Cum explica Ministerul Fondurilor Europene de ce plateste 1 milion de euro pe an chirie la privat: Cladirile RA-APPS disponibile nu sunt suficient de mari
Ministerul Fondurilor Europene sustine ca a ales sa se mute cu chirie in cladirea de birouri Tower Center, unde plateste aproape 1 milion de euro pe an unor oameni de afaceri, pentru ca nu este suficient de mare niciunul dintre imobilele detinute de Regia Autonoma Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat (RA-APPS) disponibile.
„Ministerul Fondurilor Europene a inchiriat un sediu in care sa-si desfasoare activitatea deoarece sediul actual, din Bd. Mircea Voda, nr. 44, pe care il foloseste in baza unui protocol si a unei conventii incheiate cu Ministerul Finantelor Publice, nu ofera spatiul de care are nevoie MFE pentru o buna functionare. Inainte de a demara procedura de achizitie pentru inchirierea unui sediu, Ministerul Fondurilor Europene s-a adresat Regiei Autonome – Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat (RA-APPS) pentru a obtine un sediul corespunzator, insa cladirile detinute de RA-APPS care erau disponibile nu aveau dimensiunile necesare pentru functionarea MFE”, se justifica MFE, intr-o precizare remisa vineri HotNews.ro.
In cladirea de birouri privata Tower Center, de la Piata Victoriei din Bucuresti, Ministerul Fondurilor Europene a inchiriat un spatiu de 3.853 mp, la un tarif lunar de 19,8 euro pe metrul patrat, potrivit sursei citate.
Aceasta inseamna ca practic MFE plateste proprietarului privat aproximativ 915.000 de euro pe an pentru noul sediu.
Potrivit unui anunt de atribuire facut public de MFE, contractul incheiat cu firma Tower Center International este pe doi ani, pana la finalul anului 2015. Conform documentatiei de atribuire, initial MFE estima un pret de circa 2,3 milioane de euro fata TVA, pentru cei doi ani de contract, la o suprafata de 3.700-4.000 mp.
Chiria va fi finantata din fonduri europene, prin Programul Operational Asistenta Tehnica, subliniaza MFE.
In documentatia de achizitie, MFE a impus conditii stricte proprietarilor ofertanti, mergand pana la specificatii privind materialul din care este confectionat mobilierul din birourile demnitarilor.
Conform documentatiei de atribuire, mobilierul pentru spatiile utilizate de demnitari si functionarii publici de conducere trebuie sa cuprinda „1 scaun cu tapiterie de piele, 1 birou tip manager, 2 roll-box-uri; o masa de sedinta cu scaune de minim 6 persoane (doar pentru demnitari), 1 cuier, 2 dulapuri din lemn”.
Pentru spatiile utilizate de functionarii publici de executie, consultanti si organele de control, birourile vor avea dotari ceva mai austere: „1 scaun cu tapiterie textila, 1 birou, 1 roll-box; 1 cuier, 1 dulap din lemn”.
In alegerea cladirii, un criteriu important a fost apropierea de mijloacele de transport in comun: „imobilul sa fie amplasat la o distanta maxima de 700 m fata de o statie de metrou si de 200 m fata de un alt mijloc de transport in comun”.
De asemenea, imobilul trebuie sa fie amplasat ultracentral (zona 0) sau central (zona I).
Cladirea Tower Center, in care va functiona Ministerul Fondurilor Europene, este detinuta de oamenii de afaceri Ioannis Papalekas si Dragos Bilteanu, care au cumparat-o in anul 2012 de la firmele dezvoltatoare Industrialexport si Avrig 35, potrivit Mediafax.
Turnul din apropierea Piatei Victoriei are 22 de etaje si o inaltime de 106 metri.
Proiectul imobiliar a fost marcat, de-a lungul timpului, de peste 50 de litigii care au culminat cu un dosar de insolventa si mai mult de trei ani in care Tower Center nu a fost folosita, desi constructia era gata, conform Mediafax.
- MFE se plange de vechiul sediu: Spatiul pentru personal, sub normativele aprobate
In prezent, MFE functioneaza intr-un sediu din Bulevardul Mircea Voda, iar ministerul reclama ca atualele „suprafete destinate derularii activitatii personalului se afla sub valorile normativelor aprobate, iar spatiile conexe (arhiva, magazie, casierie, registratura/ secretariat, spatii securizate, salile de sedinte) nu exista, sunt prea putine sau au suprafete mult mai mici decat ar fi nevoie”.
„Ministerul Fondurilor Europene gestioneaza documente cu regim special, cum ar fi dosarele de achizitii publice, documentatiile de atribuire ale contractelor si ofertele tehnico-financiare ale operatorilor economici, care necesita un spatiu de depozitate securizat conform normelor legale nationale si europene”, isi mai justifica MFE necesitatea de spatiu suplimentar.
Un alt argument invocat de MFE este ca „prin natura responsabilitatilor” sale de coordonare a gestionarii instrumentelor structurale, activitatea institutiei presupune organizare de reuniuni, inclusiv intalniri cu reprezentanti ai Comisiei Europene, delegatii din celelalte state membre etc.
„In acelasi timp, Autoritatea de Audit realizeaza audit de operatiuni, solicitand alocarea de spatiu pentru echipa de audit, a carei prezenta trebuie asigurata de catre Ministerul Fondurilor Europene pe o durata de aproximativ cinci – sase luni in timpul unui an”, se mai jusifica MFE.
Institutia se mai plange ca, din lipsa de spatii proprii, a fost nevoita sa inchirieze diferite sali pentru organizarea unor intruniri.
„Suplimentar, deoarece sediul din Bd. Mircea Voda, nr. 44, are o suprafata mai mica decat cea necesara, Ministerul Fondurilor Europene a trebuit sa inchirieze in acest an sali pentru desfasurarea diferitelor intruniri ale structurilor pe fonduri europene pe care a avut obligatia sa le organizeze”, subliniaza MFE.
Guvernul a modificat, saptamana trecuta, o hotarare privind functionarea MFE, schimband aresa initiala a ministerului cu cea a noului sediu, Bd. Ion Mihalache, nr. 15-17.
„Scopul Hotararii nr. 1.100 din 18 decembrie 2013, care a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 835 din 24 decembrie 2013, a fost consemnarea modificarii adresei, pentru a putea fi asigurata paza la sediul din Bd. Ion Mihalache, nr. 15-17”, a precizat MFE.
- Cladirea de inchiriat, aleasa in urma unui ordin al ministrului Teodorovici
MFE a inchiriat noul sediu din Bulevardul Mihalache printr-o procedura reglementata prin „Norme procedurale interne elaborate în vederea atribuirii contractului de închiriere a unui spațiu într-o clădire de birouri, dotată cu mobilier, utilități și spații de parcare, necesar funcționării Ministerului Fondurilor Europene”, care au fost aprobate prin ordin al ministrului Eurgen Teodorovici.
MFE subliniaza astfel ca a respectat astfel art. 13, lit. a) din OUG 34/2006, privind achizitiile publice, care stipuleaza tocmai ca in cazul inchirierii unor sedii nu trebuie urmate procedurile de achizitie publica.
„Prezenta ordonanta de urgenta nu se aplica pentru atribuirea contractului de servicii care are ca obiect cumpararea sau inchirierea, prin orice mijloace financiare, de terenuri, cladiri existente, alte bunuri imobile ori a drepturilor asupra acestora.
Atribuirea contractelor de servicii financiare care se incheie, indiferent de forma, in legatura cu contractul de cumparare sau de inchiriere respectiv, se supune prevederilor prezentei ordonante de urgenta”, prevede articolul 13 din OUG 34/2006 privind achizitiile publice.
Citeste si: