Modelul IULIUS de revitalizare urbană – investiții în conectivitatea ansamblurilor mixte
Proiectele de revitalizare urbană câștigă teren în România. Ele nu înseamnă doar noi clădiri sau schimbări de destinație a unei zone din oraș, ci sunt investiții solide și sustenabile, care înfrumusețează orașele, aduc un nou suflu și stimulează creșterea economică.
Grupul IULIUS este cel mai mare dezvoltator pe acest segment, în portofoliul companiei intrând proiecte emblematice, precum Palas Iași și Iulius Town Timișoara, care vorbesc despre un impact real prin revitalizare urbană. Am insistat în dialogul nostru cu Raluca Munteanu, Business Development Manager IULIUS, nu pe investițiile în office ori retail, ci pe cele în infrastructură, care fac parte din semnătura distinctă a companiei. Și am aflat că aceste proiecte se bazează pe conceptul „walkable cities”, care înseamnă susținerea conectivității și a mobilității urbane, iar natura se bucură de un loc aparte, central, fiind accesibilă publicului larg prin grădini.
•O componentă relevantă a proiectelor IULIUS sunt investițiile în infrastructură. De ce este nevoie de ele?
Este cât se poate de simplu. Nu este suficient să construiești clădiri cu destinații mixte, ci trebuie să le faci să funcționeze integrat, în mod sustenabil, și să fie corelate și armonizate cu peisajul urban. De aceea, infrastructura este o componentă esențială a proiectelor noastre de regenerare urbană, pentru că astfel se asigură accesibilitatea lor. Este modul prin care te apropii de oraș, pentru că o rețea de trafic bine gândită, spații pietonale ample care deschid proiectul, o relaționare cu infrastructura de transport public, dar și soluții care încurajează transportul alternativ sau eco-friendly au capacitatea de a facilita accesul. Evident, sunt soluții de integrare urbană gândite în urma unor studii de impact și în deplină colaborare cu autoritățile locale.
Avem experiența dezvoltării unor proiecte ample de revitalizare urbană, care propun un stil de viață modern și echilibrat, în care munca și relaxarea se îmbină natural și influențează pozitiv starea de bine a fiecăruia. Pentru noi a fost esențială integrarea acestora în spațiul urban mai larg și am reușit să facem acest lucru prin modernizarea zonelor respective și deschiderea lor către comunitate.
•Cum decideți ce soluții de modernizare a infrastructurii urbane sunt necesare? Ce ați realizat până acum?
Investițiile pe care le facem în infrastructură, ca parte a proiectelor noastre, nu sunt deloc întâmplătoare. În mod evident, se bazează pe analize concrete și pe un dialog continuu cu autoritățile locale. Sunt materializarea unor studii riguroase de trafic ale unor companii specializate și sunt corelate cu dimensiunile proiectului și traficul estimat a fi generat în condiții de operare la capacitate maximă. Important este să nu răspundem doar unei nevoi actuale, ci unei viziuni pe termen lung.
La Timișoara, anul trecut am inaugurat, odată cu primul proiect mixed-use din regiune, un tunel auto care traversează ansamblul, cu două benzi pe sens, iar străzile din proximitate au fost lărgite și modernizate. Sunt soluții gândite ca parte a unui plan mai amplu al autorităților locale de dezvoltare a infrastructurii de circulație. În total, 13 milioane de euro investiție a companiei IULIUS în lucrări care au fost ulterior donate Municipalității. În același proiect este inclusă și o clădire cu utilitate publică, de aproximativ 1.100 mp închiriabili, care a fost de asemenea donată și în care ar urma să funcționeze Direcția de Finanțe a orașului. Tot în Iulius Town am creat aproximativ 4.000 de locuri de parcare, supraetajate și subterane, pentru care au fost alocate alte 40 de milioane de euro.
Astfel de lucrări cu impact edilitar au fost incluse și în Palas Iași, proiect inaugurat în 2012, unde a fost creată o stradă ce îl traversează. Aici vorbim și de o parcare subterană cu cinci niveluri și o capacitate de peste 2.700 de locuri, care continuă să fie cea mai mare din țară și după opt ani de la inaugurare. Financiar vorbind, este o investiție de 73 milioane de euro, iar funcțional privind, este un serviciu comunitar, pentru că nu deservește doar ansamblul, ci publicul larg și chiar turiștii care vizitează centrul Iașului.
Un exemplu este și Palas Campus, proiect pe care îl construim acum în Iași, care presupune investiții semnificative pentru conectivitatea întregului areal și reintegrarea sa în oraș. Soluțiile ce vor fi implementate aici vizează crearea unei noi artere, care va lega două mari bulevarde, precum și lărgirea și modernizarea a cinci străzi adiacente, dar și amenajarea unei stații pentru mijloace de transport publice. În total, vom asfalta 10.000 mp și vom amenaja 5.500 mp de trotuar, lucrări cu o valoare de 1,62 milioane de euro. Alte 33,3 milioane de euro revin parcării subterane, cu două niveluri și o capacitate de 625 de locuri.
•Cum se traduce sustenabilitatea la nivel de mobilitate urbană în viziunea companiei IULIUS?
Gândim proiectele astfel încât să se plieze pe principiile „walkable cities” și să răspundă unei dezvoltări durabile și sustenabile. De aceea, sunt alocate spații largi pietonilor și sunt asigurate conexiuni cu orașul prin alei și spații verzi. Proiectele noastre se bucură de localizări centrale, care nu doar facilitează accesul pietonal, dar îl și încurajează. De aceea, grădinile au și un rol funcțional, acela de a deschide proiectul către comunitate și de a-l armoniza în peisajul urban.
De asemenea, sunt gândite facilități menite să impulsioneze deplasarea cu mijloace alternative. În acest sens, la parterul clădirilor de birouri sunt amenajate dușuri și vestiare dedicate celor care vin la birou cu bicicleta, iar proiectele sunt împânzite cu spații de parcare pentru biciclete, securizate sau accesibile publicului larg. Același scop îl au și pistele de bicicletă, iar în cadrul Palas Campus, de exemplu, acestea vor urmări perimetrul proiectului. Ne mândrim cu faptul că zona Palas este considerată cea mai prietenoasă cu bicicliștii din Iași, și nu o spunem noi, ci asociațiile din domeniu.
Evident că acordăm atenție și electro-mobilității, având amenajate stații de încărcare și spații de parcare dedicate. Pe termen lung, viziunea nu este de a crea mai multă infrastructură rutieră, care să atragă și mai mult trafic, ci de a o optimiza pe cea existentă și de a identifica acele soluții care să conducă la un nivel mai scăzut de dependență de mașină, în favoarea mijloacelor alternative și pietonale.
•O altă investiție „atipică” pentru imobiliare este în parcuri. Care este impactul lor?
Parcurile sunt o constantă a proiectelor IULIUS și au devenit ancore cu mare priză la public. Cu atât mai mult în noul context, când petrecerea timpului în aer liber, în condiții de distanțare fizică, a căpătat mai multă valoare.
Grădinile noastre din Iași, Cluj-Napoca și Timișoara aduc natura în mijocul orașului și al oamenilor. Dincolo de inserția verde în centrul proiectelor și de frumusețea lor, sunt adevărate spații pentru socializare, dar și scenele celor mai importante evenimente artistice. Reprezintă un motiv în plus să-ți petreci timpul în aer liber, îmbinând astfel plăcerea de a face cumpărături, lucrul la birou sau sarcinile cotidiene cu relaxarea pe iarbă, printre copaci. Cum spuneam anterior, au și un rol funcțional, acela de a asigura o conexiune prin natură cu orașul și de a înlocui impresia că intri într-un proiect închis.
Compania a investit considerabil în amenajarea grădinilor – până acum, aproximativ 15 milioane de euro – și a lucrat cu peisagiști români și străini pentru a găsi cele mai frumoase soluții. S-a optat pentru arbori maturi, aduși direct din pepinierele din Italia, astfel încât ai senzația că aceste grădini au fost dintotdeuna aici. Iar pentru că ne place atât de mult „verdele”, grădinile pătrund și în clădiri, în lobby-urile cărora am plantat arbuști, dar am amenajat și oaze verzi pe terase, pentru confortul angajaților.
•Cum arată viitorul în proiectele IULIUS?
Focusul nostru rămâne același: construim sustenabil, inteligent, cu gândul la comunitate. Vom continua să ne axăm pe ceea ce știm să facem mai bine, proiecte care transcend rolul lor funcțional și se armonizează indentității comunităților din care fac parte. Credem că viitorul în real estate este dictat de oameni, în folosul cărora trebuie să funcționeze aceste dezvoltări urbane și să le facă viața mai ușoară și mai frumoasă.
Este și cazul Palas Campus, investiție de peste 120 de milioane de euro care se ridică la Iași, în proximitatea ansamblului Palas, primul proiect mixt realizat în România, care va revitaliza o zonă centrală, o va reașeza în peisajul urban și o va activa într-un district de business cu peste 60.000 mp.
Articol susținut de Iulius Grup