Sari direct la conținut

Neimpozitarea profitului reinvestit: o disputa fara fond

Proiectul de lege privind scutirea firmelor de impozit pe profitul reinvestit a declansat o lupta in toata regula intre Guvern, parlamentari si mediul de afaceri. Din momentul votarii proiectului in plenul Senatului, argumentele pro si contra s-au tinut lant.

Cei aflati in afara campului de bataie, Consiliul Concurentei, Comisia Europeana, consultantii fiscali si analistii economici, au raspuns prudent la intrebarile HotNews.ro, fara a trage vreo concluzie.

Motivul este simplu: proiectul de lege asa cum arata in prezent, fara norme si conditii clare de aplicare, nu poate fi analizat din punct de vedere al efectelor in economia nationala sau pe piata unica europeana. Tot documentul este format dintr-un singur paragraf, iar acesta nu ofera nici o definite a ceea ce inseamna “reinvestit”, lasand astfel loc la interpretari diferite.

Informatia pe scurt

  • Termenul „reinvestit” nu are o definitie clara, ceea ce produce confuzii si disensiuni.
  • Guvernul si Comisia pentru Buget, Finante si Banci si cea economica, industrii si servicii din Senat au referinte diferite in ceea ce priveste companiile carora li s-ar aplica acest text de lege. Unii se refera la toti operatorii economici, altii mai ales la IMM-uri.
  • Mediul de afaceri il considera benefic, altii cred ca societatile vor reinvesti profitul in bunuri fixe numai ca sa scape de taxe.

    Benefic sau nociv pentru economie?

    Reprezentantii oamenilor de afaceri spun ca e un proiect care ar aduce numeroase beneficii in economia romaneasca si ar atrage investitii mari. Ei sustin ca documentul nu contrazice legislatia europeana. „Francezii au conceput un plan national de reforma care contine 107 poli de competitivitate si foarte multe facilitati fiscale pentru companii.

    Romania ar trebui sa invete ceva din acest model”, a declarat Cristian Parvan, secretarul general al Asociatiei Oamenilor de Afaceri din Romania.
    Opinia Guvernului o cunoastem deja. Reprezentantii aliantei D.A. apreciaza ca, prin aceasta scutire, bugetul de stat ar putea inregistra pierderi importante. Catalin Doica, secretar de stat in Ministerul Finantelor, estimeaza ca volumul acestor pierderi ar putea ajunge pana la 1,2% din PIB in 2009. Nici consultantii fiscali nu sunt mai optimisti.

    “A mai existat in trecut o astfel de scutire si au aparut probleme datorita faptului ca nu a fost foarte clar reglementata. Consider ca este o masura periculoasa pentru stabilitatea veniturilor bugetare. Aceasta masura va determina tentatia intreprinzatorilor de a investi in acele mijloace fixe pentru care facilitatea este acordata.

    In plus, aceasta reducere a veniturilor la buget ar trebui compensata prin alte impozite. Este o aparenta relaxare fiscala”, considera consultantul Gabriel Biris.

    Distorsioneaza sau nu concurenta?

    Comisia pentru Buget, Finante si Banci din Senat si cea economica, industrii si servicii au avizat fara amendamente proiectul de lege. In expunerea de motive, initiatorii proiectului, in frunte cu senatorul PC Dan Voiculescu, fac referire la situatia dificila a intreprinderilor mici si mijlocii si nevoia de sprijin a intreprinzatorilor autohtoni, pentru a face fata concurentei pe piata unica.

    Daca aici este neclar cui se va aplica exact aceasta scutire de impozit, in forma votata de senat nu se aminteste nimic de IMM-uri, ci de “operatorii economici persoane juridice romane”, adica toti. Asadar, cel putin aparent, contra-argumentul referitor la distorsionarea concurentei, folosit de contestatarii initiativei, din cadrul Executivului, nu se sustine. Aplicandu-se tuturor firmelor, teoretic problema concurentiala dispare.

    Distorsiuni intre companiile care sunt deja pe piata si obtin profit si cele care acum intra

    Dezbaterea nu se opreste insa aici. Totusi, “se creaza distorsiuni concurentiale intre companiile care sunt pe piata, obtin deja profit, si cele nou intrate. Firmele care sunt pe profit vor deduce dublu fata de companiile in faza initiala de functionare”, considera cunsultantul fiscal Gabriel Biris.
    Opiniile sale sunt sustinute si de alti analisti din domeniu. „Cu toate ca sprijinim ideea de promovare a investitiilor, lucru care contribuie desigur la accelerarea dezvoltarii economice, nu credem ca scutirea de impozite pentru profitul reinvestiti este solutia corecta. Asta in primul rand pentru ca masura va favoriza anumite companii in detrimentul altora.

    Proiectul ar duce la cresterea birocratiei

    De asemenea, acest proiect de lege, odata votat, va conduce la numeroase complicatii, ducand la o crestere a birocratiei.

    Ar fi mai corect sa fie redus nivelul general al taxei pe profit, in locul introducerii acestei masuri, mai ales ca multi dintre investitorii din Romania au cerut ca sistemul de taxare sa fie simplificat”, a declarat pentru HotNews.ro Patrick Leonard, directorul Departamentului de Taxe si Impozite din cadrul KPMG.

    Nu toate companiile au de castigat de pe urma acestui proiect

    Si obiectiile consultantilor fiscali nu se opresc aici. „Propunerea privind neimpozitarea profitului reinvestiti nu ar fi corecta pentru ca vor fi fie investitori care vor avea beneficii substantiale de pe urma ei, fie investitori care nu vor avea beneficii deloc. Reducerea taxei pe profit se va aplica investitiilor in echipamente, materiale si nu in cresterea capitalului de lucru.

    Regulile vor duce la o discriminare intre investitorii in capitalul firmei vizavi de investitorii in bunuri fizice. Reducerile vor exista in cazul companiilor care castiga un profit operational consistent in acelasi an cand au fost facute investitiile. Companiile care nu au profit in acelasi an cand au facut investitii nu vor avea nici un beneficiu”, sustine Patrick Leonard.
    In plus, si consultantii sunt afirma ca termenii proiectului nu au fost expusi intr-o maniera clara. Documentul care a fost votat la Senat nu contine decat un paragraf. Nu exista nicio definitie a ceea ce inseamna „reinvestit”, lasand loc interpretarilor.
    Arbitrul acestei dispute, Consiliul Concurentei, nu poate interveni in aceasta disputa deoarece nu poate prezenta un punct de vedere pana cand nu primeste si analizeaza o notificare oficiala legata de acest proiect.

    Este sau nu in contradictie cu angajamentele fata de UE?

    “Sustinerea masurilor fiscale propuse de initiatori, in contextual aderarii la Uniunea Europeana, intra in contradictie cu angajamentele asumate de Romania la “inchiderea capitolului X – Impozitarea” precum si cu principiile codului de conduita privind impozitarea afacerilor in Uniunea Europeana”, se arata in “punctul de vedere” transmis de Guvern.

    Nefiind foarte clar cum exact intra in contradictie, HotNews.ro a solicitat si punctul de vedere al Comisiei Europene. “Ca principiu, Romania are libertate totala in alegerea modelului de impozitare a afacerilor, daca acesta este in acord cu regulile Europene si codul de conduta privind impozitarea afacerilor.

    Nu avem suficiente informatii pentru a transmite un raspuns detaliat legat de proiectul de lege”, a transmis Maria Assimakopoulou, purtator de cuvant al Comisarului European pentru impozite, Laszlo Kovacs.
    Fara o analiza de specialitate, este greu de spus daca o asemenea prevedere se incadreaza in categoria “practici fiscale daunatoare”, enumerate in Codul de conduita amintit. “Aceasta facilitate poate fi considerata ajutor de stat, intr-un astfel de caz trebuie respectate regulile intensitatii maxime.

    La nivel european poate reprezenta o problema, din cauza diferentierii create intre companii”, spune consultantul Gabriel Biris.

    In concluzie

    In privinta efectelor asupra economiei nationale, acestea vor putea fi estimate in mod clar numai dupa stabilirea clara a conditiilor in care se va acorda aceasta scutire de impozit. In privinta angajamentelor fata de Uniunea Europeana, exista posibilitatea declansarii unei situatii similare celei create in problema taxei de prima inmatriculare.

  • ARHIVĂ COMENTARII
    INTERVIURILE HotNews.ro