Se prefigurează un eșec major: Podul de la Brăila rămâne „muzeu” la final de an / Grindeanu pregătește terenul să dea vina doar pe constructor
Podul peste Dunăre de la Brăila ar putea fi gata în decembrie, dar nu va putea fi deschis. Japonezii de la IHI ar putea finaliza podul, însă lucrările ce țin de infrastructura rutieră au întârzieri și sunt șanse mici ca italienii de la WeBuild (ex-Astaldi) să termine minimul necesar la timp pentru o inaugurare. Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a început să-și pregătească terenul să poată da vina pe constructor, deși mare parte din responsabilitatea întârzierilor este în cârca autorităților de la drumuri.
Deși se vorbește de ani de zile de „pericolul” ca Podul de la Brăila să rămână doar un „muzeu” în aer liber din cauza nefinalizării în timp util a lucrărilor la drumurile de acces, autoritățile de la Transporturi au dat mereu asigurări că nu vom trăi un astfel de scenariu și că podul va fi dat în trafic la final de 2022.
Acum, însă, lucrurile nu mai sunt așa clare. În urmă cu o săptămână un secretar de stat din Transporturi făcea „o vizită neanunțată” pe șantier și se arăta sceptic de inaugurare până la final de an: stadiu lucrărilor și mobilizarea „nu confirmă susținerile repetate ale asocierii de antreprenori cu privire la finalizarea lucrărilor în luna decembrie”.
Grindeanu are deja vinovatul în vizor: „Filmați graficul constructorului”
La câteva zile după și ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a făcut o vizită pe șantier și, în declarațiile de după, spunea că antreprenorul a prezentat un nou grafic de lucrări prin care se angajează să le finalizeze până la final de an:
- „Vă rog să pozați, să filmați graficul prin care constructorul s-a angajat”, a spus Grindeanu către jurnaliști, menționând că CNAIR va trimite o echipă să monitorizeze șantierul în aceste ultime zile din an.
(Ca o paranteză, CNAIR oricum monitorizează șantierul atât prin Unitatea de Implementare a Proiectului, cât și prin Consultantul pe care îl plătește tocmai pentru această supraveghere)
Grindeanu „caută țapi ispășitori pe care să îi arunce sub autobuz”.
O reacție a venit de la fostul secretar de stat în Transporturi din timpul mandatului USR, Horațiu Cosma, care l-a acuzat pe Grindeanu că vrea să arunce „cartoful fierbinte” cât mai departe.
„Ministrul Grindeanu se pregătește să inaugureze la finalul anului un ”muzeu” de 500 de milioane de euro la Brăila. În loc să muncească pentru recuperarea întârzierilor, singura lui preocupare e să arunce cartoful fierbinte cât mai departe”, spune Cosma.
„Noua teorie aruncată pe piață de Sorin Grindeanu e că responsabilul principal ar fi graficul constructorului, iar soluția aceeași monitorizare a șantierului cu care ne amăgește de la preluarea mandatului”, spune Cosma care îl mai acuză pe Grindeanu că își „caută țapi ispășitori pe care să îi arunce sub autobuz”.
Lucrările la Podul de la Brăila, întârziate nepermis de mult din vina autorităților
Contractul pentru Podul de la Brăila, inclusiv cei 22 de kilometri de drum de legătură a fost semnat în ianuarie 2018 și prevedea 12 luni pentru proiectare și 36 de luni pentru execuție.
Dar în buna tradiție a statului român de a-și băga singur bețe-n roate, o componentă esențială a fost tărăgănată nepermis de mult:
- Licitațiile pentru lucrările de relocare a utilităților au fost lansate practic după semnarea contractului, ba au și fost anulate și reluate unele dintre ele și, efectiv, au împins intrarea în șantier a constructorului cu mai bine de doi ani de zile, o decalare a termenelor care a dat peste cap orice organizare.
Drumurile de legătură, vitale pentru deschiderea traficului, au primit „undă verde” abia în 2021
Când a preluat mandatul la Transporturi, Cătălin Drulă recunoștea că Podul de la Brăila va rămâne „un muzeu”, dar că încearcă remedierea problemelor și accelerarea lucrărilor. În martie, respectiv mai 2021, CNAIR elibera autorizațiile de construire pentru 21 de kilometri (cea mai mare parte) din drumuri, moment de la care ar trebui să curgă un termen de circa 24 de luni pentru realizarea drumurilor.
Practic, constructorul se află acum în termenii contractuali, chiar dacă nu termină lucrările necesare pentru o inaugurare în decembrie 2022. (deși și aici există o discuție privind ce extensii sunt sau nu aprobate de inginerul consultant, dacă termenul întreg curge de la predarea amplasamentului complet – ultimii zeci de metri fiind predați abia anul acesta șamd.)
Pe de altă parte, lucrările de drumuri necesare pentru o deschidere în decembrie 2022 nu sunt atât de complicate încât un constructor de anvergura WeBuild să nu le fi putut termina la timp. Cu o mobilizare mai bună în teren, poate și cu un dialog mai constructiv cu autorități încât să nu se blocheze totul în negocieri și solicitări, am fi putut discuta azi despre o deschidere garantată a traficului peste două luni de acum.
Chiar și-așa însă, întârzierile provocate de statul român cu relocările de utilități, predarea amplasamentului și eliberarea autorizațiilor au fost decisive pentru scenariul „muzeului” de peste Dunăre.
VIDEO – Cum arată acum lucrările la drumurile de legătură necesare pentru deschiderea traficului în decembrie 2022:
Podul de la Brăila – „muzeu” în aer liber dacă nu vor fi gata și drumurile de acces
În paralel cu lucrurile la pod, Asocierea italo-niponă Astaldi – IHI Infrastructure System lucrează acum la drumurile de acces fără de care nu se va putea deschide circulația, chiar dacă ar fi gata Podul propriu-zis la finalul anului.
Drumurile de acces, inclusiv un pasaj peste calea ferată, sunt în prezent în lucru, cu un grafic strâns și cu șanse moderate de a fi deschise în luna decembrie, chiar și parțial – până în DJ221B/Calea Galați pe malul brăilean și până în DN22 lângă Smârdan pe malul tulcean.
Discutăm practic doar de câțiva kilometri de drum de acces care să fie gata în acest an, restul până la 23 de kilometri cât sunt în total ar urma să fie gata anul următor, ultimul termen vehiculat între companie și antreprenor fiind august 2023.
Podul de la Brăila – „Golden Gate-ul” de peste Dunăre
Lungimea totală a podului suspendat peste Dunăre este de 1.974,30 metri, iar deschiderea centrală este de 1.120 metri. Comparativ, celebrul pod Golden Gate din San Francisco are o lungime de 1.970 de metri și o deschidere centrală de 1.280 de metri.
„La momentul finalizării va fi al treilea pod din Europa din punct de vedere al deschiderii centrale și al lungimii”, notează Compania de Drumuri.
Cele două turnuri ale Podului ating o înălțime de 192 metri și sunt practic cele mai înalte construcții din România (dincolo de coșuri de fum sau antene).
Lungimea totală a drumurilor (inclusiv podul) este de 23,413 km și cuprinde două secțiuni: drumul principal Brăila – Jijila, cu o lungime 19,095 km și drumul de legătură cu DN22 Smârdan – Măcin, în lungime de 4,328 km.
- Drumul principal Brăila – Jijila. Va avea o lungime de 19,095 Km si va fi prevăzut cu două benzi de circulație pe sens, benzi de încadrare, acostamente, zona mediană și zona de parapete.
- Drumul de legătură cu DN22 Smârdan – Măcin. Cu o lungime de 4,328 km, acest drum va fi prevăzut cu o bandă de circulație pe sens. Drumul de legătură urmează să pornească de la km 7+940 al drumului principal (Brăila- Jijila) si se va intersecta cu DN22 Smârdan-Măcin.
Click pe planuri pentru a le deschide mai mare, într-o fereastră separată:
–-
Podul peste Dunăre de la Brăila
Lungime: Pod + Drum Brăila – Jijila (19 Km) , Drum legătură DN22 Smârdan Măcin (4,3 km)
Valoare: 1,99 mld lei (fără TVA)
Constructor: Astaldi (Italia) – IHI Infrastructure System (Japonia)
Contract semnat: 15.01.2018
Lucrări începute: decembrie 2018
Termen finalizare (conform CNAIR): 2022 (pentru pod), 2023 (pentru drumuri)
Stadiu fizic – întreg proiectul (octombrie 2022): 78%
–
VEZI ȘI: