Deloitte: Tendintele mondiale in telecom in 2010 – In Romania, va fi interesant de urmarit evolutia pietei 3G
Retelele wireless de date la nivel global vor ajunge in 18 luni de la rate de utilizare foarte mici la aglomerare (echivalentul blocajelor in trafic), din cauza ritmului accelerat de adoptie a retelelor mobile in banda larga si aceasta va fi una din principalele probleme ale operatorilor telecom, arata un raport realizat de grupul specializat in tehnologie, media si telecomunicatii (TMT) din cadrul Deloitte. In Romania, in 2010, va fi interesant de urmarit evolutia pietei 3G, spun oficialii Deloitte Romania.
„Intr-o oarecare masura, identificam tendintele globale in noile modele de consum de pe plan local: consumatorii se lasa purtati de valul tehnologiilor noi si sofisticate, cum sunt telefoanele smart, retelele mobile in banda larga sau retelele sociale, dar asteptarile legate de calitatea serviciilor si a metodelor de plata avantajoase sunt tot mai ridicate. (…) In 2010, va fi interesant de urmarit evolutia pietei 3G din Romania, considerand miscarile de pe piata”, a declarat Andrei Ionescu, Senior Manager in cadrul Deloitte Romania, in completare la raportul asupra tendintelor in telecomunicatii la nivel mondial in 2010 realizat de expertii Deloitte.
Amintim ca anul trecut, grupul Cosmote a preluat Telemobil (Zapp, operator detinator al unei licente 3G), tranzactie in valoare de 207 milioane euro, iar in aceasta luna Cosmote a lansat primele servicii de internet mobil broadband prin reteaua Zapp.
Principalele previziuni Deloitte privind industria globala de telecomunicatii in 2010
- Telefoanele smart devin instrumente de cautare pe internet
Succesul telefoanelor smart (smartphone) va continua, dar cea mai importanta batalie din acest an se va da pe piata de cautare cu ajutorul dispozitivelor mobile. Veniturile pe acest segment sunt estimate la un nivel modest de 1 – 2 miliarde de dolari, dar pana la sfarsitul anului aceasta functie ar putea intra in randul primelor cinci cele mai populare aplicatii disponibile pe telefoanele smart, pe langa voce, trimitere de mesaje, calendar si navigare pe Internet.
Pana in 2012, livrarile de telefoane smart ar putea depasi pragul de 500 de milioane de unitati. In acelasi an, functia de cautare ar putea genera cea mai mare parte din valoarea pietei de publicitate prin telefonia mobila, de 7,2 miliarde de dolari.
- VoIP-ul mobil
Expertii Deloitte TMT estimeaza ca in 2010, utilizatorii si rata de utilizare a serviciilor mobile Voice over Internet Protocol (VoIP) se vor dezvolta de la o simpla nisa la o tendinta principala.
Aceste servicii ofera convorbiri la cost redus, dar si o varietate de functionalitati printre care convorbirile intre un interlocutor si mai multi interlocutori, servicii de posta electronica pe baza de voce, si servicii voce – text. Numarul utilizatorilor de servicii VoIP mobile multifunctionale ar putea creste la cateva zeci de milioane pana la sfarsitul anului.
- Dezvoltarea de noi tehnologii, precum cele 4G, pentru evitarea congestionarii retelelor mobile
Conform expertilor Deloitte, numarul conexiunilor mobile broadband intre laptop-uri, netbook-uri si telefoane smart ar putea totaliza in acest moment 600 de milioane. In consecinta, retelele wireless de date la nivel global vor ajunge in 18 luni de la rate de utilizare foarte mici la aglomerare (echivalentul blocajelor in trafic). Acest lucru ii pune pe furnizorii de servicii wireless in situatia de a rezolva problema capacitatii insuficiente a retelelor.
Pana in 2014, aceste probleme ar putea fi rezolvate prin tehnologiile 4G, dar in majoritatea zonelor niciuna dintre aceste tehnologii nu va fi inca implementata in acest an. Problema s-ar putea agrava din moment ce telefoanele smart castiga in continuare teren, iar dispozitive noi cu acces in banda foarte larga precum tabletele (netTabs) devin tot mai populare.
- Operatorii ar putea introduce un sistem de tarifare mai rational
Industria, cu precadere piata de servicii mobile, resimte o mare nevoie pentru introducerea unui sistem de tarifare mai rational. Chiar daca utilizatorii adera in numar record la serviciile broadband, adesea fiind incurajati de tarifele unice, retelele se aglomereaza si fie functioneaza greoi, fie resping complet accesul. Clientii nemultumiti isi manifesta dezamagirea, dar nu se arata dispusi sa plateasca mai mult pentru servicii imbunatatite.
Acest fenomen este mai evident in retelele mobile suprasolicitate prin telefoanele smart, dar chiar si retelele terestre broadband de mare viteza incep sa resimta aceasta problema, cu atat mai mult cu cat obisnuintele de utilizare se schimba. Inainte, varful de utilizare era atins intre orele 18.00 si 23.00, dar acum segmentul orar s-a scurtat cu doua ore, intre orele 19.00 si 22.00.
In acest an, operatorii nord-americani de retele wireless sau terestre ar putea migra de la planurile de tarifare in bloc, la cele calculate pe baza volumului, a intervalelor orare si chiar a modului in care clientii folosesc datele, scheme de tarifare ce vor fi incurajate si de autoritatile de reglementare.
- Redresarea economica fragila va determina companiile sa renunte la anumite servicii telecom
In acest an, companiile ar putea deveni din ce in ce mai pragmatice cu privire la calitatea serviciilor de telecomunicatii pe care le achizitioneaza. Motivul principal este costul. Redresarea economica fragila din acest an va determina companiile sa identifice produsele si serviciile care nu sunt necesare.
- Cererea pentru solutii telecom va creste, dar durata contractelor va scadea
Pana acum, cele mai bune practici pentru achizitia de tehnologie si telecomunicatii favorizau solutiile oferite in baza contractelor pe termen lung (de pana la zece ani). Pentru furnizor, contractele pe termen lung asigurau un flux stabil al veniturilor. La randul sau, clientul se asigura ca beneficiaza de servicii superioare calitativ, la costuri mai mici. In 2008, valoarea contractelor pe termen lung pentru servicii de tehnologie sau telecomunicatii (de peste un miliard de dolari) ajungea la 17,1 miliarde de dolari.
In acest an, cererea companiilor pentru solutii de telecomunicatii va creste, dar conditiile contractuale se vor restrange de la perioade de cinci – zece ani la o minima de trei ani. Accentul pe care companiile il pun acum in mod sustinut pe costuri va incuraja cererea pentru solutii. Perspectivele economice incerte si o loialitate in scadere pentru diversele platforme tehnologice sau furnizori vor atrage o reducere ca durata a contractelor in domeniu. In unele cazuri, furnizorii si consumatorii ar putea ajunge la concluzia ca cel mai eficient mod de a identifica pretul corect este prin modelul de plata per grad de utilizare (pay-per-use).
- Industria devine „verde”
In 2010, sectorul global de telecomunicatii se va concentra serios asupra reducerii emisiilor directe sau indirecte de dioxid de carbon. Conform expertilor Deloitte, aceasta industrie, care ofera servicii unui numar de patru miliarde de clienti, fiecaruia revenindu-i in medie 1,5 linii de telefonie, genereaza emisii de 183 de milioane de tone de dioxid de carbon pe an. Acest volum reprezinta aproape 0,7% din emisiile globale, procent comparabil cu cel din industria auto sau aviatie.
Efortul operatorilor de a reduce emisiile se bazeaza pe doi factori cheie, costul fiind numitorul comun. In tarile dezvoltate, motivul principal va fi reducerea costurilor. In tarile in curs de dezvoltare, unde numarul de abonati creste in continuare, controlul costurilor se va dovedi de importanta capitala. De asemenea, producatorii de echipamente vor cauta noi solutii pentru imbunatatirea eficientei retelelor. De exemplu, retelele sunt alimentate la capacitate normala in permanenta, desi gradul lor de utilizare variaza. Majoritatea retelelor sunt accesate mai putin in timpul noptii si in astfel de momente puterea de alimentare ar trebui sa fie redusa.
Initiative precum inchiderea incarcatoarelor odata ce bateriile de telefon sunt pline si stabilirea unui standard unic pentru incarcatoare ar putea avea un impact masiv in acest sens.
Previziunile grupului specializat in tehnologie, media si telecomunicatii (TMT) din cadrul Deloitte pe 2010 au la baza opinii interne si externe care au reiesit din discutii cu clientii firmelor membre Deloitte Touche Tohmatsu, contributiile celor 7.000 de parteneri si seniori specializati din cadrul Deloitte, precum si interviuri cu analisti si lideri in industrie la nivel global.
„Deloitte” este brand-ul sub care zeci de mii de specialisti din firme independente din intreaga lume colaboreaza pentru a oferi servicii clientilor in urmatoarele domenii – audit, consultanta, consultanta financiara, managementul riscului si taxe. Aceste firme sunt firmele membre Deloitte Touche Tohmatsu (“DTT”), o uniune de firme (Swiss Verein).