudat, noi stiam ca-i o vila cocheta.
GAZETA: Avea Colda avizul Directiei Generale a Vamilor pentru a-i transporta cu masina institutiei pe cei trei membri ai familiei sale?
ANV: Nu, dl. Horia Colda nu avea aviz din partea A.N.V. pentru a conduce masina. Asa cum v-am precizat in adresa noastra cu nr. 44.540/06.08.2003, singura persoana care a avut acreditare pentru a conduce autoturismul respectiv este soferul biroului vamal Baia Mare, aflat in concediu de odihna la data accidentului.
Deductie logica: Ii intrebam prin semne, poate ne inteleg. Noi ne interesam de folosirea masinii institutiei pe post de microbuz familial de weekend. In fine, cert e ca urmarim cu atentie marita (si rabdare, doar am asteptat noua luni pentru a se adeveri ceea ce am scris – vezi articolele anterioare) masurile care se vor lua.
ANV comunica in spumoasa corespondenta ca masurile pot fi luate dupa finalizarea anchetei organelor de politie abilitate. Ancheta politiei s-a finalizat. Ei au propus inceperea urmaririi penale a lui Colda pentru abuz in serviciu. Mingea e la ANV. Vom reveni.
Noua luni de asteptare
„Dosarul pe care l-am inaintat Parchetului de pe langa Tribunalul Carei cu propunerea de incepere a urmaririi penale a lui Colda Horia pentru abuz in serviciu contine vreo 70-80 de pagini! Ar fi putut dura chiar mai mult daca nu colaboram foarte bine cu Directia Regionala Vamala Bihor, care a dat dispozitie celor din Baia Mare sa ni se dea tot concursul pentru a solutiona cat mai repede cazul.
Pentru a alunga orice suspiciune de favorizare a persoanei cercetate, mai ales ca era vorba despre o masina a unei institutii publice, am solicitat Institutului de Expertiza Criminalistica Timisoara expertiza tehnica a rotii.
Ancheta a durat aproape noua luni, pentru ca specialistul din Timisoara nu a putut sa dea un verdict ferm doar in urma cercetarii dosarului si a sosit personal in Baia Mare pentru a ridica roata in cauza pentru expertize suplimentare.” – Florentin Vlad, inspector principal de politie IJP Satu Mare
Vinovatiile lui Colda
1. Fals in declaratia initiala data politiei!
2. Horia Colda nu era acreditat de Autoritatea Nationala a Vamilor sa conduca acel autoturism, deci ii era interzisa scoaterea sa din institutie.
3. Cu atat mai mult nu avea voie sa ii incredinteze sotiei masina institutiei. A comis un abuz in serviciu si raspunde de tot ce s-a intamplat de atunci incolo cu autoturismul.
4. Masina avea viteza foarte mare (cel mai probabil peste limita legala – a depasit o alta masina a Vamii care rula cu 90-100 km/h)
5. Colda nu avea voie sa-si transporte familia cu masina institutiei. Excursiile nu se fac pe bani publici.
6. Colda nu a trimis raportul de eveniment la Autoritatea Nationala a Vamilor sau Directiei Generale a Vamilor Bihor, decat dupa ce i-a fost solicitat.
Colda, la telefon…
– Alo, domnule Colda, cum comentati solutia finala a IJP Satu Mare in ceea ce priveste accidentul rutier. Dosarul a fost inaintat Parchetului de pe langa Tribunalul Carei cu propunerea de incepere a urmaririi penale a dumneavoastra pentru abuz in serviciu.
– Cum? Abuz in serviciu? Pe mine ma surprindeti complet cu decizia asta. Nu o vad relevanta. Sunteti primul care m-a informat si nici nu stiu de asa ceva. Nu stiu… adica, in ce sens?… ! Adica, abuz in serviciu? Va spun, mi-e foarte neclara aceasta decizie. O sa dau un telefon sa vad despre ce este vorba… cum sa zic… nu stiam nimic de rezultatul asta.
Nu ma vad, cum sa zic, abuz in serviciu, nu vad in ce sens. Trebuie sa ma documentez si eu putin, sa vad pe ce baza au dat aceasta solutie. Mi se pare… oricum… m-ati luat prin surprindere fantastic cu chestia asta.
– Cum comentati faptul ca in prima faza ati declarat ca dumneavoastra conduceati autoturismul, iar apoi ati declarat ca la volan era sotia dumneavoastra.?
– Putem sa o lamurim maine?… ca mi-ati dat o veste… cum sa va spun, la care nici nu ma asteptam.
Va propunem sa o lamuriti cu procurorii, cu Calin Vesa (seful Directiei Regionale a Vamii Bihor) si cu sefii de la Autoritatea Nationala a Vamilor. De acum au si solutionarea cauzei. Ati gresit! Urmeaza sa platiti.