Sari direct la conținut

Cum a ajuns un australian regele pietei auto second-hand din Europa de Est

HotNews.ro

Anthony Denny este actionarul majoritar al companiei AAA Auto, cel mai mare dealer de masini second-hand din Europa Centrala si de Est. Financial Times scrie ca australianul cu radacini in Cehia are ca tinta Rusia, dupa ce compania sa a strans sume consistente prin listarea pe bursele din Praga si Budapesta. „Cand am venit prima oara in Cehia, in 1980, doar prostituatele si valutistii vorbeau cu mine”, isi aminteste australianul de 45 de ani, care conduce a doua mare companie de auto second-hand din intreaga lume.

Bani din listarea la bursa

In acest moment, AAA Auto domina pietele din Cehia, Slovacia, Ungaria, Polonia si Romania, iar ofertele publice initiale (IPO) i-au adus 39 de milioane de euro, scrie Financial Times.

„Listarea la bursa ne-a adus bani, dar si transparenta intr-o afacere controversata, bazata intr-o zona ciudata a lumii”, spune Anthony Denny.

Afacere inceputa dupa caderea comunismului

Denny si-a inceput afacerea vanzand masini uzate in Australia. Tot acolo a intrat si in afaceri imobiliare, si a mai jucat si pe bursa. S-a mutat apoi in California, de unde a exportat masini sport spre Europa. Dupa caderea comunismului si-a dat seama ca est-europenii isi doresc masini straine. Si, in 1992, a facut o vizita in regiune.

„Ce am vazut aici m-a uimit. Era o energie incredibila. Multi isi cumparau masini straine aflate intr-o stare avansata de degradare”, isi aminteste australianul. A inceput afacerea cu 100.000 de dolari imprumutati de la o banca, dupa ce pierduse deja o suma similara din cauza unor parteneri neloiali.

Mai intai a adus masini americane noi. Si-a dat seama repede ca importul era o problema din cauza taxelor si a micii coruptii. Si a inceput sa vanda masini second-hand. Dar altfel decat o faceau ceilalti jucatori din piata: masinile erau mai intai cumparate de compania sa si apoi revandute, cu garantarea inapoierii banilor daca apareau probleme tehnice.

Masini vandute in bazar

„Masinile second-hand sunt adesea asociate cu frauda”, a declarat pentru Financial Times un specialist al pietei auto din Cehia. „Iar ceea ce a facut AAA a fost sa le asigure clientilor o afacere curata si sigura”, a mai spus acesta.

Compania a inceput sa vanda masinile in uriasele bazaruri din Cehia, unde se gasea orice, de la legume pana la electrocasnice. Apoi si-a deschis o reprezentanta proprie. Au urmat tot mai multe, in orasele mari din Cehia si Slovacia.

Acum, compania domina Europa Centrala si de Est, iar australianul Anthony Denny tinteste uriasa piata din Rusia.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro