Decizie cu greutate a Curții Constituționale care scoate din nou SRI din dosarele penale
Curtea Constituțională(CCR) decis miercuri că este neconstituțională legea de aprobare a ordonanței din 2016 care prevedea că SRI poate fi organ special de cercetare penală și poate pune în executare mandatele de supraveghere tehnică în cazul infracţiunilor contra securităţii naţionale prevăzute în Codul penal şi a infracţiunilor de terorism. De asemenea, CCR a declarat neconstituționale articolele pe această temă din ordonanța amintită care este în vigoare și care a fost emisă de Guvernul Cioloș, în mandatul ministrului Justiției, Raluca Prună.
La vremea respectivă, Guvernul a modificat prevederi din Codul de procedură penală, legea 304 de organizare judiciară și Legea SRI ca urmare tot a unei decizii a Curții Constituționale care declara neconstituțional articolul din Codul de procedură penală pe baza căruia SRI putea face supravegherea tehnică la cererea procurorului. Mai exact, era vorba de sintagma „alte organe specializate ale statului” despre care magistrații constituționali spuneau că nu respectă Constituția și este neclară, pentru că nu spune explicit la cine se referă.
Ca urmare a acestei decizii, și după avizul CSAT, Guvernul a emis o Ordonanță de urgență în care lucrătorii SRI pot fi desemnați organe de cercetare penală speciale pentru punerea în executare a mandatelor de supraveghere tehnică în cazul infracțiunilor de siguranță națională și terorism.
La șase ani distanță, miercuri, CCR a decis cu majoritate de voturi că legea de aprobare a ordonanței este neconstituțională, precum și mai multe dispoziții din OUG care este în vigoare în acest moment.
În cauză au fost conexate trei sesizări de neconstituționalitate ridicate de Avocatul Poporului, AUR, PSD, PNL precum și de deputați neafiliați și un deputat al Grupului Minorităților Naționale.
Prevederile din OUG care au fost declarate neconstituționale și pe baza cărora SRI putea pune în executare mandatele interceptare:
art.I pct.1 fraza a doua (modificare Codul de procedură penală) :
- De asemenea, organele de cercetare penală speciale pot efectua, în cazul infracţiunilor contra securităţii naţionale prevăzute în titlul X din Codul penal şi infracţiunilor de terorism, din dispoziţia procurorului, punerea în aplicare a mandatelor de supraveghere tehnică.
art.II pct.1 (modificare Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciară):
- După articolul 30 se introduce un nou articol, articolul 30^1, cu următorul cuprins:”Art. 30^1. – (1) Semestrial sau ori de câte ori este nevoie, preşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie sau unul dintre judecătorii anume desemnaţi de către acesta verifică modul de punere în aplicare în cadrul Centrului Naţional de Interceptare a Comunicaţiilor prevăzut de art. 8 alin. 2 din Legea nr. 14/1992 privind organizarea şi funcţionarea Serviciului Român de Informaţii, cu modificările şi completările ulterioare, a supravegherilor tehnice realizate de organele de urmărire penală.
art.IV pct.1 fraza a treia (modificare Legea SRI):
- Verificarea modului de punere în aplicare în cadrul Centrului Naţional de Interceptare a Comunicaţiilor a executării acestor supravegheri tehnice se realizează potrivit art. 30^1 din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciară, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
art.IV pct.2 fraza a doua (modificare Legea SRI):
- Prin excepţie, organele Serviciului Român de Informaţii pot fi desemnate organe de cercetare penală speciale conform art. 55 alin. (5) şi (6) din Codul de procedură penală pentru punerea în executare a mandatelor de supraveghere tehnică, conform prevederilor art. 57 alin. (2) teza finală din Codul de procedură penală.”