Sari direct la conținut

Transportul public se confruntă cu cea mai mare criză din istoria sa. Marea întrebare este dacă oamenii vor avea curaj să revină la autobuz, metrou sau tren

HotNews.ro
Scaune marcate intr-o statie de metrou din Paris, Foto: RATP
Scaune marcate intr-o statie de metrou din Paris, Foto: RATP

Câteva țări au relaxat restricțiile, mai multe se pregătesc să o facă, iar una dintre marile schimbări din viața oamenilor ține de teama față de transportul în comun, din cauza pericolului răspândirii infecției. După ce în mai toate țările Europei oamenii au fost încurajați ani buni să lase mașinile acasă și să ia metroul, autobuzul și trenul, acum, mașina personală pare să fie marele câștigător, alături de bicicletă. Multe se schimbă rapid în orașele Europei, iar viitorul transportului în comun este incert, fiindcă depinde de mulți factori.

Acum câteva luni ar fi părut de necrezut că în supermarket vom ajunge să auzim recomandări de genul: ”petreceți cât mai puțin timp la cumpărături”. La fel, ar fi părut de neconceput ca oamenii cu funcții înalte din diverse țări să sfătuiască populația să renunțe la transportul în comun și să ia, în schimb, autoturismul personal.

Este adevărat că aceiași lideri au sfătuit oamenii să folosească bicicleta sau să meargă pe jos la muncă, însă pentru distanțe mai mari nu sunt viabile, la fel cum și taxi-urile sau aplicațiile stl Uber nu mai sunt considerate sigure, tot din cauza riscului de infectare. Spre exemplu, în Londra au fost propuneri pentru renunțarea la taxele de intrare cu mașina în zonele centrale din oraș.

În plus, cei mai mulți angajatori le interzic angajaților să revină la muncă dacă folosesc transportul în comun, singurele alternative viabile fiind mașina personală, bicicleta sau, unde este posibil, mersul pe jos. Și aici schimbarea este de 180 de grade: multe companii au încurajat ani de zile angajații să folosească transportul în comun, plătindu-le spre exemplu abonamentul. Acum, din cauza uriașei crizei sanitare, mașina revine în forță.

Călătoria cu transportul public va fi cu totul diferită: masca este obligatorie și, cum arată și recomandările date și pentru România, numărul maxim de pasageri permis în diversele mijloace va fi la maxim jumătate din capacitate. În marile gări sau stații de metrou ale Europei au fost marcate pe peroane locurile unde post sta oamenii, iar în trenuri, agenții de pază se asigură că se păstrează distanțarea. Cu toate acestea, în metrou este greu de respectat distanțarea, cum arată și acest exemplu de luni din Paris, în prima zi a relaxării măsurilor în ”Hexagon”.

În Franța, amenda pentru cei care nu poartă mască în transportul în comun este 135 de euro și, în zona Ile de France la anumite ore de vârf este nevoie și de o declarație justificativă de deplasare pentru a folosi transportul în comun.

Pentru un timp este clar că mult mai puțină lume va merge cu transportul în comun: unii vor lucra de acasă pe mai departe, alții vor merge cu bicicleta sau pe jos, alții vor lua mașina, pe care altfel o conduceau doar în weekend sau cu treburi seara, după muncă.

Mulți vor fi în dificultate dacă nu au mașină, nu au bani de mașină și dacă locul de muncă este mult prea departe chiar și pentru drumul cu bicicleta. Transportul în comun avea și avantajul că era accesibil la preț pentru cei mai mulți. În plus, pentru bicicliști parcursul spre muncă ar putea deveni mai dificil în câteva săptămâni, când tot mai mulți vor ieși cu mașina.

Partea bună este că mai multe orașe europene mari instalează piste de biciclete, pandemia fiind impulsul de care era nevoie pentru a redemara planuri care fuseseră amânate de mai multe ori.

Când va reveni lumea în număr mare la transportul în comun? Imposibil de răspuns, dar clar că revenirea nu va fi rapidă, nu va fi o chestiune de câteva săptămâni sau chiar de câteva luni, iar dacă numărul de cazuri de infectare va crește la toamnă, încrederea în acest tip de transport va primi noi lovituri. Cele mai pesimiste estimări arată că ar putea trece câțiva ani până când numărul de pasageri va reveni la nivelul din 2019. Evident că este imposibil de estimat.

Date din China și Coreea de Sud arată că după relaxarea restricțiilor a crescut puternic numărul celor care merg cu mașina și s-a prăbușit numărul celor care merg cu metroul, autobuzul sau trenul. Însă, după puțin timp, oamenii au început să revină la aceste tipuri de deplasare, chiar dacă ponderea nu a crescut mult.

Ministrul britanic al transporturilor a admis că păstrarea distanțării sociale în toate tipurile de transport ar însemna o scădere cu 90% a capacității de pasageri ce pot fi transportați, chiar și dacă tot parcul de vehicule ar fi în mișcare.

Multe dintre marile companii de transport ale Europei depind de veniturile din bilete și abonamente și situația actuală le afectează grav, în condițiile în care sunt deja două uni cu 80% mai puțini pasageri. Se discută cu autoritățile pentru subvenții și pentru alte ajutoare financiare, dar teama este că vor fi făcute concedieri și că se va ajunge la anularea unor proiecte de extindere a rețelelor, în caz că numărul de pasageri rămâne mai multe luni la un nivel scăzut.

Orașele europene care au transport în comun excelent s-au dezvoltat și datorită acestui lucru, pentru că oamenii pot lucra departe de casă și pot ajunge oricând repede din punctul A în punctul B. Criza Covid-19 pune o mare problemă: cum vor putea funcționa rețelele de transport în comun cu noile măsuri de distanțare, în condițiile în care aglomerația era ceva normal (și unanim acceptat la orele de vârf).

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro