Fondul Proprietatea in drumul spre listare
Introducere
In anul 2001, Romania a demarat ceea ce ulterior s-a dovedit a fi un efort in ideea implementarii unor prevederi referitoare la despagubirea persoanelor ale caror proprietati au fost preluate abuziv de catre statul comunist ulterior anului 1945. Acest efort include dispozitii privitoare la despagubirea fostilor proprietari prin echivalent daca despagubirea in natura nu mai este posibila astfel cum prevede Legea 10/2001, modificata prin Legea 247/2005. Prin Hotararea de Guvern 1481/20005 s-a aprobat actul constitutiv al Fondului Proprietatea(FP), societatea fiind constituita in vederea despagubirii fostilor proprietari pentru preluarile abuzive ale statului roman anterioare anului 1989 prin intermediul acordarii de actiuni la FP proportional cu valoarea bunului solicitat care nu se mai poate restitui in natura.
FP este o societate de investitii de tip inchis care emite actiuni in conformitate cu cererile de restituire. Din momentul in care au primit actiunile proprietarii devin actionari ai unuia dintre cele mai mari fonduri de investitii din Europa, FP avand un portofoliu de actiuni detinute la unele dintre cele mai cunoscute si mai importante societati romanesti, valoarea sa fiind estimata la 3,9 miliarde de EURO(6 miliarde de $). Oricum, implementarea totala a FP nu poate fi realizata pana la listarea pe Bursa de Valori Bucuresti,”BVB”, listare ce a fost intarziata intr-un mod nepermis in detrimentul, mai ales, al celor mai in varsta solicitanti care inca asteapta sa li se faca dreptate.
Constientizand aceasta problema, in luna iunie a anului trecut Guvernul Romaniei a adoptat o ordonanta care prevede o serie de masuri ce permit accelerarea listarii Fondului pe BVB si crearea cadrului oficial si temporar al unei piete pe care vanzarea de actiuni sa se faca anterior listarii FP. Cu toate ca au trecut sase luni pana la aparitia unui real progres, incepand cu luna decembrie a anului 2007, un efort aparent a fost facut de catre Consiliul de Supraveghere in vederea listarii FP. Totusi este necesara o accelerare a procesului de listare. The Romanian Digest face o trecere in revista a evenimentelor ulterioare intrarii in vigoare a OUG 82/2007.
Prima Adunare Generala a Actionarilor
In conformitate cu declaratiile din presa ale administratiei FP, odata cu intrarea in vigoare a OUG 82/2007 la sfarsitul lunii iunie 2007, asteptarile imediate ale tuturor s-au manifestat inspre numirea evaluatorilor pentru portofoliul FP. In schimb, se pare ca toti membrii administratiei FP au plecat in vacanta. Dupa ce deja trecusera trei luni de zile de la intrarea in vigoare a OUG 82/2007, la 25 septembrie 2007 a avut loc prima Adunare Generala a Actionarilor Fondului Proprietatea(„AGA”). Ordinea de zi a inclus, printre altele, situatia portofoliului FP, modificarea actului constitutiv al FP, numirea auditorului financiar al FP, aprobarea tranzactionarii actiunilor detinute la FP pe BVB, precum si acordarea dividendelor catre actionari.
La acea data, statul roman, reprezentat de catre Ministerul Economiei si Finantelor, detinea aproximativ 88% din actiunile FP. Deloitte Audit SRL, parte a Deloitte & Touche, a fost numita auditorul financiar al FP, mandatul sau avand o durata de 3 ani. Actionarii au convenit de asemenea vanzarea actiunilor anterior listarii la bursa, considerand ca aceasta ar ajuta la fixarea unui pret de piata al actiunilor, la fel cum ar ajuta si in a deveni efectiva despagubirea celor care au optat pentru acordarea de actiuni la FP.
Avand in vedere modificarile privind administrarea unei societati comerciale pe actiuni aduse prin modificarea dispozitiilor in materie ale Legii societatilor comerciale nr. 31/1990, actionarii FP au trebuit sa aleaga intre cele doua sisteme de administrare prevazute de Legea 31. Astfel, actionarii FP au adoptat trecerea de la un sistem unitar de administrare la un sistem dualist. In conformitate cu actul constitutiv al FP astfel cum a fost modificat prin HG 1581/2007 FP a adoptat sistemul dualist de administrare. In baza acestui sistem, administrarea societatii este incredintata Directoratului care indeplineste actele necesare pentru realizarea obiectului de activitate al societatii, pe de o parte, si Consiliului de Supraveghere numit de catre AGA, pe de alta parte. Consiliul de Supraveghere exercita controlul permanet asupra activitatii Directoratului. Un membru al Consiliului de Supraveghere nu poate fi in acelasi timp si membru al Directoratului. In conformitate cu prevederile Legii 247/2005 si cu prevederile Actului Constitutiv al FP, FP va avea acest sistem dualist de administrare pana la numirea unui administrator de fond.
Ulterior tinerii Adunarii Generale a Actionarilor, la 1 noiembrie 2007 Fondul Proprietatea a inceput distribuirea dividendelor catre actionarii sai. Pana la 15 noiembrie 2007 un numar de 191 de actionari au primit dividende reprezentand 31.502.679 RON, ramanand de distribuit o suma de 721.021RON. Suma de 28.797.328 corespunde dividendelor platite statului roman in calitate de actionar al FP.
O alta intrunire a AGA a avut loc pe data de 5 martie 2008. In cadrul acesteia a fost aprobata modificarea Actului Constitutiv al FP adusa prin HG 1581/2007, s-au numit membrii Consiliului de Supraveghere, printre care si doi membrii independenti: unul dintre actionarii FP, iar celalalt fiul unuia dintre petenti. Se prefigureaza ca dividendele pe anul 2007 sa fie acordate de catre AGA undeva la sfarsitul lunii aprilie 2008.
Etapele de urmat in vederea listarii Fondului pe BVB
Inainte ca FP sa poata fi listat pe BVB trebuie parcurse trei etape importante, fiecare implicand o procedura specifica de selectie. Cele trei etape sunt reprezentate de catre numirea unui evaluator pentru portofoliul FP, numirea unui consultant financiar precum si numirea administratorului de fond. Pana cand cele trei etape nu vor fi finalizate listarea pe BVB nu va fi posibila.
In perioada iunie – noiembrie 2007, conducerea FP nu a demarat nici una dintre cele trei etape mentionate mai sus, insa, atunci cand un grup de actionari reprezentand peste 5% din actiunile FP a sugerat ca ar fi cazul sa fie convocata o adunare extraordinara generala a actionarilor, la nivelul administrarii FP a aparut o schimbare brusca care a condus la imbunatatirea activitatii FP.
Profesionalismul Consiliului de Supraveghere nu poate fi pus la indoiala, acesta avand printre membrii sai oameni politici si de afaceri care contribuie in mod evident la atingerea obiectivelor FP. Consiliul de Supraveghere a fost mult mai transparent si mai deschis in activitatea sa decat s-ar fi crezut. De aceea intarzierea procedurilor de selectie a evaluatorului, a consultantului financiar si administratorului de fond pare cu atat mai misterioasa si mai nejustificata. Daca inainte de Decembrie 2007, eforturile in ceea ce priveste listarea FP stagnau, se pare ca acum au inceput sa se faca ceva progrese considerate totusi insuficiente.
Procedura de selectie a evaluatorului
La sfarsitul lunii noiembrie a anului 2007 FP a organizat licitatia pentru selectia a cel putin doi evaluatori in vederea evaluarii portofoliului FP in conformitate cu standardele internationale si cu legislatia nationala in materie. Acest proces presupune parcurgerea catorva faze.
Prima faza s-a incheiat in ianuarie 2008 prin alegerea SC Darian Rom-Suisse SRL pentru a evalua un numar de 50 dintre societatile aflate in portfoliul FP si a PriceWaterhouse Coopers Romania pentru a evalua alte 26 de societati. Cu toate acestea in portofoliu FP a ramas un pachet de 12 societati neatribuite inca spre evaluare, ceea ce necesita organizarea unei noi licitatii. Printre cele 12 societati mentionate se numara complexurile energetice Turceni, Rovinari si Craiova, precum si Electrica Muntenia Nord.
Cele doua societati numite pentru evaluare nu semnasera la sfrsitul luni februarie a anului 2008 contractele cu FP in vederea inceperii activitatii de evaluare. Numai dupa semnarea acestor contracte castigatorii licitatiei vor putea incepe evaluarea celor 76 de societati incluse in portofoliul FP. Deocamdata nu este clar de ce procesul de semnare a acestor contracte stagneaza. Odata semnate, PriceWaterhouse Coopers va evalua societati mari precum Petrom, Transgaz, Transelectrica sau Alro Slatina, iar Darian Rom Suisse va evalua societati mai mici.
Intarzierea privitoare la semnarea contractelor cu evaluatorii precum si esecul alegerii evaluatorului pentru firmele ramase in portofoliul FP sunt dezamagitoare. Avand in vedere ca valoarea reala a actiunilor FP poate fi doar estimata anterior finalizarii procesului de evaluare propriu-zisa de catre societatile numite in acest sens, speculantii au inceput sa fie interesati de cumpararea actiunilor inainte de listarea pe BVB de la actionari, oferind preturi pentru aceste actiuni sub valoarea lor reala. Aceste tranzactii, acum posibile, reprezinta rezultatul nedorit al intarzierii in listarea pe BVB a FP.
Procedura de selectie a consultantului financiar
O licitatie pentru alegera unei societati de consultanta financiara a fost organizata in luna aprilie a anului 2006, insa contractul cu societatea britanica selectata, Cordea Savills, nu a fost niciodata finalizat. La inceputul anului 2008, procedura de selectie a fost reluata prin intermediul unei licitatii.
Alegerea consultantului finaciar este necesara pentru selectia administratorului de fond, numirea administratorului de fond reprezentand ultima etapa importanta in vederea listarii FP pe BVB. In plus, consultantul financiar ar putea oferi consultanta Fondului si pentru alte activitati necesare functionarii sale, incluzand, dar fara a se limita la evaluarea ulterioara a activitatii societatii de administrare selectate si la elaborarea politicii de investitii a acesteia. La data de 4 februarie 2008, FP a anuntat ca Schroders Investment Management Limited, Mercer si Industrie und Finanzkontor Etabl. and Independent Capital Management sunt cele trei companii selectate pentru etapa a doua a procesului de selectie a unui consultant financiar care sa desemneze societatea de administrare a Fondului. A doua faza a procesului de selectie a consultantului financiar consta in dialogul cu societatile selectionate si in depunerea ofertelor lor finale. A treia faza a procedurii de selectie presupune evaluarea finala a ofertelor depuse si in alegerea consultantului financiar concretizata prin incheierea unui contract.
Procedura de selectie a administratorului de fond
Ministerul Finantelor a declarat ca administratorul de fond va fi ales in a doua jumatate a anului 2008 de catre o comisie constituita printr-o decizie a primului-ministru. Conditiile pentru listarea fondului pe BVB vor fi stabilite, prin hotarare de guvern, in lunile mai-iunie, dupa care va fi selectat administratorul. In masura in care aceasta se va intampla, FP nu va fi listat pe BVB anterior lunii decembrie 2008.
In conformitate cu declaratia Guvernului, 37 de societati s-au aratat interesate pana acum sa administreze Fondul. Printre aceste importante societati internationale se numara si: Goldman Sachs, Morgan Stanley, Dresdner Bank, Deutche Bank, Nomura, and Merrill Lynch. Motivul pentru care aceste societati sunt interesate de administrarea fondului l-ar putea constitui potentialul profit estimat la peste 150 de milioane de EURO pe an.
Tranzactionarea actiunilor FP anterior listarii
Problema legata de posibilitatea tranzactionarii pe piata a actiunilor FP anterior listarii pe BVB a fost in sfarsit rezolvata in sensul intrarii in legalitate a acestor tranzactii la inceputul anului 2008, prin intrarea in vigoare a HG 1581/2007 si prin acordul Depozitarului Central. O serie de tranzactii au fost deja anuntate, insa exista zvonuri ca s-ar fi realizat la preturi mult mai mici decat valoarea nominala a actiunilor.
Aceasta este rezultatul direct al ultimelor esecuri ale FP in privinta activitatii sale referitoare la procedura de listare. Deoarece nu exista nici o evaluare oficiala a portofoliului realizata de catre un evaluator independent, speculantii coboara valoarea actiunilor in momentul achizitionarii de la actionarii FP in vederea obtinerii unui profit cat mai mare la momentul revanzarii. Aceasta ii determina pe actionarii FP fie sa primeasca o parte din valoarea actiunilor acum, fie sa astepte si sa spere ca evaluarea actiunilor sa se realizeze inainte ca valoarea actiunilor sa scada atat de mult. In mod constant, actionarii au fost sfatuiti de catre specialistii pietei de capital sa nu isi vanda actiunile pe un pret atat de scazut pe care il pot obtine la aceasta data.
Concluzii
Pana nu demult, Romania a tratat cu indiferenta procedurile de despagubire ce trebuiau puse in aplicare ca urmare a cererilor de restituire ale fostilor proprietari ale caror proprietati au fost preluate in mod abuziv de statul comunist. Deoarece in Romania se intarzia in fiecare etapa din procesul de listare, FP a fost pus sub o presiune constanta care era mai mult de ordin politic decat de ordin social. Ceea ce fara nici un dubiu ar fi reprezentat un stimul important pe piata de capital din Romania, precum si una din cele mai mari realizari in justitie au fost distruse de interesele politice favorizate de indiferenta generala din Romania fata de mersul greoi al procesului de listare.
Curtea Europeana a Drepturilor Omului de la Strasbourg continua sa pronunte hotarari de condamnare a Romaniei in cazurile in care reclamantii sunt indreptatiti sa primeasca actiuni la FP. Curtea a emis recent noi hotarari prin care reafirma ca „din moment ce FP nu a fost listat pe BVB , aceasta reprezinta faptul ca FP nu functioneaza actualmente intr-o maniera susceptibila sa duca la acordarea efectiva a unei despagubiri”-vezi Bretcanu contra Romaniei si. Suciu Werle contra Romaniei. Pozitia Curtii este aceeasi si in zeci de alte cazuri care vor aparea atata timp cat FP nu este listat. In toate aceste cazuri Curtea a condamnat Romania la restituirea in natura a proprietatilor confiscate sau, daca aceasta nu mai este posibila, la despagubirea prin echivalent a victimelor nationalizarilor. Din pacate, astfel de hotarari situeaza Romania pe locul al treilea , dupa Rusia si Turcia, pe lista negra a cauzelor Curtii cu privire la statele care incalca frecvent drepturile omului.
Totusi aceasta intarziere in listarea Fondului ar putea sa se incheie. Noul numit Consiliu de Supraveghere demonstreaza dorinta de a face ca lucrurile sa intre pe fagasul normal. Insa doar bunele intentii nu produc rezultate. Cei insarcinati cu remedierea nedreptatilor trecutului prin intermediul FP trebuie sa-si concentreze eforturile pentru a implini cat mai repede promisiunile neonorate fata de victimele preluarilor abuzive din perioada comunista.
Daca listarea FP va avea loc in 2008, este necesar sa fie parcursi de indata pasii in vederea inceperii evaluarii portofoliului fondului. Pe de alta parte, in masura in care actionarii benefiaciaza de o evaluare transparenta si corecta a actiunilor, se poate ajunge la oferte rezonabile pentru cumpararea de actiuni la FP anterior listarii. Ei oricum vor primi un pret mai mic , dar totusi nu atat de mic ca cel practicat actualmente. Pasii rapizi catre selectionarea unui consultant financiar si apoi a unui administrator de fond vor da asigurari in continuare ca, chiar daca listarea nu s-a realizat, aceasta va avea loc in curand, iar tranzactiile nu vor mai avea un pret cu mult mai mic decat valoarea nominala a actiunilor. Statul Roman are obligatia legala si morala de a acorda compensatii efective victimelor nedreptatilor pe care insusi el le-a generat, aceasta putandu-se realiza cu adevarat cand FP va fi listat.
Articolul a fost tradus din versiunea originala in limba engleza si publicat cu aprobarea:
Rubin Meyer Doru & Trandafir
SOCIETATE CIVILA DE AVOCATI / LAWYERS PROFESSIONAL CORPORATION
IN ASOCIERE CU / AFFILIATED WITH HERZFELD & RUBIN, P.C.