5.000.000 de euro rataciti in Afacerea „Masini pentru Politie”
Autoturisme care costa intre 3.600 si 7.500 de euro au fost cumparate de IGP cu un pret mediu de 8.800 de euro! Beneficiar: o firma din Giurgiu
Politia Romana si-a sporit dotarea, ieri, cu 43 autoturisme Dacia Logan. Acestea reprezinta doar o transa dintr-o comanda de 1.500 de autoturisme ce vor ajunge la Interne pina la sfirsitul anului. Inspectoratul General al Politiei Romane (IGP) a incheiat anul acesta, cu firma AGER Leasing, un contract de 539,35 miliarde lei (circa 13,25 milioane euro), pentru achizitionarea a 1.
500 de masini Dacia. Pretul platit este mult peste cel practicat pe piata pentru aceleasi produse. Paguba creata bugetului public prin acest contract oneros: peste 5 milioane de euro!
Interesanta a fost optiunea IGP: a preferat o firma intermediara, AGER Leasing, in loc sa incheie contractul direct cu producatorul, compania de autovehicule Dacia Renault. Conform calculelor noastre, daca IGP ar fi cumparat autoturismele “cu banii jos”, de pe piata, ar fi economisit peste cinci milioane de euro bani publici.
IGP a explicat ca acest lucru nu a fost posibil intrucit producatorul nu ofera masini cu plata in rate, iar bugetul politiei nu avea toti banii necesari pentru plata “cu banii jos”. Potrivit oficialilor Dacia-Renault, firma de leasing cu care compania desfasoara activitati de comercializare, altele decit cu plata cash, este RCI Leasing. Aceasta a fost ocolita insa de Politia romana.
Ce cauta ministerul la Giurgiu?
In baza unui credit garantat de Ministerul Finantelor, IGP va primi 1.500 de masini Dacia (in principal modelele Logan si Solenza), cumparate prin firma AGER Leasing din Giurgiu. Din cele 1.500 de autoturisme, 1.000 sint destinate Politiei, restul Jandarmeriei, Pomiperilor sau Politiei de Frontiera.
Contractul se deruleaza pe 24 de luni, masinile fiind destinate in principal unitatilor operative, adica exact celor care actioneaza “in strada” si pleaca frecvent in misiuni. “Pina acum polita a primit 680 Dacii Solenza si 43 Dacii Logan, urmind ca pina la sfirsitul anului sa fie completat totatul de 1.000”, spune subcomisar Catalin Popescu, purtator de cuvint al IGP.
“Optiunea ministerului”
“Contractul a avut loc in urma unei licitatii publice”, ne-a precizat anterior comisarul-sef Danut Lupu, adjunct al sefului Directiei Logistice din IGP. Potrivit acestuia, o parte din cele 1.500 de masini au dotari suplimentare, cum ar fi pentru cele destinate politistilor de la Circulatie si echipate cu rampa de semnalizare acustica si optica.
Autoturismele sint achizitionate in sistem de leasing financiar si vor avea un nivel de echipare ridicat. Directorul executiv al grupului AGER, Daniel Savin, sustine ca pretul este cu 5-10a mai redus decit nivelul mediu practicat de dealerii Dacia.
Compania Dacia-Renault, care dispune de o directie comerciala de vinzari directe, leasing si rate, nu a participat insa la licitatia IGP. Neoficial, constructorul de la Colibasi a aflat ca “aceasta a fost optiunea ministerului”.
Potrivit unor calcule simple, efectuate in baza datelor furnizate de compania Dacia-Renault, daca ar fi luat masinile direct de la producator, IGP ar fi economisit cel putin cinci milioane de euro. Seful IGP, chestorul Dumitru Sorescu, s-a aratat mirat de aceasta diferenta: “Taxa de leasing are si ea niste costuri, dar nu cred sa fie suma aceasta.
Insa leasing-ul a fost modalitatea prin care am putut cumpara ce ne trebuia. Nu aveam toata suma prevazuta in buget, iar achizitionarea in sistem leasing ofera facilitati in rate si pentru anumite echipari cu bunuri. Toate institutiile bugetare, inclusiv cele din UE, cumpara in leasing”. Potrivit chestorului Sorescu, IGP are un deficit de circa 10.000 de masini.
Pretul de piata al masinilor cumparate de IGP
Bucati Model Pret Total
213 Logan Laureate 1.6 7.500 euro 1.597.500 euro
192 Double cab 6.320 euro 1.213.440 euro
47 Pick-up 5.920 euro 278.240 euro
125 Solenza Clima 5.700 euro 712.500 euro
20 Solenza Confort 5.100 euro 102.000 euro
893 Solenza Europa 4.599 euro 4.106.907 euro
10 Break 3.600 euro 36.000 euro
Total pret pe piata: 8.046.587 euro
Total pret platit de IGP: 13.250.000 euro
Bani in plus platiti de IGP: 5.203.413 euro
• IGP poate argumenta ca uriasa suma platita in plus include echipamente suplimentare, dobinzi si comisioane.
• Pe de alta parte, la o comanda atit de mare (1.500 de masini), orice producator sau dealer ar fi facut discounturi consistente.
Alina Grigore
Laurentiu Ciornei