Razboiul OTV-CNA, frontul legal: Cum a ajuns o sentinta "unica in istoria CNA" sa arunce in aer raporturile dintre postul lui Dan Diaconescu si forul audiovizual
Motivul oficial invocat de CNA in momentul in care a retras licenta OTV a fost faptul ca postul nu dovedit ca a achitat mai multe amenzi aplicate in perioada 2009-2012. Decizia a tinut cont, insa, de revolta mai multor membri ai Consiliului, inclusiv a noului presedinte Laura Georgescu, fata de o sentinta veche de jumatate de an a unei instante, sentinta ce oferea OTV un grad ridicat de protectie in relatie cu CNA. Sentinta respectiva, prezentata de Laura Georgescu drept „unica in istoria CNA”, a iesit la iveala tot ieri si complica batalia legala ce se anunta intre televiziunea lui Dan Diaconescu si forul audiovizual, batalie anuntata inca de ieri de avocatul OTV.
Intreruperea licentei a venit, marti, ca din senin pentru majoritatea celor prezenti la sedinta CNA, in conditiile in care infruntarea CNA-OTV dureaza de ani de zile, sanctiuni anterioare au fost blocate multa vreme in instanta, neplata amenzilor a fost mult timp trecuta cu vederea. Iar o sentinta din vara lui 2012 ii ia prin surprindere pe multi membri CNA in ianuarie 2013.
Informatie de context:
- CNA a decis, marti, cu unanimitate de voturi sa retraga licenta acordata societatii Ocram Televiziune, ce opereaza OTV, pentru ca postul nu a adus dovada platii catorva zeci de amenzi acumulate in perioada 2009-2012. In tot acest rastimp, CNA a mai discutat chestiunea amenzilor o singura data (anul trecut, dupa ce un membru CNA a cerut in 2011 o evaluare in acest sens). Discutiile respective, ce au vizat in special, din randul televiziunilor centrale, postul OTV, au ramas fara niciun rezultat.
- Decizia de ieri a CNA a fost luata la scurt timp dupa ce noul presedinte CNA, Laura Georgescu, a fost validata in functie de catre Parlament, ieri la pranz. Laura Georgescu fusese aleasa presedinte de catre membrii Consiliului si fusese propusa in CNA de guvernul condus de Victor Ponta – contracandidatul lui Dan Diaconescu in alegerile parlamentare de anul trecut.
- O noutate si pentru multi membri CNA, Laura Georgescu a aratat, in discutiile de ieri pe tema amenzilor OTV, ca societatea Ocram Televiziune ceruse si obtinuse in instanta, in vara lui 2012, atribuirea calitatii de „consumator captiv in raport cu CNA” pana cand licenta acordata pentru OTV ar fi expirat de drept. Laura Georgescu a spus presei ca stia de doar trei zile despre aceasta situatie. Alti membri au spus ca au aflat doar ieri despre ea.
- Licenta OTV ar fi trebuit sa expire la sfarsitul lunii martie a.c. Postul a fost scos de pe „sticla” la scurt timp dupa decizia de ieri a CNA. In acest sens, forul audiovizual a aplicat o prevedere a Legii audiovizualului ce spune ca licenta analogica se retrage daca titularul nu depune la Consiliu, in termen de sase luni de la aplicarea unei amenzi, dovada ca a achitat amenda.
- Disputele in instanta dintre CNA si Ocram Televiziune/OTV au atins apogeul pe parcursul ultimului an. Din cauza publicitatii politice facute pe post pentru Partidul Poporului Dan Diaconescu, CNA a luat, in prima parte a anului trecut, o serie de sanctiuni succesive de injumatatire a perioadei de licenta pentru OTV. Dar in plin val de sanctiuni CNA, OTV a intrat in insolventa pe data de 29 martie 2012. In cele din urma, sanctiunile au fost blocate printr-o decizie de suspendare luata de Curtea de Apel pe 11 mai.
Inca de marti, avocatul OTV Daniel Fenechiu, citat de Mediafax, anunta ca intentiona sa inainteze miercuri, in justitie, o cerere de anulare a deciziei CNA de retragere a licentei audiovizuale a televiziunii. Pe de alta parte, CNA a anuntat ca a facut deja recurs la Inalta Curte de Casatie si Justitie fata de sentinta prin care OTV obtinea anul trecut protectie fata de forul audiovizual, sentinta definitiva, dar nu irevocabila.
Despre ce sentinta este vorba si cum a ajuns OTV, post aflat in insolventa, sa capete un grad mai mare de protectie in fata CNA?
Este vorba despre o sentinta prin care Tribunalul Bucuresti, Sectia Civila a dat curs, partial, unei cereri a Ocram Televiziune de a acorda acestei societati incadrarea in randul „consumatorilor captivi” in raport cu CNA, potrivit Legii 85/2006 privind procedura de insolventa si de a prelungi licenta dincolo de termenul de expirare a acesteia. Mai precis, a fost acceptata incadrarea la „consumatori captivi”, dar nu si de a prelungi licenta dincolo de perioada de valabilitate.
Potrivit documentelor puse marti la dispozitia HotNews.ro de reprezentanti CNA, pe 3 mai 2012, cu cateva zile inaintea deciziei de Curtii de Apel prin care erau blocate sanctiunile de injumatatire a licentei, CNA era chemat in instanta (Tribunalul Bucuresti, Sectia a VII-a Civila) in proces cu reclamantul SC Ocram Televiziune SRL prin Acsis Solv IPURL.
Ocram Televiziune cerea atunci instantei:
- „sa constate ca debitorul SC Ocram Televiziune SRL se incadreaza, in raport cu paratul Consiliul National al Audiovizualului – CNA, in categoria consumatorilor captivi conform dispozitiilor art. 3 pct. 32 din Legea nr. 85/2006″ (n.red.: Legea privind procedura insolventei)
- „sa obligati paratul Consiliul National al Audiovizualului – CNA sa mentina conditiile initiale de acordare a licentei audiovizuale nr. S-TV 78.4/05.02.2004, pentru postul de televiziune OTV, in ceea ce priveste perioada de valabilitate a acesteia si, ulterior, pe toata durata perioadei de observatie a debitorului SC Ocram Televiziune SRL„.
Ce inseamna „consumator captiv”:
- Potrivit Legii privind procedura insolventei, art. 3 pct.32, „prin consumator captiv se intelege consumatorul care, din considerente tehnice, economice sau de reglementare, nu poate alege furnizorul„;
- Potrivit aceleiasi legi, la art. 38, se prevede ca „orice furnizor de servicii – electricitate, gaze naturale, apa, servicii telefonice sau altele asemenea – nu are dreptul, in perioada de observatie si in perioada de reorganizare, sa schimbe, sa refuze ori sa intrerupa temporar un astfel de serviciu catre debitor sau catre averea debitorului, in cazul in care acesta are calitatea de consumator captiv, potrivit legii.”
Cererea OTV presupunea incadrarea Consiliului audiovizual ca „furnizor de servicii” de tip furnizorilor de electricitate sau telefonie, asa incat CNA sa nu poata schimba, refuza, sau intrerupe „serviciul” sau catre OTV sau catre „averea” OTV, in calitatea acestui post de consumator captiv. Cu un CNA „furnizor de servicii” si un OTV „consumator captiv” aflat in insolventa, CNA nu ar avea dreptul sa schimbe, sa refuze sau sa intrerupa „serviciile” sale catre OTV.
CNA este forul de reglementare si supraveghere in audiovizual, care decide in privinta acordarii licentelor in audivizual pe baza Legii audiovizualului si care raspunde in fata Parlamentului. Or, in cererea transmisa de Ocram Televiziune instantei, se afirma ca CNA este „furnizor de servicii” in domeniul autorizarii si reglementarii legislative in audiovizual:
- „Neexistand o alta posibilitate de autorizare pentru debitorul Ocram Televiziune SRL, acesta este obligat, din considerente de reglementare legislativa, sa se supuna conditiilor impuse de unicul furnizor de servicii in acest domeniu, respectiv paratul Consiliul National al Audiovizualului – CNA. Paratul detine practic un monopol legal in ceea ce priveste piata audiovizuala„.
In acest sens, in cererea OTV apar o serie de argumente in care prevederi din Legea Audiovizualului sunt atribuite Legii privind procedura insolventei, care nu include prevederi specifice referitoare la audiovizual. Potrivit argumentelor din chemarea in instanta:
- „in cazul unui serviciu de programe difuzat prin orice tip de retele de comunicatii electronice, licenta este eliberata prin Decizie a Consiliului National al Audiovizualului, conform art. 52 alin 1 din Legea nr. 85/2006” (Legea privind procedura insolventei – n.red.)
- „furnizarea serviciilor de programe in sistem analogic de un radiodifuzor aflat in jurisdictia Romaniei se poate face numai in baza licentei audiovizuale, conform art. 50 alin 1 din Legea nr. 85/2006” (Legea privind procedura insolventei – n.red.)
- „Consiliul National al Audiovizualului este autorizat sa elibereze licente audiovizuale, conform art. 17. alin 1 lit. c) din Legea nr. 85/2006” (Legea privind procedura insolventei – n.red.)
- „Consiliul National al Audiovizualului este autoritate unica de reglementare in domeniul serviciilor media audiovizuale, conform art. 10 alin. din Legea nr 85/2006” (Legea privind procedura insolventei – n.red.)
- „Obiectul de activitate al SC OCRAM TELEVIZIUNE SRL il reprezinta „Activitati de difuzare a programelor de televiziune – Cod Caen 6020″”
- „Activitatea comerciala a SC OCRAM TELEVIZIUNE SRL este reprezentata de operarea postului de televiziune OTV, in baza licentei audiovizuale nr. S-TV 78.4/05.02.2004”
In cererea respectiva se mai arata ca „in opinia noastra, sfera de aplicare a notiunii de consumator captiv, respectiv de furnizor, trebuie extinsa, in anumite situatii si la alte cazuri, mult mai rare in practica, si anume cazuri in care debitorul nu este consumatorul unor bunuri consumabile sau servicii pe care sa nu le poata achizitiona decat de la un anumit furnizor”. Acelasi document mai arata ca „este adevarat ca legiuitorul nu a avut in mod expres in vedere ipoteza relatiei debitorului cu un organ jurisdictional de genul Consiliului National al Audiovizualului – CNA insa este mai mult decat evidenta similitudinea intre situatia de dependenta a unui comerciant fata de un furnizor stricto sensu si situatia dependentei aceluiasi comerciant de autoritatea publica in relatie cu care a obtinut licenta de difuzare”.
In dosarul nr. 14807/3/2012, instanta a dat sentinta in sedinta publica din 4 iulie 2012. In sentinta se arata, dupa expunerea amenzilor incasate de OTV si cererile Ocram:
- „avand in vedere prevederile art. 3 pct. 32 din Legea 85/2006 potrivit caruia prin consumator captiv se intelege consumatorul care, din considerente tehnice, economice sau de reglementare nu poate alege furnizorul, Tribunalul va constata ca debitorul are aceasta calitate pe durata valabilitatii licentei mentionate”.
Instanta constata ca Ocram Televiziune este „consumator captiv conform art. 3 pct 22 din Legea 85/2006 pana la data de 28.03.2013” (data expirarii licentei actuale a OTV – n.red.), conform licentei emise de CNA, dar respinge ca inadmisibila solicitarea de a prelungi licenta peste perioada de valabilitate. In sentinta nu este mentionat rationamentul prin care Ocram a fost considerat „consumator captiv” fata de o institutie publica.
Pe marginea sedintei de ieri, presedintele CNA Laura Georgescu a atacat in termeni duri sentinta respectiva, spunand ca este un „abuz unic in istoria CNA” si aratand ca situatia este strans legata de propunerea de ridicare a licentei:
- „A fost un abuz unic in istoria CNA si, daca ma intrebati din punct de vedere jurnalistic, unic in istoria Romaniei. (…) Ce m-a enervat a fost lipsa de motivare. In motivare, judecatorul da definitia. (…) Faptul ca mi-a atribuit mie calitatea de furnizor de servicii alaturi de gaze, apa, canalizare, telefonie. (…) Pentru asa ceva n-am nicio problema sa solicit Consiliului ridicarea licentei. Nu exista asa ceva. Recursul nu il las (…) CNA a pierdut intr-adevar fondul. Am in acest moment o sentinta definitiva, nu am si caracterul irevocabil. Cu el mai pot lucra si cu el mai pot intoarce.” Vezi pe larg declaratiile sefei CNA