Sari direct la conținut

e-Factura intră în vigoare la 1 ianuarie 2024. Ce trebuie să știi

HotNews.ro
e-Factura in 2024, Foto: Kawee Srital On | Dreamstime.com
e-Factura in 2024, Foto: Kawee Srital On | Dreamstime.com

e-Factura este obligatorie de la 1 ianuarie 2024, iar dacă ai o firmă, un PFA, un ONG va trebui să declari facturile prin Spațiul Privat Virtual (SPV) ori prin alte softuri oferite de diverse firme. Dacă folosiți un astfel de program, cel mai probabil ați văzut un buton special în platformă pe care scrie e-Factura.

*Obligativitatea e-Factura în relația B2B a fost introdusă prin Legea 296/2023 (cea a noilor taxe)

Practic, orice emitent de facturi va trebui să le transmită în SPV. Dacă un ONG emite facturi către o altă entitate, inclusiv alt ONG, va trebui să le declare în SPV. Vor trebui să depună doar dacă au activități economice, potrivit consultanților cu care a discutat HotNews.ro.

Sunt multe întrebări, iar conform informațiilor noastre, ANAF va veni în perioada următoare cu câteva ghiduri.

În prima fază va fi vorba doar despre declararea facturilor, respectiv în perioada 1 ianuarie 2024 – 30 iunie 2024.

ATENȚIE: Se declară indiferent dacă firma este înregistrată sau nu în scopuri de TVA.

Cum declararea este obligatorie de la 1 ianuarie 2024, nu mai trebuie să completați Formularul 084 pentru a vă înregistra.

Ca firmă ai nevoie de certificat digital calificat pentru e-Factura

Pentru un certificat digital calificat de semnătură electronică trebuie să apelați la o companie care oferă acest lucru și să menționați că vreți să-l folosiți în relația cu ANAF. Firmele din domeniu oferă ghiduri practice de înregistrare a acestora la Fisc.

Dacă lucrați cu un contabil independent ori o firmă din domeniu care acceptă să se ocupe de înregistrarea facturilor prin sistemul e-Factura, cel mai probabil vor mări tariful pentru munca suplimentară.

Trebuie să aveți încredere în contabil. Dacă întârzie cu încărcarea în sistem vă puteți trezi cu amendă. Nu uitați că e un termen strict reglementat (vezi mai jos).

În cazul facturilor succesive se declară fiecare document în SPV. De asemenea, dacă e o singură factură și 3 transporturi de bunuri (de exemplu), declari una singură.

Ce amendă primești dacă nu declari factura la ANAF și ce termen ai / E și o perioadă în care nu aplică sancțiuni

Termenul limită pentru transmiterea facturilor în SPV (e-Factura) este de 5 zile calendaristice de la emiterea facturii, dar nu mai târziu de 5 zile calendaristice față de termenul de emitere a facturii prevăzut de Codul fiscal, adică data de 15 a lunii următoare.

Dacă nu declari se consideră contravenție și se sancționează cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei, pentru persoanele juridice încadrate în categoria contribuabililor mari.

Cei mici și mijlocii vor primi o amendă de la 2.500 lei la 5.000 lei.

Ceilalți contribuabili, adică mai mici decât cei mijlocii, vor primi o amendă de la 1.000 lei la 2.500 lei.

IMPORTANT:În primele 3 luni din 2023 nu se aplică sancțiuni.

Ce nu se declară în e-Factura

  • Livrările de bunuri expediate sau transportate în afara Uniunii Europene de către furnizor sau de altă persoană în contul său
  • Livrările de bunuri expediate sau transportate în afara Uniunii Europene de către cumpărătorul care nu este stabilit în România sau de altă persoană în contul său, cu excepția bunurilor transportate de cumpărătorul însuși și care sunt folosite la echiparea ori alimentarea ambarcațiunilor și a avioanelor de agrement sau a oricărui altui mijloc de transport de uz privat. Este scutită, de asemenea, și livrarea de bunuri care sunt transportate în bagajul personal al călătorilor care nu sunt stabiliți în Uniunea Europeană, dacă sunt îndeplinite următoarele condiții:

– călătorul nu este stabilit în Uniunea Europeană, respectiv adresa sau domiciliul permanent nu este în interiorul Uniunii Europene. Adresa sau domiciliul permanent înseamnă locul specificat astfel în pașaport, carte de identitate sau în alt document recunoscut ca document de identitate de către Ministerul Afacerilor Interne;

– bunurile sunt transportate în afara Uniunii Europene înainte de sfârșitul celei de-a treia luni ce urmează lunii în care are loc livrarea;

– valoarea totală a livrării, plus TVA, este mai mare decât echivalentul în lei a 175 euro, stabilit anual prin aplicarea cursului de schimb obținut în prima zi lucrătoare din luna octombrie și valabil de la data de 1 ianuarie a anului următor;

– dovada exportului se va face prin factură sau alt document care ține locul acesteia, purtând avizul biroului vamal la ieșirea din Uniunea Europeană.

  • Livrările intracomunitare de bunuri către o persoană impozabilă sau către o persoană juridică neimpozabilă care acționează ca atare în alt stat membru decât cel în care începe expedierea sau transportul bunurilor, care îi comunică furnizorului un cod valabil de înregistrare în scopuri de TVA, atribuit de autoritățile fiscale din alt stat membru, cu excepția:

1. livrărilor intracomunitare efectuate de o întreprindere mică, altele decât livrările intracomunitare de mijloace de transport noi;

2. livrărilor intracomunitare care au fost supuse regimului special pentru bunurile second-hand, opere de artă, obiecte de colecție și antichități, conform prevederilor

Ce se va întâmpla de la 1 iulie 2024

Sistemul e-Factura va intra într-o nouă etapă de la 1 iulie 2024. Nu va mai fi doar pentru raportare, ci: emitere-primire facturi.

Practic, toate facturile vor fi emise prin acel sistem, iar dacă nu sunt acolo și furnizorul nu le descarcă, va primi o amendă egală cu TVA-ul.

Există totuși o problemă din acest punct de vedere: amenda devine nelimitată.

Camera Consultanților Fiscali chiar a transmis o scrisoare către Ministerul Finanțelor în care a arătat mai multe probleme, precum faptul că unele facturi vor fi dublate, nu se știe ce faci dacă ai codul de TVA anulat etc.

Referitor la amenda egală cu TVA-ul, consultanții fiscali au atras atenția că ar trebui să fie sancționată fapta, indiferent de suma facturată, cu o amendă al cărei cuantum se stabilește în funcție de împrejurările și circumstanțele săvârșirii acesteia, respectiv gradul de pericol social al faptei, așa cum de altfel prevede și principiul general reglementat în materie contravențională (art. 5 din OG 2/2001).

„Ori în cazul de față, amenda aplicată beneficiarului este proporțională cu suma facturată de furnizor, prin urmare nu se sancționează fapta ci mai degrabă este reglementat un altfel de mecanism care poate induce ideea eronată că TVA nu este deductibilă”, spune Camera Consultanților Fiscali.

În plus, CCF înțelege din textul de lege că amenda va fi aplicabilă oricărei persoane impozabile, indiferent dacă este mică întreprindere sau o persoană înregistrată în scopuri de TVA, ceea ce desigur este de natură să aducă prejudicii majore micilor întreprinderi pentru care conformarea fiscală este mai dificilă, dacă luăm în considerare accesul la digitalizare, inclusiv internet în unele zone ale țării, dar și capacitatea acestora redusă de a aloca resursele materiale și umane pe care le impune conformarea fiscală în acest caz.

Cine răspunde pentru datele care se vor încărca în SPV prin sistemul e-Factura

Dan Manolescu, președintele Camerei Consultanților Fiscali ne-a dat un interviu recent în care a făcut lumită cu privire la răspunderea privind datele încărcate în SPV prin sistemul e-Factura.

„Accesul la datele din SPV de până acum a vizat anumite declarații, documente care nu țineau de fluxul operațional al firmei”, explică Manolescu.

  • „Poate în cazul unei contabilități externalizate, acele persoane care aveau contract de prestări servicii de contabilitate aveau acces în SPV și încărcau declarații sau descărcau anumite date”

„Deja în momentul în care vorbim de e-Factura, de cele mai multe ori sarcina, să spunem administrativă, e la contribuabil, pentru că el e cel care face business-ul, el e cel care face vânzarea, face prestarea, el știe ce tranzacții a făcut, ce facturare de emis”, spune Manolescu.

  • „Contabilul le contabilizează, dar în mod normal nu contabilul emite facturi”

„El e cel care înregistrează facturile în evidența contabilă. Departamentul comercial, să spunem, e cel care emite facturi, pentru că el știe de fapt ce s-a livrat, ce s-a prestat”, a explicat președintele Camerei Consultanților Fiscali.

Ajung acele documente în zona de contabilitate ulterior, la nivel intern.

  • „Cine va încărca acele date în SPV? Cine va emite factura din SPV? Sunt detalii pe care fiecare și le va stabili în funcție de situația particulară a fiecăruia”

„Cu siguranță e o muncă în plus, o muncă amplă. Termenul este destul de scurt. Deja agenții economici încep să-și pună probleme cum să facă acest lucru. La PFA cu siguranță va fi probabil o problemă și mai complexă”, a mai arătat președintele Camerei Consultanților Fiscali.

ARTICOL ACTUALIZAT în baza ghidului MF și ANAF în data de 12 decembrie 2023.

Articol actualizat în 30 decembrie 2023 în baza noii OUG 115/2023.

Sursă foto: Dreamstime.com

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro