Sari direct la conținut

6 patroni ai unor restaurante cunoscute din București își spun opinia în controversa care a încins Facebook-ul:„În relația părinți-copii-terasă, părinții trebuie să-și asume că sunt oaspeți, iar antreprenorii că primesc oaspeți”

HotNews.ro
Copil in restaurant (fotografie ilustrativa), Foto: Alamy / Profimedia
Copil in restaurant (fotografie ilustrativa), Foto: Alamy / Profimedia

Marele Internet pare că s-a scindat între „oameni cu copii” și „cei fără copii”, în urma unei postări pe Facebook scrise de una dintre terasele populare din București. Controversa a fost generată de atenționarea: „zona de nisip nu este loc de joacă”. Am stat de vorbă cu câțiva dintre proprietarii unor terase și restaurante din Capitală, ca să aflu cum văd ei acest subiect și cum se poziționează vizavi de întreaga discuție.

J’ai Bistrot este unul dintre locurile populare din București, o terasă mare, ferită de zgomot, plină de verdeață, care are și o zonă de nisip. În weekend, proprietarii localului au notat pe Facebook:

„Dragii noștri, pentru că ne plac atât copiii cât și cățeii & pisicile, ne iubim și plantele și florile, dar ne place mai ales să bem o bere rece sau un cocktail de adulți, ne dorim ca toți cei din grădină să se poată bucura în liniște de timpul petrecut la J’ai. Suntem prietenoși cu copiii, dar vă reamintim că zona de nisip NU ESTE LOC DE JOACĂ. Vă mulțumim pentru înțelegere!”

Nu a durat mult până când postarea s-a viralizat și s-a transformat într-un trigger puternic, atât pentru părinți, cât și pentru cei care nu au copii. Dezbaterea a luat amploare iar întreaga situație a fost exagerată de toți cei care au simțit că le sunt lezate libertățile în urma unor astfel de politici ale unor localuri.

Am dorit să aflăm și opinia altor proprietari de restaurante din București vizavi de acest subiect și cum văd ei că ar trebui să decurgă relația dintre clienți, atât cei cu copii, cât și cei fără, și terasa/ localul respectiv.

MercatoKultur: „Scopul regulilor este de a asigura confortul tuturor oaspeților noștri”

„Noi, la Mercato, am creat un loc de joacă foarte modern care pune accent pe mișcare, joacă colaborativă și un spațiu în care părinții să poată petrece timp alături de copiii lor. Nu ne-a plăcut niciodată ideea unui spațiu de joacă „cușcă” care să-i separe pe copii de adulți.

Ținem mult să fim un spațiu potrivit pentru familii și ne bucurăm să îi avem oaspeți, deoarece mediul de aici este ideal pentru toată familia. Ne ajuta destul de mult și faptul că avem la dispoziție 2000 de metri pătrați din care aproximativ 200 de metri pătrați sunt dedicați zonei de joacă”, spune Răzvan Crișan, proprietarul terasei.

El vorbește despre cum în locurile mici e greu de gestionat situația, deoarece cei mici au nevoie de spațiu, însă crede că cel mai util ar fi ca fiecare locație să aibă un set de reguli și părinții să înțeleagă că e normal ca acele reguli să existe, dar „e important ca toată lumea să le știe de la început.”

Răzvan menționează că 90% din oaspeții lor care vin alături de copii înțeleg că sunt într-un spațiu public în care există zone anume pentru familii și pentru joacă.

„De asemenea, înțeleg că nu tot spațiul este un mare loc de divertisment pentru copii. Preocuparea noastră ca operatori e mereu să ne asigurăm că toți oaspeții se simt bine au un mediu în care se pot relaxa”, continuă el.

Crișan menționează și situațiile în care joaca copiilor devine de necontrolat, iar atitudinea părinților legată de acest lucru este poate puțin prea permisivă.

„Pentru a evita situații în care ocazional sunt depășite aceste limite, în contextul creșterii numărului de astfel de incidente, suntem nevoiți să reamintim setul de reguli care face apel la bunul simț. Scopul regulilor este de a asigura confortul tuturor oaspeților noștri, pentru o bună funcționare a traiului în comunitate”, adaugă el.

Răzvan povestește despre un incident în care un copil care tot dădea ture prin spațiu s-a dus la un cățel, în lesă, care stătea cu stăpânul.

„Copilul avea un singur obiectiv – să tragă cățelul de coadă. În ciuda insistențelor noastre către părinți să fie cu ochii pe puști, căci nu e ok pentru copil să fie atât de insistent la adresa unui câine, părinții au fost mai degrabă iritați de intervenția noastră. Din fericire, situația a fost dezamorsată datorită proprietarului câinelui, care a decis că e mai înțelept să plece decât să degenereze lucrurile.

Nimeni nu e absurd și oamenii nu sunt deranjați de copiii cu multă energie, însă sunt cazuri în care aceștia se comportă ieșit din comun și e responsabilitatea părinților să fie protectorii lor. Altcineva, din păcate, nu poate să fie responsabil”, explică Răzvan.

Din perspectiva de antreprenor, el consideră de datoria lui și a echipei sale să asigure o experiență cât mai frumoasă pentru toți oaspeții lor și „e dificil să gestionezi situații ca cele de mai sus, în care singurul lucru pe care ți-l dorești este ca toți cei care vin la tine să se bucure de timpul petrecut în locație.”

Gspot Restobar – „Părinții trebuie să-și asume că sunt oaspeți, iar antreprenorii că primesc oaspeți”

„Știm că a fi părinte e o responsabilitate uriașă și grea. Știm și că a fi antreprenor în HORECA înseamnă să fii un altfel de părinte, pentru zeci de colegi și sute sau mii de clienți, în fiecare lună. Fiecare dintre aceștia cu zile mai mult sau mai puțin bune. Credem că prezența copiilor în afara mediilor digitale merită încurajată din orice unghi, dar nu chiar cu orice „preț”.

Prețul e plătit în mod exclusiv de antreprenori, de la daune materiale la „nu mai vin niciodată la voi”. Credem că, în astfel de locații, reguli de acces bazate pe praguri de vârstă ar rigidiza enorm mediile în care ar trebui să ne relaxăm și eventual să înmagazinăm amintiri de familie. Credem că aceste „reguli” pot fi transformate în apeluri la bun simț, prin comunicare corectă și signalistică inspirată. Sigur că nu garantează o funcționalitate de 100%, dar cine e perfect?”, spun cei de la Gspot.

Ei consideră că totul ține de bun simț și de capacitatea de a înțelege că „buricul pământului e altul pentru fiecare dintre noi. Din experiența noastră, există părinți care înțeleg asta și părinți care nu. Credem că în relația părinți-copii-terasă, părinții trebuie să-și asume că sunt oaspeți, iar antreprenorii că primesc oaspeți. Dacă primim oaspeți, cum îi ajutăm să înțeleagă cum funcționează casa noastră? Dacă suntem oaspeți, cum ne comportăm ca să nu deranjăm casa și ceilalți invitați?”

Terasă mare din București (anonim): „Susținem familiile cu copii, dar considerăm că fiecare ar trebui să fie responsabil”

„Suntem un spațiu kid și family friendly, dar avem și regulament pe site și ne dorim să fie respectat. Regulile sunt mai mult pentru siguranța clienților. În general, părinții au grijă de copii, dar unii îi mai lasă și nesupravegheați, deoarece nu pot ieși direct în stradă, unde sunt mașini, de exemplu.

Susținem familiile cu copii, dar considerăm că fiecare ar trebui să fie responsabil, deoarece într-un moment de neatenție se pot întâmpla lucruri grave, nu doar că îl deranjăm pe vecinul de la masă”, spun proprietarii localului.

Ei menționează că sunt „cazuri și cazuri”, cum ar fi și părinții care vin cu cei mici și stau două ore doar cu ei, fără să apuce să mănânce sau să bea ceva.

„În general, e ideal un pic mai multă atenție din partea lor, mai ales la terase, unde nu sunt foarte multe pericole, și atunci părinții tind să-i lase mai liberi pe copii. În restaurantele cochete, mici și elegante, am observat că sunt mai atenți sau nu vin cu cei mici.”

Beauty Food: „În realitate, atunci când oamenii sunt puși față în față, există mult mai multă empatie”

Restaurantul se promovează ca unul baby friendly, unde poți găsi jucării, mâncare de bebeluși, cât și propriul copil al ownerilor care-și petrecere zilele aici.

„Credem ca răspunsul celor de la J’ai Bistrot a generat atât de mult controverse deoarece este un adevăr sensibil, care are însă la bază cazuri extreme, destul de rar întâlnite, spus atât de vag și generalizat, încât nu mai atinge doar extremele, ci și normalul. Există cazuri în care părinții își lasă copiii nesupravegheați, iar aceștia ajung să deranjeze, așa cum există și clienți fără copii care sunt deranjați de chiutul vesel al unui copil cuminte, însă ambele cazuri sunt extreme și ar trebui tratate ca atare, nu generalizate”, spun ei.

În cazul lor, adaugă patronii, pot număra pe degete situațiile în care clienții au fost în oricare dintre extremele respective, de-a lungul timpului, dar înțeleg cum o astfel de întâmplare poate genera frustrare pentru toate părțile implicate.

„Credem că, în realitate, atunci când oamenii sunt puși față în față, există mult mai multă empatie și înțelegere decât dacă sunt aruncați în mediul online cu o afirmație cu potențial controversat”, adaugă ei.

Cât despre reguli, proprietarii menționează că există, „dar sunt de bun simț și subînțelese. E ca și cum am spune că la restaurant nu ai voie să te îmbeți și începi să mănânci din mâncarea celor de la masa vecină – este evident.”

La capitolul ce poate fi îmbunătățit, ei spun că e necesar un mix de toate părțile: „ca locație care este baby friendly să oferi un minim de suport părinților – o jucărie dusă la masă poate face minuni pentru liniștea tuturor, ca părinte să alegi locația în funcție de copilul tău și să te asiguri că nu depășește niște limite, iar ca adult care iese fără copil, să ai înțelegere pentru aceștia sau să îți alegi o locație unde nu ies atât de mulți copilași. În rest, e loc pentru toată lumea să mănânce bine și să se relaxeze la un pahar de vorbă, indiferent că sunt tineri, cupluri îndrăgostite, familii cu copii sau cățeluși!”

Bucataria.localfood: „Totul se rezolvă din educație”

Terasa cozy se descrie drept un loc kids și dog friendly și menționează că nu au avut până acum experiențe negative. „Cât despre „prezența copiilor” sau reguli, credem că totul se rezolvă din educație și bun simț”, ne transmit ei, pe scurt.

HARE: „Orice părinte își poate da seama dacă provoacă un disconfort prelungit pentru cei din jur”

„La fel ca probabil orice restaurant, noi ne dorim ca toți cei care ne trec pragul să se simtă bine și în largul lor. Desigur, pentru ca acest lucru să fie posibil, trebuie să respectăm și noi prezența copiilor, exact la fel cum părinții trebuie să intervină în caz că cei mici deranjează liniștea celor din jur. E doar o chestie de bun simț mutual. Sigur, există situații în care părinții nu sunt atenți la copii, iar ei devin distructivi, ceea ce e oarecum normal, sunt curioși. Aici ne dorim să intervină părinții și să nu devină responsabilitatea personalului nostru”, explică cei de la HARE.

Localul din Herăstrău acceptă copiii, dar este un cocktail bar, și, așa cum menționează, „părinții trebuie să-și asume muzica tare, atmosfera locației și faptul că ne dorim să nu fie deranjați ceilalți clienți ai noștri. În aceeași măsură, ne asumăm și noi că e o terasă în apropierea parcului și e firesc să fim vizitați de familii cu copii.”

În ceea ce privește îmbunătățirea relației părinți cu copii – terasă, ei consideră că „bunul simț poate să intervină, așa ambiguu cum sună. Orice părinte își poate da seama dacă provoacă un disconfort prelungit pentru cei din jur.”

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro