Sari direct la conținut

Festivalul de publicitate ADOR 2009, la final. Membrii juriului au pareri impartite despre calitatea lucrarilor inscrise

HotNews.ro

Festivalul romanesc de publicitate ADOR 2009 isi afla, joi seara, castigatorii. HotNews.ro a discutat cu membri ai juriului, inclusiv cu presedintele acestuia, Franco Moretti, despre perceptia lor asupra festivalului. Moretti, presedinte al Art Directors Club of Europe: „Am vazut si gunoaie, dar si un procent destul de mare de lucrari bune, unele chiar excelente”. Igor Lutz, BBDO Moscova: „Perceptia mea este ca aici multi oameni din industrie nu sunt foarte seriosi”.

Rep.: Cum evaluati calitatea si cantitatea lucrarilor si agentiilor participante in competitia ADOR 2009?

Franco Moretti: Este dificil de spus daca au fost sau nu suficienti participanti, pentru ca nu cunosc dimensiunea economica de aici, venind din afara, si nici istoricul numarului de participanti la editiile precedente ale festivalului. Inteleg ca spre deosebire de anii trecuti a existat o scadere a numarului acestora. Am evaluat aproximativ 250 de lucrari, dintre care foarte putine au fost prostii. Au existat si multe lucrari facute cu profesionalism.

Prin comparatie, in Italia avem peste 1.000 de lucrari, dar suntem o tara de trei ori mai mare, cu o economie veche de 50 de ani, spre deosebire de Romania unde vorbim de mai putin de 20 de ani. De aceea este foarte dificil de spus daca au fost sau nu suficiente lucrari.

Calitatea lucrarilor a fost destul de buna, si nu prin comparatie cu altceva, pentru ca e gresit sa compari, este nedrept.

Am vazut si gunoaie, dar si un procent destul de mare de lucrari bune, unele chiar excelente.

Rep.: Comparand ceea ce ati vazut aici, anul acesta, si alte festivaluri, ce este diferit, similar sau ar trebui imbunatatit?

Franco Moretti: O sa fac o comparatie cu tara din care vin, Italia. Avem multe rebuturi, risipim bani, pentru ca se incearca mai degraba poleirea lucrurilor in loc sa fie pus accentul pe idei.

Aici se pune mai mult accent pe idee, poate cu mai putine resurse pentru executie, dar ideea este mai buna.

Daca ar fi sa fac o comparatie cu publicitatea in Marea Britanie, sunteti cu ani in urma. Este o tara unde ori esti bun, ori mori, pentru ca atat clientii cat si publicul asteapta sa fii fantastic, surprinzator, relevant. Daca nu faci asta, mori. In Italia, lumea stie ce sa faca, dar exista foarte putine varfuri, riscuri.

La nivelul Europei de Est exista tendinte similare, acelasi nivel de energie. As putea sa fiu mai critic, dar in general am o parere pozitiva. Romania este omogena cu restul Europei de Est.

In Romania, poate cateva metode ar putea fi imbunatatite. Si poate eficienta ar mai trebui imbunatatita, pentru ca timpul inseamna bani. Prin urmare, este foarte important sa folositi timpul mult mai eficient.

Rep.: Care dintre cele 9 categorii de concurs s-au prezentat mai bine?

Franco Moretti: Categoriile TV si Radio, si „Use of television” intr-o maniera inovativa la categoria Media. Digitalul a fost interesant. Prin comparatie, printul a fost mai slab, a fost un pic Cenusareasa. Una peste alta, a fost interesant.

Rep.: Cum evaluati efectele crizei economice asupra creatiei publicitare si cand credeti ca agentiile vor incepe sa simta o imbunatatire a situatiei?

Franco Moretti: Inainte de toate, sunt incantat ca aceasta criza economica ne ofera posibilitatea sa ne reajustam, sa ne restartam „computerele”, avand in vedere lacomia, superficialitatea si prostia umana care, pornind din Statele Unite, au generat toate aceste incredibile suferinte in societate.

Din pacate, iesim prea repede din aceasta situatie economica. Spun din pacate pentru ca lupul isi schimba blana, da naravul ba, cum spune un vechi proverb. Criza este o buna oportunitate pentru reajustarea valorilor, prin care oamenii sa revina in centrul atentiei, nu oportunismul economic.

Am inteles ca aici criza economica se resimte acut de cateva luni. La nivel global a inceput acum doi ani, si, din pacate, ne revenim prea repede. Multi probabil ca vor mai avea de tras cu efectele ei pentru o vreme, dar acum incepem sa iesim la suprafata si vechile obiceiuri proaste incep sa revina si ele.

Criza asta economica ne forteaza sa fim mai buni, sa fim selectivi, sa facem distinctia intre mediocru si excelent. In concluzie, cred ca la nivel de industrie va fi bine, vom fi mai puternici.

Igor Lutz, President&Chief Creative Officer, BBDO Moscova:

  • A fost o mare supriza pentru mine sa vad ca oamenii din industrie nu s-au aratat pasionati si activi in privinta acestui eveniment. Nu stiu a cui e vina, poate nu e timpul potrivit, din pricina crizei. Dar cred ca industria nu ar trebui sa aiba scuze. Intotdeauna sustin festivalurile de acest gen pentru ca sunt importante, pentru ca stabilesc standarde, vezi unde esti si ce trebuie sa imbunatatesti. Perceptia mea este ca aici multi oamenii din industrie nu sunt foarte seriosi, constiinciosi cu ceea ce fac, sunt poate prea egoisti. Cateva lucrari, nu foarte multe, au un standard foarte ridicat, de calitate internationala. Din pacate, sunt doar cateva.

Erkko Mannila, Executive Creative Director, TBWA / PHS Helsinki:

  • Am fost incantat pentru ca doua sau trei categorii au fost surprinzator de bune. Mi-au placut campaniile de outdoor, si aici vorbesc din perspectiva unui copywriter. Mi-au placut si campaniile integrate. Au fost si lucrari foarte slabe.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro