Sari direct la conținut

Viitorul Parlament European va decide asupra legislației permiselor auto din UE

HotNews.ro
masini, Foto: Dreamstime
masini, Foto: Dreamstime

Noi norme privind permisul auto ar urma să se introducă în statele membre UE, inclusiv în România, potrivit unui proiect de directivă europeană adoptat, miercuri, la Strasbourg, de Parlamentul European, dar abia viitoarea legislatură, care va rezulta din alegerile europene din iunie 2024, va continua procedura de legiferare.

Proiectul de norme privind permisele de conducere ale UE a fost adoptat cu 339 voturi pentru, 240 împotrivă și 37 abțineri, și constituie poziția Parlamentului în prima lectură. Dosarul va fi continuat de noul Parlament după alegerile europene din 6-9 iunie.

Principalele prevederi adoptate în etapa actuală, provizoriu:

  • „Examenele de obținere a permisului de conducere în statele UE ar trebui să cuprindă și probe precum: condusul în condiții de zăpadă (sic) și polei, utilizarea telefonului mobil în condiții de siguranță la volan, unghiurile moarte, sistemele de asistență pentru șofer și deschiderea ușilor vehiculului în siguranță. Șoferii europeni ar urma să devină astfel mai „conștienți de riscuri, în special pentru participanții la trafic vulnerabili, cum ar fi pietonii, copiii, bicicliștii și utilizatorii trotinetelor electrice”, a precizat Parlamentul European, într-un comunicat transmis HotNews.ro.
  • Permisele de conducere ar trebui să fie valabile cel puțin 15 ani pentru motociclete și autoturisme și cinci ani pentru camioane și autobuze. Europarlamentarii nu sprijină reducerea valabilității permiselor de conducere pentru persoanele în vârstă – astfel cum a propus Comisia Europeană – pentru a evita discriminarea și pentru a le asigura dreptul la liberă circulație și participare la viața economică și socială.
  • Europarlamentarii susțin autoevaluarea de către șoferi a capacității de a conduce atunci când se eliberează și se reînnoiește un permis de conducere, permițând țărilor UE să decidă dacă autoevaluarea ar trebui înlocuită de un control medical, ce poate include un set minim de teste de vedere și ale afecțiunilor cardiovasculare. Cu toate acestea, eurodeputații doresc ca guvernele UE să depună mai multe eforturi pentru a sensibiliza publicul cu privire la semnalele mentale și fizice ale șoferilor care ar putea constitui factori de risc.
  • Conducătorii auto neexperimentați ar trebui să treacă printr-o perioadă de probă de cel puțin doi ani, timp în care ar trebui supuși anumitor restricții mai severe, cum ar fi limita mai scăzută pentru consumul de alcool la volan și sancțiuni dure pentru condusul periculos, potrivit deputaților.
  • Pentru a atenua deficitul de șoferi profesioniști, europarlamentarii vor să permită persoanelor în vârstă de 18 ani să obțină un permis pentru a conduce un camion sau un autobuz cu până la 16 pasageri, cu condiția să dețină un certificat de competență profesională. În plus, tinerii de 17 ani ar putea obține un permis de conducere pentru autoturisme sau camioane, dacă sunt însoțiți de un conducător auto cu experiență.
  • Pentru a sprijini piața unică europeană, ar urma să se introducă un permis de conducere digital, disponibil pe telefonul mobil și pe deplin echivalent cu permisul fizic de conducere”.

Foto:

City © Cateyeperspective | Dreamstime.com

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro