Sari direct la conținut

Vladimir Putin, avertisment fără precedent pentru Europa, în special pentru „țările mici”: „Să fie conştienţi cu ce se joacă”

HotNews.ro
Vladimir Putin, Foto: Mikhail Klimentyev / AFP / Profimedia
Vladimir Putin, Foto: Mikhail Klimentyev / AFP / Profimedia

Preşedintele rus Vladimir Putin a ameninţat marţi Europa cu „consecinţe grave” dacă ţările NATO vor permite Ucrainei să folosească armamentul occidental pentru a ataca ţinte pe teritoriul rusesc.

  • „Aceşti reprezentanţi ai ţărilor NATO, în special din Europa, mai ales în ţările mici, ar trebui să fie conştienţi cu ce se joacă. Trebuie să-şi amintească faptul că sunt adesea state cu un teritoriu mic şi cu o populaţie foarte densă, iar acest factor este un lucru serios la care ar trebui să reflecteze înainte de a vorbi despre lansarea de atacuri în profunzimea teritoriului rus”, a atenţionat Putin, vorbind la o conferinţă de presă la finalul unei vizite în Uzbekistan, relatează agenţiile AFP, EFE și Agerpres.

El s-a referit astfel le apelul secretarului general al NATO, Jens Stoltenberg – împărtăşit între timp şi de şeful diplomaţiei europene, Josep Borrell -, care le-a cerut aliaţilor să autorizeze Ucraina să atace direct teritoriul rus cu armele pe care i le furnizează Occidentul ca ajutor militar.

Putin despre Stoltenberg: „Atunci nu suferea de demenţă”

„(Stoltenberg) a fost prim-ministru al Norvegiei. Ne-am întâlnit şi am soluţionat chestiuni complicate privind Marea Barenţ şi altele. În general, am reuşit să ajungem la acorduri. Atunci, sunt sigur că el nu suferea de demenţă”, a comentat Putin despre secretarul general al NATO.

„Această escaladare constantă poate avea consecinţe grave, iar aceste consecinţe grave se fac simţite în Europa. Cum vor reacţiona Statele Unite?”, a spus în continuare preşedintele rus, făcând aluzie la paritatea nucleară între Rusia şi SUA.

Referindu-se tot la declaraţia lui Stoltenberg, liderul de la Kremlin a apreciat că acesta nu are cum să nu ştie că armele de precizie cu rază lungă de acţiune oferite de Occident armatei ucrainene nu pot fi lansate fără asistenţa sateliţilor spion occidentali.

Putin susține că nu ucrainenii selectează ţintele ruseşti, ci occidentalii

În astfel de cazuri, a susținut Putin, selectarea ţintelor poate fi făcută numai de „specialişti înalt calificaţi”, care nu sunt ucraineni, iar rachetele franco-britanice Storm Shadow/Scalp pot primi instrucţiuni în zbor „fără vreo implicare a soldaţilor ucraineni”, proceduri aplicabile de asemenea în cazul rachetelor americane ATACMS cu ajutorul datelor satelitare.

Aşadar, a concluzionat preşedintele rus, aceste misiuni contra ţintelor ruseşti „nu sunt pregătite de soldaţi ucraineni, ci de reprezentanţi ai ţărilor NATO”.

Cât despre informaţia anunţată luni de comandantul-şef al armatei ucrainene, generalul Oleksandr Sîrski, conform căreia Kievul a ajuns la un acord cu Franţa pentru trimiterea unor instructori militari francezi în Ucraina, informaţie între timp nuanţată de Ministerul ucrainean al Apărării, care a transmis că un astfel de acord se află încă în negociere, Putin a susținut că instructori militari occidentali se află deja în Ucraina sub acoperirea de „mercenari”.

În ceea ce priveşte ofensiva lansată luna aceasta de Rusia în regiunea ucraineană Harkov, Putin a spus că aceasta a fost provocată de aliaţii occidentali ai Ucrainei, pe care i-a acuzat că au ignorat cererile Rusiei de a determina Ucraina să nu atace regiunea rusă de graniţă Belgorod.

De asemenea, el a susținut că Rusia este pregătită să reia negocierile de pace cu Ucraina, desfăşurate ultima dată în martie-aprilie 2022 la Istanbul şi pe care, conform Moscovei, Kievul le-a părăsit în urma presiunilor SUA. Însă Putin a contestat din nou legitimitatea omologului său ucrainean Volodimir Zelenski, al cărui mandat a expirat pe 20 mai.

„Unii aliaţi au ridicat deja aceste restricţii”. Apelul șefului NATO

La sfârșitul săptămânii trecute, secretarul general al NATO, Jens Stoltenberg, le-a cerut aliaţilor internaționali ai Ucrainei să ridice interdicţia impusă Kievului de a lansa atacuri pe teritoriul Rusiei. Ucraina a solicitat, în repetate rânduri, să primească permisiunea de a utiliza armamentul occidental primit împotriva unor ţinte militare aflate în Rusia.

Într-un interviu acordat revistei britanice The Economist și publicat vineri, șeful NATO a spus că este de aceeaşi părere cu ucrainenii. „A venit timpul ca aliaţii să reflecteze la posibilitatea de a ridica anumite restricţii pe care le-au impus utilizării armamentului trimis Ucrainei”, în contextul ofensivei ruse în Harkov, „aproape de frontieră”, a afirmat Stoltenberg în interviu.

Privarea Ucrainei de posibilitatea „de a folosi aceste arme împotriva unor ţinte militare legitime pe teritoriul rus face foarte dificil ca ea să se apere”, a arătat șeful NATO.

„Unii aliaţi au ridicat deja aceste restricţii”, a subliniat Stoltenberg, referindu-se la Regatul Unit. Autoapărarea – „legală și legitimă”, spune șeful NATO.

Însă mai mulţi aliaţi ai Kievului, precum Statele Unite, refuză în continuare acest lucru.

„Dacă refuzaţi Ucrainei dreptul de a lovi ţinte militare pe teritoriul (Rusiei), atunci devine complicat pentru ucraineni să-și implementeze dreptul de a se apăra”, a argumentat Stoltenberg.

„Această autoapărare este înscrisă în Carta ONU, ea este legală şi este legitimă”, iar NATO vrea să ajute Ucraina să poată recurge la acest drept, a mai spus el.

„Acest lucru include posibilitatea de a lovi ţinte pe teritoriul rus, atunci când sunt ţinte militare şi legitime”, a arătat secretarul general al NATO.

Însă, la începutul lunii mai, Regatul Unit a autorizat Kievul să folosească materialul militar britanic, şi anume rachetele de croazieră de tip Storm Shadow, pentru a lovi pe teritoriul rus.

Statele Unite ar putea lua, la rândul lor, această decizie, potrivit The New York Times.

Ucraina a folosit, în ultimele luni, în principal drone produse local, cu capacităţi limitate, în atacuri pe teritoriul Rusiei.

Într-un interviu acordat AFP vineri, preşedintele ucrainean Volodimir Zelenski a pledat la rândul său ca aliaţii Ucrainei să permită utilizarea armelor furnizate aşa cum doreşte Kievul.

„Liniile roșii”

De la începutul războiului, „liniile roşii” impuse Ucrainei de către aliaţii săi au început să fie șterse, rând pe rând.

Ţările din Occident au interzis Ucrainei, după începutul invaziei ruse, în februarie 2022, să folosească armamentul pe care i-l furnizează pentru a ataca teritoriul rus, în ideea de a reduce astfel riscul unei escaladări împotriva unei puteri nucleare.

Zelenski a dat asigurări că acest armament va fi folosit în scopuri defensive.

Riscul unui conflict direct între NATO și Rusia

După ce Londra a ridicat interdicția sa, Kremlinul a ameninţat să lovească ţinte militare britanice „pe teritoriul Ucrainei şi nu numai”.

Joia trecută, purtătorul de cuvânt al preşedinţiei ruse, Dmitri Peskov, a avertizat că o decizie asemănătoare a Statelor Unite ar reprezenta o „escaladare”.

Jens Stolteberg este și el conştient de acest lucru.

„Trebuie să împiedicăm acest război să devină un conflict între Rusia şi NATO în Europa”, a spus șeful NATO în interviul acordat publicației The Economist.

„Însă noi nu suntem implicaţi în mod direct de pe teritoriul NATO în operaţiuni de luptă în Ucraina”, a subliniat Stoltenberg.

Ajută-ne să facem HotNews mai bun
Vrem să aflăm ce subiecte sunt importante pentru tine și cum putem îmbunătăți HotNews. Am pregătit un chestionar a cărui completare durează 5 minute şi care e anonim, dacă nu vrei să ne laşi adresa de mail. Nu e obligatoriu să răspunzi la fiecare întrebare, deși ne-am bucura. Orice contribuție ne ajută să luăm decizii mai bune.
Formular Feedback
ARHIVĂ COMENTARII
risk_mdm • 2024-05-28 19:14:25
Nu ne interesează ce zice un criminal. Pur și simplu trebuie sa fim imuni la absolut tot ce vine ca mesaj de la acest personaj.
29 197
H2SO4 • 2024-05-29 08:30:54
De acord, dar este evident că Putin nu rezistă mult timp și-și arată adevărata față, de mincinos și de invadator și dictator.
0 12
Mihail. • 2024-05-28 19:14:57
Incet-incet il imping pe Putin sa faca una neprovocata. Pe aia definitiva.
190 34
Emii • 2024-05-28 22:05:05
Iar șantajul ăsta?
10 73
Inapasevedeinvers • 2024-05-28 23:02:33
Adica, cu alte cuvinte il provoaca sa faca una neprovocata? cum vine asta, daca vorbim logic? Pana la urma, cine sufera de dementa?
5 46
banel • 2024-05-28 23:23:43
Seppuku?
4 37
transpenibilus • 2024-05-28 23:57:10
Xexe, chiar asa?
4 14
H2SO4 • 2024-05-29 08:32:28
Aha, te pomenești că fie o să bea o ceașcă cu ceai cu noviciok, fie va testa un zbor scurt, peste balcon și fără parașută.
0 9
Arianrhod • 2024-05-28 19:19:07
Devine clar că Rusia trebuie stârpită.
30 181
gandacul_liber • 2024-05-28 21:18:49
nu devine. e clar de sute de ani.
12 89
Lulescu • 2024-05-28 21:25:13
nebunule, aia ne ia pe toti cu ea
89 17
carcasa • 2024-05-29 07:19:27
Ce sens are viata pe pamantul asta daca Rusia este lasata sa existe ?!
3 23
Grigori Perelman • 2024-05-29 08:04:56
Scrii cumva de pe frontul din ucraina?
20 3
Valtran • 2024-05-29 13:02:33
Du-te tu inainte si scrie-ne! Da' sa fie scurt, ca ne-am cam plictisit de prostii...
0 1
sistemulparasimpatic • 2024-05-28 19:19:55
Ucraina și orice alt stat are dreptul să răspundă în oglindă.
14 175
galeo • 2024-05-28 21:42:01
Ucraina nu e Rusia. Vrem, nu vrem, statele nucleare fac regulile
76 17
carcasa • 2024-05-29 07:19:42
Se pare ca nu prea le fac.
2 19
Ritzi Pitzi • 2024-05-29 08:13:42
Dacă Iranul va avea armă nucleară, ne facem cu toții musulmani ?!
2 23
rov • 2024-05-29 09:02:05
Trebuie ca Ucraina sa-si priasca atunci inapoi armele nucleare, pe care le-a cedat cand ruzzia i-a garantat INDEPENDENTA.
0 13
omezu • 2024-05-28 19:25:43
Bunicul nuclear cam pute a frica!
18 168
[deleted] • 2024-05-28 19:26:10
Acest comentariu a fost șters.
17 157
GySgt • 2024-05-28 19:26:24
Nu sperii pe nimeni, cracanele. Vom continua sa contribuim la tocarea de orci in Ucraina pana ruzzia nu va mai fi in stare sa atace pe nimeni, si tu nu ai ce face in privinta asta. Latra in continuare.
16 145
the_poinTT • 2024-05-28 22:21:01
Sau pana folosesc o arma nucleara "tactica" pentru ca e evident ca oricum nu le pasa de populatie si atunci o sa taceti voi vreo saptamana, socati. Si apoi o sa circulati cu clisee de tipul "Nu-l credeam capabil de asa ceva", cand el va tot avertizeaza de cativa ani, ca si pe ucrainieni de altfel. Cred ca ati inceput sa echivalati gresit tari cu tari. Noi nu suntem mai importanti decat un razboi mondial nuclear, majoritatea americanilor gandesc asa.
60 14
Tavi2014 • 2024-05-28 23:02:34
Da, si cand se va intampla asta, raspunsul va fi devastator. Rusia isi va pierde capacitatea sa mai lanseze vreodata arme nucleare. De ce crezi ca ucrainienii ataca statiile Voronez de avertizare timpurie? Part of the plan mate.
4 34
SpargCarpeRusnace • 2024-05-28 23:15:06
Du-te ma si te culca, in secunda cand lanseaza nucleara nu o sa mai fie Rusia locuibila pentru un milion de ani.
7 32
ionionn • 2024-05-29 07:14:37
@spargcarpe Corect. La fel nici Europa si SUA nu o sa mai fie locuibil. Asa ca, hai inainte catre razboiul nuclear.
19 6
solomonien • 2024-05-29 07:23:41
ai uitat sa mentionezi Rusia si "rstul planetei" nu vor mai fi locuibile ...
8 12
banel • 2024-05-28 23:25:28
Relaxează-te, nu face bine la sănătate atâta stres.
2 19
Lupu386 • 2024-05-29 04:56:29
Nu ne intereseaza deloc, au mai explodat bombe nucleare pe planeta asta, inca una in plus nu o sa impresioneze pe nimeni. Si nu o sa vina nimeni cu clisee, toata lumea stie ca sunt criminali. Dar istoria rusiei va lua sfarsi in momentul acela
4 23
vlad- • 2024-05-29 07:42:42
la fel cum istoria americii a luat sfarsit in 45, nu?
19 2
Grigori Perelman • 2024-05-29 08:05:56
LOL!
14 0
GySgt • 2024-05-29 09:03:43
Nu va folosi nicio "tactica" ca in momentul ala nici China nu o sa va mai sustina si represaliile vor fi devastatoare. Voi cu povestile astea doar intatiti ideea ca Putin e un dement capabil de orice iar rusii sunt teroristii planetei, cu care nimeni nu vrea sa convietuiasca.
0 7
nick_name_generic_1014 • 2024-05-29 10:50:13
Ai dreptate. Dementul de putin va face un astfel de pas. dar pana atunci vrea sa ne tina de zgarda cu amenintarile. Iti place sa fii tinut in/de zgadra? si sa raspunzi cu coada intre vine, la mars si la cuțu-cuțu? Probabil spui: mai bine in zgarda decat mort, nu? ce fel de viata traiesti in zgarda? cu bocancul pe grumaz? violat, in corp si in drepturi si in orice poate fi violata fiinta umana? merita sa traiesti o astfel de viata? orcii considera ca da, merita? tu? eu nu vreau asa ceva pentru mine si copiii mei.
0 4
[deleted] • 2024-05-28 19:27:00
Acest comentariu a fost șters.
15 151
Grigori Perelman • 2024-05-29 08:07:18
Inca o victorie ca până acum pentru vecina noastră si ucraina e pierdută. Cred ca te uiti la alt meci.
20 1
eu_eu • 2024-05-28 19:27:39
Da voi aveți voie sa atacați teritoriul unui stat independent? În plus al unuia caruia i-ați garantat frontierele de câteva ori? Id10t
13 164
Thomas_chase_Jerald • 2024-05-28 21:15:13
Crăcănel făcând aluzii că nicidecum el ci alții ar suferi de demență Alzheimer. Păi ce escaladare mai mare ca asta vreți?
8 59
mihai_mi • 2024-05-28 21:16:22
Derbedeul planetei!
7 68
[deleted] • 2024-05-28 21:17:06
Acest comentariu a fost șters.
11 62
Tanchistul • 2024-05-28 21:30:37
O sa-i iasă pe nas teritoriile ocupate din Ucraina, deja începe sa-i curgă, inclusiv rușilor care susțin acest război.
10 66
nalbaroiu • 2024-05-28 22:42:08
Mujicia nu o sa aibe cum sa sustina acele teritorii, choar daca miine razboiul s-ar termina asa cum e acum. Nici un mujic normal la cap nu s-ar muta de bunavoie in acele teritorii ocupate cu forta, ucrainineii nu au cum uita ca aia e tara lor in care s-au nascut, asa ca zona aia va fi ocupata cu armata de mujici , iar cu embargourile care vor urma, or sa mearga pe urma iranului...care acum plang la americani ca nu le dau piese de elicopter.
8 39
presiuni1252423909728 • 2024-05-28 21:36:50
Până şi obrazului gros al mujicilor ar trebui sa-i fie jenă de această declarație ...Dar rusul e mai altfel, mai... paranoic. Îi dai grenada, o ia, îi dai para n-o ia - PARANOIA! Aşa-i rusul, mai altfel, mai... paranoic. Îi dai grenada, o ia, îi dai para n-o ia - PARANOIA!
8 48
tild • 2024-05-28 21:38:40
Exista un proverb: Sa nu spargi geamurile vecinului daca si ale tale sunt tot din sticla. Vorbeste de densitatea populatiei tarilor mici? dar Moscova ce densitate a populatiei are? Dememnta lui incepe sa semene tot mai mult cu cea a lui Hitler spre sfarsitul razboiului. Stalin a fost un dictator criminal, dar a fost unul cu capul pe umeri. A stiut ce poate si ce nu. Asta a ajuns in delir.
9 57
remicristian • 2024-05-28 21:45:32
Sa retraga trupele din teritoriile ucrainene si nu mai ataca nimeni Rusia. Si Moscova are ceva densitate ada ca nu trebuie sa isi faca griji prea multe. Mai bine sa se gindeasca cim se vor apara de China cate in zece ani va papa Rusia pina la Caucaz daca isi pune in plan.
7 51
clandestin • 2024-05-28 22:11:39
oh fara precendent, pare mai moale decat cu distrugerea nucleara a planetei ... si avertimentele tiganilor cu deochiul e mai infricosator decat a 11-mia oara cu bomba nucleara a lui putin
7 47
nalbaroiu • 2024-05-28 22:39:25
Cracanel s-a duc tocmai in uzbekistan, adica in fundul lumii si de acolo racneste ca porneste rasboiu'...
6 42
Pagina24 • 2024-05-28 22:48:04
Pentru Putin razboiul din Ucraina este o joaca? Sau de ce are impresia ca lumea "se joaca"? Asta crede ca polonezii sau balticii sunt la petrecerea unui coleg? A pornit un monstru care ii poate scapa de sub control foarte usor. Razboiul nu e o joaca, e o treaba grava, nu prea a invatat din istorie.
7 41
nalbaroiu • 2024-05-28 23:16:52
La faza cu "tarile mici" cred ca pe orban l-a luat cu frig putin :-))
4 29
marvio • 2024-05-28 23:27:03
Putin se joacă de fapt cu focul. Un septuagenar pe care-l doare la bască dacă mor milioane de oameni din cauza convingerilor lui rigide și stupide. Istoria îl va alătura marilor conducători criminali ruși, Ivan cel Groaznic și Stalin. Tot un sociopat, ca și acesti predecesori. Dar lui Putin îi place în galeria demonilor, fiindcă știe că numele lui va fi menționat mai des, post-mortem, decât Gorbaciov și chiar Lenin.
2 26
[deleted] • 2024-05-28 23:38:28
Acest comentariu a fost șters.
4 30
Alecsey • 2024-05-29 02:14:42
Daca liderul suprem al orciei a iesit cu declaratii de acest gen, e clara treaba ca nu etse deloc liniste in armata lor si in tara lor formata in 99 de etnii subjugate.
4 24
marvio • 2024-05-29 02:57:08
Putler, ca și Gorbaciov și Elțîn, a înțeles de mulți ani că Russia se duce pe copcă din pdv economic, social și politic, fie dacă stă pe loc, fie dacă luptă contra Occidentului. Un teritoriu atât de mare nu mai poate fi ținut integru în ziua de azi cu politici centralizate, de forță. Iar a face o reformă reală nu mai are acum, fiindcă Russia s-ar sparge în zeci de bucățele. Putler a mizat așadar pe luptă, Ucraina fiind doar un pretext, el sperând să-i iasă pasiența. Pe zi ce trece vedem însă cum Putler se afundă tot mai mult în nisipuri mișcătoare. Este o chestiune de câteva luni până se va sufoca. Sau îl vor determina ai lui să o facă, mai devreme decât ne=am aștepta.
2 21
Lupu386 • 2024-05-29 04:48:20
Nu mai scapam de baiatu asta odata? Toata ziua ameninta europa, ba el, ba argatii lui
3 23
solomonien • 2024-05-29 07:29:05
Solutia cea mai simpla este scenariul "Iran" .... pentru ca populatia de rand il sustine de frica. Noi daca am avut dictator si il ridicam in slavi pe stadioane inseamna ca eram si deacord cu politica lui ?
1 8
John M. • 2024-05-29 07:36:48
Acum stim cu cine ne jucam: cu un tigru de hartie care ameninta o lume intreaga, dar care nu e in stare sa cucereasca o tara de 10 ori mai mica.
2 13
stirilibere • 2024-05-29 07:51:40
“Nea “Imeperator” zise: “Țările mici”…; … „Să fie conştienţi cu ce se joacă”…. Nu era un trend acum vre-un an in care rusii faceau declaratii feciorelnice: Ce are lumea cu Russia? Noi nu am atacat pe nimeni niciodata… Lumea e ciudata si sufera de rusofobie…
1 13
[deleted] • 2024-05-29 08:14:07
Acest comentariu a fost șters.
18 3
Heitarel Troleanu • 2024-05-29 08:45:28
Păi țările mici se joacă cu putinelu' în nisip. Unde-i problema, dacă e mici și nu are alte jucării?
1 7
Azra • 2024-05-29 10:42:15
declaratiile belicoase ale lui Putin-ca in bancul ala cu iepurasul, care curata pusca si vorbea prostii...
0 7
nick_name_generic_1014 • 2024-05-29 10:44:26
Toate liniile rosii pe care NATO si le-a impus de-a lungul acestui razboi nenorocit, au avut o logica, doar ca o astfel de logica nu poate functiona in raport de un stat agresor prin defintie ca orcia rusa. Logica era/este urmatoarea: dam arme, permitem atacuri doar pana la un punct (linia rosie), pentru ca agresorul va intelege si se va replia. fiecare astfel de linie rosie stabilita pentru sine de NATO a fost o speranta ca agresorul va reactiona corect si va inceta agresiunea. Cu orcia nu a fost, nu este si nu va fi cazul. Unul dintre noi, aici, a spus ca orcia se va opri numai cand i se va da peste bot! pentru ca orcia nu stie de respectare reguli, de ratiune. stie doar de violenta.
0 4
nick_name_generic_1014 • 2024-05-29 10:57:00
i-auzi! deci? atentie, gaturile jos, pentru bocancul lui putin!!!aveti grija! oricat de mari si ascutite vor fi tintele de pe talpile bocancilor, nu clipiti, nu miscati, nu comentati!!! daca vreti sa traiti. va place? poate vorbele mele nu va plac. dar o astfel de realitate? faceti un exercitiu de imaginatie. dar, sa fin constienti ca exista si dezaxati carora le place. ce vom face? vom suporta toti, pentru asa le place unora? in orcia, orcii accepta, marea lor majoritate, o asemenea voiata. de sute de ani. sunt cativa care nu isi doresc asa ceva. dar suporta, pentru ca cei mai multi asa vor. eu sper ca la noi procentele sunt inversate. marea noastra majoritate sa respingem o astfel de idee.
0 6
Metec • 2024-05-29 12:15:03
FMM, numai tu poti bombarda alte state, impenitent? Ei, uite ca se mai intoarce roata! Iar daca vei folosi arme nucleare tactice, cum ne tot ameninti, le vei vedea explodand la tine-n curte, dupa 5 minute. Cred ca Ucraina a primit, deja, asemenea arme, dar nu stim noi.
0 4
programatoru • 2024-05-29 13:05:57
phiuu, pentru un moment am crezut ca o sa se ia de SUA/ Germania/ Franta / UK dar tot la nivelul de "curaj" sa se ia de cei mai slabi/fara aparare a ramas
0 1
INTERVIURILE HotNews.ro