Sari direct la conținut

SUA: Continua polemica legata de stirile false publicate pe Facebook / Se cere inclusiv ca reteaua sociala sa fie declarata companie mass-media, cu raspunde editoriala

HotNews.ro
Facebook, Foto: Flickr
Facebook, Foto: Flickr

Lupta impotriva stirilor false, acuzate ca au contribuit la victoria lui Donald Trump, se intensifica in Statele Unite, cea mai mare presiune fiind asupra Facebook, chiar daca Twitter si Google sunt si ele vizate, scrie AFP.

Google si Facebook au luat masuri saptamana trecuta, anuntand taierea veniturilor publicitare pentru site-urile „hoax”.

Dar o serie de voci cer mai mult, si in special ca Facebook sa fie declarata o companie mass-media cu raspundere editoriala, o clasificare pe care reteaua sociala o refuza pana in prezent.

„Fac acelasi lucru ca practic toate companiile medie, respectiv agrega audiente si folosesc acest lucru pentru a vinde publicitate”, crede Gabriel Kahn, un fost ziarist care preda la universitatea California de Sud.

Potrivit acestuia, prezentandu-se drept o platforma neutra, Facebook „permite ecosistemului mediatic sa fie poluat” cu stiri false.

Margaret Sullivan, care este responsabil cu rubrica dedicata mass media la Washington Post, a sugerat ca Facebook „ar trebui sa angajeze un redactor sef de nivel inalt si sa ofere acestei persoane resurse, puterea si echipa pentru a lua decizii editoriale solide”.

Elad Gid, antreprenor in domeniul IT, arata ca nu ar trebui sa fie foarte greu de stabilit daca un articol este fals pentru o companie cu expertiza tehnica a Facebook.

Arbitrii adevarului

Reteaua sociala a promis sa intensifice eforturile pentru eliminarea informatiilor false, dar fondatorul Facebook, Mark Zuckerberg, a facut apel si la prudenta.

„Problemele sunt complexe, atat tehnice cat si filosofice”, a aratat el, saptamana trecuta, intr-un mesaj postat pe retea. „Suntem convinsi ca trebuie sa dam cuvantul oamenilor (…) Nu dorim sa fim noi arbitrii adevarului”.

Dan Kennedy, profesor de jurnalism la Northeastern University, considera ca trebuie facuta o diferenta intre site-urile care vaneaza clickuri si cauta doar sa castige bani cu informatii false si senzationaliste si site-uri de stiri cu motivatii politice.

„Cred ca Facebook ar putea face multe lucruri pentru a lupta impotriva informatiilor false si cred ca e un lucru asupra caruia toata lumea ar putea sa cada de acord, dar daca incearca sa atace site-uri motivate ideologic va fi prinsa inevitabil in razboiul cultural”, a avertizat el.

Intr-un context de neincredere tot mai mare fata de intreaga presa, orice tentativa de a filtra vocile divergente ar putea conduce la „reinvierea unor vechi polemici legate de partinirea presei”, arata Kennedy.

Jeff Jarvis, profesor de jurnalism la Universitatea din New York, si John Borthwick, un antreprenor, afirma, pe un blog, ca solutia ar consta mai degraba intr-o cooperare mai stranse intre sectorul IT si cel al presei. pentru a ajuta utilizatorii sa evalueze credibilitatea continului.

„Nu credem ca platformele ar trebuie sa fie puse in pozitia de a judeca ce e adevarat si ce e fals (…) precum cenzorii”, scriu ei.

Acestia sugereaza si ei platformelor online sa angajeze ziaristi pentru a „aduce un simt de responsabilitate publica” si sa „explice jurnalismul tehnicienilor si tehnologia ziaristilor”.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro