Planul de actiune al Guvernului: Numarul de Ordonante de Urgenta va fi redus cu 20% in 2014 fata de 2013
Pana la sfarsitul anului 2014, numarul Ordonantelor de Urgenta va fi redus cu 20% comparativ cu anul anterior, urmand ca in fiecare an sa se stabileasca obiective similare, se arata intr-un document care prezinta calendarul de desfasurare a Planului de Actiune pentru implementarea unor masuri de buna guvernare in economie. Numarul mare de ordonante de urgenta a atras critici si din partea reprezentantilor SUA. Asistentul adjunct al secretarului de stat american pentru Europa si Euroasia, Hoyt Yee, a atras atentia in cadrul unui seminar organizat luni la Palatul Parlamentului, ca adoptarea de ordonante de urgenta fara dezbatere publica poate crea incertitudine, alungand investitorii si ducand, in cele din urma, la stagnarea cresterii economice.
Context. Guvernul a aprobat pe 20 mai 2014 un memorandum privind aprobarea unui plan de actiune pentru implementarea unor masuri de buna guvernare in economie. Parteneri in sustinerea implementarii planului sunt reprezentantii Camerei Americane de Comert si ai Ambasadei Statelor Unite. Una dintre masurile cuprinse in Planul de Actiune este infiintarea unor grupuri de lucru la nivel ministerial ca interfata intre administratia centrala si mediul de afaceri. Au fost infiintate grupuri de lucru la nivelul Departamentului pentru Ape, Departamentului pentru IMM-uri, Ministerului Agriculturii, Ministerului Apararii si Ministerului Finantelor.Luni, 8 septembrie, a fost organizat la Palatul Parlamentului un seminar dedicat analizei impactului reglementarilor legislatie asupra mediului de afaceri, la care au participat premierul Victor Ponta si Hoyt Yee, asistentul adjunct al secretarului de stat pentru Europa si Eurasia.
- Ordonante de Urgenta care nu-si justifica urgenta
Pana acum, Guvernul a adoptat 54 de ordonante de urgenta, fata de 2013 cand au fost aprobate in total 115 astfel de acte normative. Departamentul pentru Relatia cu Parlamentul va organiza, periodic, intalniri cu secretarii de stat pentru relatia cu Parlamentul din ministere pentru a analiza stuatia ordonantelor de urgenta, se arata in planul de actiune al Guvernului. La avizarea proiectelor de ordonanta de urgenta, Departamentul analizeaza din punct de vedere al respectarii dispozitiilor art.115 alin 4 din Constitutie si a articolului 31 alin 1 lit a) din Legea 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative, modul in care initiatorii prezinta situatia extraordinara, motiveaza urgenta si prezinta consecintele negative in cazul in care reglementarile nu sunt promovate pe calea delegarii legislative, avand in vedere, de asemenea, jurisprudenta Curtii Constitutionale in materie, se arata in document.
La avizarea proiectelor de ordonanta de urgenta, Departamentul pentru Relatia cu Parlamentul va analiza si va recomanda initiatorului, daca este cazul, si alte cai de promovare a masurilor propuse, respectiv, proiecte de lege in procedura de urgenta sau amendamente la alte proiecte de legi aflate in procedura parlamentara.
In ciuda acestui obiectiv asumat prin Planul de Actiune, Guvernul adopta in continuare Ordonante de Urgenta controversate. Exemplu este Ordonanta de Urgenta care permite traseismul politic al alesilor locali. Aceasta ordonanta a fost adoptata in ciuda reactiei Ambasadei SUA. Pe 28 august, ziua in care Guvernul a aprobat Ordonanta de Urgenta, Ambasada SUA si-a exprimat intr-o declaratie remisa presei ingrijorarea in legatura cu momentul ales. „Ne-am exprimat in trecut ingrijorarea privind legiferarea unor chestiuni complexe prin ordonante de urgenta”, se mai arata in declaratia de presa a Ambasadei SUA.
Actul normativ privind traseismul politic a mai starnit controverse mai ales din cauza faptului ca nu a putut fi justificata urgenta lui.
Masurile cuprinse in Planul de Actiune al Guvernului
- Infiintarea unui birou unic la nivelul Guvernului care sa centralizeze informatiile, propunerile si observatiile furnizate de catre mediul de afaceri (termen: 30 septembrie 2014)
- Realizarea unui Ghid de procedura pentru o buna guvernare in domeniul economic, care sa contina descrierea normelor si procedurii referitoare la initierea si emiterea actelor normative in administratia centrala (termen: 31 decembrie 2014)
- Monitorizarea numarului de ordonante de urgenta si a situatiilor care le-au generat, in vederea reducerii acestui tip de act normativ (termen: permanent)
- Infiintarea unor grupuri de lucru la nivel ministerial ca interfata intre administratia centrala si mediul de afaceri, in scopul informarii reciproce referitoare la necesitatile si masurile care privesc mediul de afaceri si activitatile economice, in general (termen: 15 iunie 2014)
- Adoptarea unui plan de masuri in scopul accelerarii implementarii Agendei Digitale a Guvernului, monitorizarea implementarii acestor masuri si informarea trimestriala a GUvernului cu privire la progresele inregistrate in acest sens (termen: 30 septembrie 2014)
- Verificarea dreptului comparat si constituirea unui format larg de consultare publica cu scopul realizarii unui cadru lgeal referitor la activitatile de lobby (termen: 31 decembrie 2014)
- Demararea unui proiect pilot privitor la modul de implementare a masurilor planului de actiune si verificarea gradului de raspuns la problemele supuse analizei. Tema proiectului pilot este promovarea mijoacelor de prevenire si combatere a criminalitatii informatice, de intarire a securitatii in domeniul tehnologiei informatiei. Rezultatele obtinute vor sta la baza formularii unor noi masuri si practici in domeniul bunei guvernari.