Sociollogica: Constitutia USL – o prevedere schimba logica scenei politice
„In urma negocierilor s-a stabilit ca partidul care are cel mai mare numar de mandate face propunerea pentru postul de premier, iar presedintele nu are dreptul sa o refuze” (conform Gandul) Prevederea aceasta redefineste scena politica in termeni favorabili PSD pentru cel putin un deceniu, scrie Barbu Mateescu, pe blogul lui.
O singura data, de la revolutie incoace, un partid a depasit PSD la mandate – democrat-liberalii, in 2008. Anii ’08-’09 au fost de altfel singurii dintr-un total de douazeci si patru de ani post-revolutionari cand PSD a avut un partid adversar care-i era egal sau superior ca organizare. Diferenta dintre social-democrati si celelalte forte politice, din acest punct de vedere, va fi evidenta si in continuare.
In alte cuvinte, daca aceasta prevedere ar fi existat si in constitutia din 1991, PSD ar fi avut prima sansa la a forma guvernul in 1996 sau 2004. Iar aceasta prima sansa poate fi decisiva. Parlamentarii non-PSD nu vor dori sa riste dizolvarea parlamentului. Mai usor, de exemplu, este sa treci cu bagaje cu tot in PSD si, implicit, la putere.
In consecinta, fortele non-PSD au trei posibilitati:
- a. fuziune intr-un mare partid, atentie, nu alianta electorala sau politica, ci fuziune
- b. pacte pe care sa le semneze toate aceste formatiuni si prin care sa izoleze PSD, permitandu-le ca, dupa esecul acestui partid in a crea o majoritate, sa guverneze impreuna dar fara social-democrati. Vorbim despre pacte respectate de toti semnatarii, pana la ultimul parlamentar. Si asta pentru ca „PSD+UDMR+minoritati nationale” este si va fi intotdeauna o combinatie extrem de apropiata de 50%+1 din mandate
- c. participarea in coalitii de guvernare alaturi de PSD.
Punctul a. este ce viseaza PNL.
Punctul b. poate fi eliminat prin adoptarea votului uninominal intr-un singur tur, care ar reduce enorm forta partidelor de dreapta din afara PNL. Liberalii au insa alte considerente in minte si militeaza acum pentru vot-pe-liste.
Punctul c. pune pe absolut toata lumea intr-o pozitie bizara. Partidele de dreapta s-ar lupta in alegeri intre ele pentru onoarea de a fi cei care cara servietele social-democratilor.
Din alta perspectiva, una din puterile de maxima importanta ale presedintelui – nominalizarea primului-ministru – dispare cu totul. Remanierile guvernamentale sunt acceptate sau respinse de parlament – presedintele este scos din joc. Mandatul se reduce la 4 ani. (Traian Basescu ramane singurul presedinte cu mandate de 5 ani. Va avea, in cele din urma, 10 ani de Cotroceni – la fel de multi ca Ion Iliescu, mai multi decat oricare presedinte de dupa el).
Scena care se intrevede pentru deceniile urmatoare: prezidentiale simbolice si parlamentare unde se va duce o lupta crunta, pana la ultimul vot, pentru ca Sa Fie Depasit PSD. Am folosit majuscule pentru ca in termenii acestia se va pune problema.
Daca proiectul de Constitutie al USL va arata chiar asa, PSD va dori neaparat ca el sa fie adoptat. Crin Antonescu pierde posibilitatea de a nominaliza in 2016 ce premier doreste (detalii aici) iar PNL e obligat sa incerce unificarea fortelor non-PSD de pe scena politica. Pe de alta parte Crin Antonescu este seful comisiei de alcatuire a noii Constitutii, iar un esec ar fi neplacut.
Comenteaza pe Sociollogica.