Germane vs japoneze – Un razboi vechi, dar inca nedecis pe piata auto
De ani buni, pe piata auto este un razboi rece, mai mult al orgoliilor, intre proprietarii de masini germane si cei care au japoneze. Primii spun ca nemtii fac cele mai adevarate masini, cele mai de fite, iar ceilalti spun ca japonezele sunt cele mai fiabile, iar dupa ce ai avut una, nu-ti mai trebuie masina europeana. Pana acum putin timp se parea ca nemtii vor castiga totusi razboiul popularitatii, dar asiaticii vin tare din urma iar acum poti fi trendy si intr-o masina japoneza.
Luna de luna, datele privind vanzarile de masini din Romania arata un curent cat se poate de clar: masinile marcilor japoneze inregistreaza cele mai mari cresteri procentuale, adesea de peste 200%.
Simplu, veti spune, pentru ca atunci cand vinzi patru masini in loc de doua, poti spune ca ai dublare, fara ca numarul de unitati sa insemne ceva.
Cu toate acestea, marci precum Toyota, Nissan, Mazda, Honda si Mitsubishi au inceput sa vanda destul de multe masini in Romania, suficiente incat aceste sa fie luate in seama. Vin tare din urma Suzuki, Lexus si Subaru. Asta nu inseamna ca BMW, Mercedes-Benz, Audi, Volkswagen si Opel stau mai rau.
De ce castiga japonezele teren? Simplu! Se iau niste studii gen JD Power, privind satisfactia clientilor, se ofera o masina cu dotari standard suficiente cat sa fie omul multumit si se face o campanie de promovare a fiabilitatii absolute de genul „Ai vazut tu vreo Toyota cu capota ridicata?”.
Pe de alta parte, clienti cu educatie medie-superioara, multumiti de japonezele lor, discuta pe forumuri auto despre imaginea „nepatata” a masinilor din dotare si ofera spre comparatie cazuri cu BMW, Mercedes-Benz si Audi in care manelisti si bijnitari asculta muzica specifica, mananca seminte si scuipa afara din masina cojile.
Dorinta de a epata si de a fi altfel decat turma te duce pana la urma tot intr-o turma, dar in cealalta. Nu esti in „clubul” posesorilor de germane, in schimb esti in cel al proprietarilor de japoneze. Cand te intreaba cineva ce masina ai, nu mai spui ca detii un „Passat frate!” ci o „Toyota frate!”. De ce te-ar face asta special?
E greu sa vorbesti de castigatori si de invinsi intr-o asemenea – pana la urma – falsa competitie, insa un lucru e cert: Odata cu cresterea numarului japonezelor in Romania si odata cu lansarea de SUV-uri, clientela care vrea sa epateze ia in calcul, mai nou, si Toyota Land Cruiser si Mazda CX-7, pe langa BMW X5, Volkswagen Tuareg, Porsche Cayenne, Mercedes-Benz ML, Audi Q7 si Mercedes-Benz GL.
In plus, Toyota si-a castigat o faima de masina care „nu se strica niciodata”, Suzuki are fani nu foarte multi, insa fideli si entuziasti, iar Honda, desi are masini scumpe, creste puternic datorita lui Civic. Mitsubishi traieste cu SUV-urile si cu micul Colt, Subaru e celebru pentru sportiva Impreza, iar Mazda avea vanzari modeste la noi, pana la deschiderea reprezentantei oficiale. Japonezii au lansat in lupta cu nemtii si marcile premium Lexus de la Toyota, Infiniti de la Nissan si Acura a Honda, toate acestea fiind prezent si la noi, dar cu vanzari inca. Majoritatea celor care dau spre 100.000 de euro pe o masina aleg una germana, conceptul de masina japoneza de lux abia se naste.
Nu se poate nega, sunt inca multi cei care cred ca poti iesi din multime doar daca ai o masina nemteasca. Dupa BMW-uri intorc multi capul pe strada, Mercedes a avut probleme de calitate, dar pare sa le fi rezolvat, in timp ce Audi nu era premium acum un deceniu, insa scoate modele pe banda si a intrat in high-life. Pe de alta parte si Opel, o germana de volum, a tot crescut in ultimii ani, iar la capitolul second-hand e una din primele trei marci din piata.
Fanii „germanelor” or sa spune despre detinatorii de japoneze ca sunt niste „orezari” cu masini neinteresante ca design si care dupa cateva zeci de mii de kilometri pocnesc din toate incheiturile. Fanii marcilor nipone le vor spune celor cu germane ca au masini de prost gust, cu consum ridicat si costuri mari de servisare. Insa numai fanii infocati isi vor arunca vorbe grele. In rest, romanul vrea o masina la care raportul calitate -pret sa fie ok.