Ai celular, ai bilet de avion
Doua companii japoneze de transport aerian, Japan Airlines (JAL) si All Nippon Airways (ANA), folosesc aceasta metoda si astfel operatorul nu va mai trebui sa caute clientul in baza de date pentru a valida biletul. Cu toate acestea, chiar daca noile sisteme pot economisi hartie si timp, ele nu reusesc sa scurteze timpul pierdut la controlul de securitate.
In cele mai multe cazuri, bagajele de calatorie ale pasagerilor trebuie sa stea la coada pentru verificari.
JAL a introdus un sistem de check-in intitulat „Touch and Go” (atinge si treci) inca din 2005, in patru aeroporturi din Japonia. Serviciul s-a extins intr-un an in 44 de aeroporturi din toata Japonia, dar este valabil numai in cazul zborurilor interne, unde pasagerii nu trebuie sa se legitimeze.
In septembrie anul trecut, ANA a dotat 24 de aeroporturi japoneze cu masini care sa citeasca celularul la sistemul decheck-in, iar pana la sfarsitul anului 2007 intentioneaza sa acopere cu aceasta tehnologie toate aeroporturile nipone in care opereaza.
Chiar daca cele doua companii aeriene din Japonia considera ca programele de check-in wireless sunt un succes, nu este de asteptat ca astfel de sisteme sa functioneze in viitorul apropiat si pentru zborurile internationale sau in alte parti ale globului.
Unele guverne s-ar putea opune unui asemenea sistem pentru zborurile internationale din motive de securitate, insa reprezentantii industriei sunt mai optimisti. Capacitatea de a identifica un telefon mobil este suficient de puternica, pentru ca numarul telefonului este codat in cartela SIM.
Singura problema ar aparea atunci cand telefonul e furat, insa si actele sau biletele din hartie pot fi furate. Astfel, un hot care a furat un mobil va trebui sa probeze identitatea sa cu cea a adevaratului proprietar al celularului purtator de bilet de avion.
Chiar daca un telefon a fost furat si folosit cu succes la check-in, hotul va trebui sa treaca si de punctul de securitate, au explicat reprezentanti ai industriei. „Este mult mai important ce aduci in avion decat cine esti”, au spus reprezentanti ai autoritatilor aeroportuare.
Cele doua companii japoneze nu au dezvaluit cuantumul investitiei in noile sisteme de check-in, dar seful JAL a declarat ca milioane de pasageri l-au folosit cu succes in mai putin de un an si jumatate. Serviciul folosit de compania ANA, numit Skip, este folosit de 15.000 de clienti zilnic, iar managementul companiei in tentioneaza sa exporte inovatia.