Sari direct la conținut

Cum s-a blocat reabilitarea DN18, o sosea de maxima importanta din Maramures, pentru ca pe locul expropriat pentru parcari a fost ridicata hala unei fabrici

HotNews.ro
Hala construita pe terenul parcarii de pe DN18, Foto: CNADNR
Hala construita pe terenul parcarii de pe DN18, Foto: CNADNR

Drumul National 18 din Maramures, dintre Baia Mare si Sighetul Marmatiei, se afla in proces de modenizare din 2013, iar anul acesta in mai ar trebui finalizat proiectul. Cu toate acestea, lucrarile s-au blocat la amenajarea unor parcari de lunga durata. Constructorul nu poate intra pe teren sa lucreze pentru ca proprietarul, o firma maramureseana, nu este de acord cu exproprierea, iar CNADNR sustine ca pe terenul respectiv a fost ridicata o hala pentru o fabrica dupa ce a fost Guvernul a dat in 2014 decizia de expropriere. De cealalta parte, firma sustine ca isi protejeaza investitia si ca autoritatile ar putea gasi alte terenuri pentru parcari.

59 de km din DN18, modernizate pe 64 milioane de euro, dar cu lucrarile in pericol sa fie blocate

DN18 intre Baia Mare si Sighetul Marmatiei, unul dintre cele mai importante drumuri din Maramures si care, mai departe, face legatura cu Moldova, este unul din drumurile nationale care, dupa ani de gropi si reparatii si peticeala, se afla in plin proces de reabilitare si modernizare.

Lucrararile de modernizare a celor aproape 59 de km au inceput in 2013 si, in mod normal, ar trebui sa fie gata in luna mai, anul acesta. Cu toate acestea, proiectul ce costa circa 286 de milioane de lei (cu tot cu TVA), adica aproape 64 milioane de euro, si cofinantat aproape pe jumatate de Banca Europeana de Investitii (BEI), a ajuns abia la un stadiu fizic de 66% si risca sa fie intarziat semnificativ.

Pe un anumit sector, acolo unde ar trebui construite doua mari parcari de lunga durata, adresate in special care fac transport de marfa sau de cursa lunga, constructorul grec Aktor a intampinat o problema cu proprietarii din zona unde terenurile au fost deja expropriate.

Potrivit Companiei de Drumuri, pe locul uneia din viitoarele parcari, proprietarul – o firma maramureseana – nu a permis constructorului sa inceapa lucrarile si a construit o hala pentru viitoare fabrica, dupa ce autoritatile au emis deja deciziile si hotararile de expropriere.

De cealalta parte, compania Varsteana Serv sustine ca nu a fost notificata de expropriere la timp si ca a inceput in acel loc dezvoltarea fabricii sale de lemn si mobila, iar exproprierea n-a tinut cont de amenajarile si constructiile deja aflate pe acel teren.

Cu toate acestea, in informatiile furnizate HotNews.ro, firma maramureseana admite ca autorizatia de construire – o continuare a unei autorizatii mai vechi, insa – a fost eliberata de autoritati ulterior datei la care Guvernul a decis exproprierea terenurilor.

CNADNR: „Decizia de expropriere s-a dat in august 2014, iar firma a solicitat o noua Autorizatie de Construire in luna septembrie”

„In data de 15 februarie 2016 Antreprenorul a inceput lucrarile la Spatiul de odihna de la km 56+360 dreapta (trasare si decopertare strat vegetal), insa lucrarile au fost impiedicate de fostii proprietari de pe ambele parti stanga si dreapta”, a transmis CNADNR la solicitarea HotNews.ro

Potrivit CNADNR, proprietarii din zona sunt nemultumiti si nu doresc sa fie expropriate, dar sustine ca nemultumirile au fost comunicate ulterior decizii de expropriere din 18 august 2014.

„Reprezentantii Societatii S.C. Virsteana Serv – S.R.L au solicitat eliberarea unei Autorizatii de Construire initial in anul 2008 (Autorizatia de Construire nr.83/2008), insa aceasta a expirat deoarece lucrarile nu au fost incepute in termenul prevazut in autorizatie (12 luni de la data emiterii) si nu exista o solicitare de prelungire a acesteia. In data de 04.11.2015 SC Virsteana Serv – SRL transmite catre CNADNR un Memoriu in care declara ca fundatiile s-au executat in anul 2010, adica dupa expirarea Autorizatiei de Construire nr.83/2008. Tot in acest Memoriu SC Virsteana Serv – S.R.L recunoaste faptul ca a fost notificat (in conformitate cu Legea 255/2010) in data de 23.07.2014 ca terenul va fi expropriat. In corespondenta ulterioara insa, aceasta societate sustine ca nu a fost notificata referitor la expropriere”, sustine CNADNR intr-un raspuns la solicitarea HotNews.ro.

Potrivit CNADNR, firma a solicitat o noua autorizatie de construire si s-a apucat sa lucreze in zona viitoarei parcari dupa ce s-a dat decizia de epropriere si, practic, terenul ar fi trebuit sa intre in proprietatea statului roman.

„In 03.09.2014 SC Virsteana Serv – S.R.L a solicitat emiterea unei noi Autorizatii de Construire (asa cum reiese din adresa Consiliului Judetean nr. 628/11.02.2016), adica dupa ce a operat transferul dreptului de proprietate in favoarea Statului Roman (ulterior emiterii Deciziei de expropriere nr 828/18.08.2014), cu toate ca acestia au fost notificati in conformitate cu art. 8 alin 1 Legea 255/2010. Urmare acestei solicitari autoritatile locale au emis Autorizatia de Construire nr. 79/08.09.2014. Decizia de expropriere este si in prezent disponibila pe web-site-ul CNADNR SA (sectiunea “Transparenta”, sub-sectiunea “Exproprieri”)”, sustine CNADNR.

Constructia de pe terenul unde ar urma sa fie amenajata parcarea:

Firma Varsteana Serv SRL: „Am inceput lucrarile din 2008. Am facut lucrari la fundatii, am ridicat terenul cu 1 m pentru ca e zona mlastinoasa”

De cealalta parte, reprezentantii firmei Varsteana au precizat pentru HotNews.ro ca prima autoprizatie de construire in zona a fost eliberata in 2008 si ca primele lcurari incepand in 2009, iar anul urmator au fost sistate din cauza efectelor crizei financiare.

„In anul 2008 am obtinut autorizatia de construire nr 83/08.09.2008 (…) Incepand cu anul 2009 s-a inceput lucrariile de fundatii pentru hala, iar in prealabil terenul a fost ridicat cu petris si balastru aproape 1 m, zona fiind mlastinoasa. In anul 2010, odata cu venirea crizei financiare si instabilitatea pietelor, lucrarile s-au oprit din lipsa fondurilor”, au precizat reprezentantii firmei maramuresene.

„In anul 2014 am reluat o parte din lucrari cu autorizatia de constructie nr 78/08.09.2014 continuarea lucrariilor (pavilion administrativ, expozitie mobila) lucrari ramase de executat la A.C NR83/2008. In 23 iulie 2014 cu nr de inregistrare 92/42727 am primit notificarea prin care am fost anuntat intentia de expropriere”, recunoaste compania.

Administratorul firmei: „Am adus aici si fostul sef CNADNR, am apelat la senatori, la deputati, la tot politicul, dar nu ne ajuta nimeni. Exista locuri de facut parcare in alta parte”

Potrivit administratorului Mihai Varsta, planurile firmei de a construi o noua fabrica in zona sunt de mai multa vreme, din 1998 de cand a fost achizitionat acel teren, si ca autoritatile nu dau dovada de intelegere pentru afacerea sa.

„Am 136 angajati la o fabrica la 4 km distanta de locul cu parcarile. Acolo s-au cosntruit case in zona si, practic, nu mai aveam cum sa ma extind. Asa ca am ales acest teren si am vrut sa facem o noua frabrica, pentru 400 de lucratori. Am cheltuit deja multi bani, aici la noi terenul la ses este putin, e o zona muntoasa, iar omul tine la teren din mosi stramosi”, sustine Mihai Varsta, administratorul firmei.

„Exista locuri de facut parcare in alta parte. Am adus aici si fostul director de la CNADNR, pe Narcis Neaga, si am expliact unde sunt zonele unde se pot da terenuri pentru parcari. Am apelat la senatori, la deputati, la tot politicul, dar nu ne ajuta nimeni”, a declarat administratorul Varsteana Serv SRL.

„Cheltuieliile sunt foarte mari cu toate avizele, autoriizatiile si lucrariile facute, iar ei ne spun ca vor sa construiasca o parcare”, sune administratorul firmei. „Este foarte simplu dintr-un birou sa se faca proiecte fara sa vina pe teren sa vada la fata locului, normal ca suntem foarte revoltati de nedreptatea facuta”.

CNADNR: „Nemultumirile fostilor proprietari nu sunt justificate. Lucrarea va fi intarziata si s-ar putea ajunge la costuri suplimentare”

De cealalta parte, Compania de Drumuri si Autostrazi considera ca „nemultumirile fostilor proprietari sunt nejustificate” si enumera argumentele:

– Autorizatia de Construire nr. 79/08.09.2014 (emisa de autoritatile locale) este lovita de nulitate absoluta, fiind solicitata emisa ulterior Deciziei de Expropriere nr. 828/18.082014.

– Conform art. 13 al. 2 Legea 255/2010 “Atat procedura de expropriere, cat si obiectivele de utilitate publica ce fac obiectul prezentei legi, nu pot fi suspendate sau sistate la cererea vreunei persoane care invoca existenta unor litigii privind posesia ori proprietatea imobilului expropriat”

– Conform art.22 al. 1 Legea 255/2010 “Expropriatul nemultumit de cuantumul despagubirii…se poate adresa instantei judecatoresti competente in termenul general de prescriptie… fara a putea contesta transferul dreptului de proprietate catre expropriator asupra imobilului supus exproprierii, iar exercitarea cailor de atac nu suspenda efectele hotararii de stabilire a cuantumului despagubirii si transferului dreptului de proprietate”.

Potrivit autoritatilor de la drumuri, efectul tergiversarilor de acum cu zonele expropriate va duce la „imposibilitatea de finalizare a lucrarilor in termenul prevazut in contract” si ar putea genera „costuri suplimentare necesare prelungirii perioadei contractuale”.​

Terenul de viz-avid e hala, zona unde s-ar construi cealalta parcare:



ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro