Sari direct la conținut

De ce crește prețul la motorină: Cât de mult e afectată România de importurile din Rusia și ce prețuri sunt azi în București

HotNews.ro
pret benzina lukoil, Foto: Hotnews
pret benzina lukoil, Foto: Hotnews

​Am intrat în ultimele 18 zile în care benzinăriile mai pot aplica voluntar reducerea cu 50 de bani la carburanți, iar prețurile la motorină au tot crescut față de cele la benzină, ajungând în medie cu 30 de bani sub nivelul din 1 iulie, când a intrat în vigoare schema de compensare. Pericolul este ca prețul la motorină să revină iar la peste 9 lei/litru. De ce aceste creșteri?

Prețurile la motorină, în creștere continuă față de benzină

Prețul mediu al unui litru de motorină a continuat să crească și a atins nivelul de 8,41 lei la data de 12 septembrie 2022, arată datele Peco-online.ro.

Spre comparație, la data de 1 iulie când a intrat în vigoare schema de compensare cu 50 de bani, prețul mediu al unui litru de motorină era de 8,73 lei.

Prețul actual la motorină a crescut și comparativ cu 31 august 2022, când acesta era la 8,37 de lei.

De cealaltă parte, prețul mediu al unui litru de benzină este în scădere continuă din data de 1 iulie 2022, când atinsese pragul de 8,17 lei.

La data de 12 septembrie, prețul mediu al unui litru de benzină era de 7,23 de lei.

Prețul la benzină este în scădere și față de sfârșitul lunii august din acest an, când era de 7,49 de lei.

De ce cresc prețurile la motorină, în timp ce la benzină scad?

Producem mai multă benzină decât consumăm. La motorină e invers și suntem dependenți de importuri

O explicație privind prețurile mai mari la motorină comparativ cu cele la benzină a fost dată de ministrul Energiei, Virgil Popescu, chiar în ședința de Guvern din 30 iunie în care s-a decis schema de compensare voluntară cu 50 de bani la benzină și motorină. Acesta a spus că în contextul războiului din Ucraina, cererea mare de produse petroliere în Ucraina a dus la creșterea prețurilor.

  • „(..) România consumă 6,2 milioane de tone de motorină şi 1,7 milioane de tone de benzină (n.a. consum anual). Producem mai multă benzină decât consumăm, dar producem mai puțină motorină, cam la jumătate. Suntem dependenți de importuri de motorină. Și nu că nu producem că nu putem produce, aceasta este capacitatea tehnică. Dintr-un baril de petrol iese mai multă benzină, mai puțină motorină și mai puțin /…/.
  • Și atunci trebuie să importăm, iar importul se face la o cotație regională. Pe această cotație regională licitează și cei care vând în Ucraina și România și Grecia și Bulgaria, toate țările din regiune. Aceasta este problema noastră, ca să spunem așa.
  • Cotația motorinei a crescut mult mai mult decât cotația barilului de petrol. Ca să vă faceți o idee, dacă era 700 și ceva de dolari tona în ianuarie, acum este 1.300 și ceva. Deci a crescut foarte mult pe această perioadă de când a izbucnit războiul, practic, din 25 februarie.
  • De acolo a crescut prețul și atunci, dacă nu imporți, ai penurie, dacă imporți, ai prețul care este.”, declara în 30 iunie ministrul Energiei.

Aproximativ 63% din importurile de motorină aparțin sau tranzitează Rusia

Mai multe detalii privind cât de afectată este piața petrolieră din România de sancțiunile impuse Rusiei au fost furnizate recent de Ministerul Energiei într-un răspuns la o interpelare a deputatului AUR, Dan Tanasă. (VEZI AICI DOCUMENTUL)

  • „Consumul mediu anual din România de combustibili pentru transport (benzină, motorină, carburanţi pentru aviație) se situează la un nivel de cca. 7,3 mil. tone/an, din care ponderea cea mai mare este deținută de consumul de motorină, cu o valoare medie anuală de cca. 5.9 mil. tone/an (benzina – cca. 1,3 mil. tone/an).
  • Importurile anuale de tiței și de produse petroliere (în special motorină) din Federația Rusă, precum şi cele care tranzitează Federația Rusă (este vorba despre importurile de tiței și produsele petroliere realizate de Rompetrol, din Kazahstan) sunt însemnate pentru piața românească, reprezentând în medie cca. 63% din totalurile de import motorină şi în medie de cca. 80% din importurile de țiței.”, se arată în răspunsurile transmise de Ministerul Energiei.

România, una din țările UE semnificativ afectate de sancțiunile impuse Rusiei

Ministerul arată că piaţa petrolieră este o piață liberalizată, țițeiul fiind un produs cotat la bursă, pe o piață mondială, funcționând pe baza principiilor liberei concurențe.

Pe piața produselor petroliere există un climat concurențial – preţurile la carburanţi se fixează liber, pe baza raportului dintre cererea şi oferta de pe piața internă, respectiv de pe piața internațională.

Rafinăriile româneşti, care achiziționează producția națională de ţiţei (aprox. 1/3 din necesarul intern de consum) şi importă circa două treimi din necesar, au în prezent o capacitate operațională de cca. 12 mil t/an.

  • „În momentul de față, piața carburanţilor din România este stabilă şi funcţională, din punct de vedere al aprovizionării şi al accesului la marfă. Desigur, problema prețurilor este evidentă, cauzele fiind multiple, dat fiind contextul regional şi global extrem de dificil.
  • Și România este unul dintre Statele Membre ale căror piețe petroliere sunt semnificativ afectate de sancțiunile impuse în privința importului de țiței și produse petroliere din Federația Rusă, însă, considerăm că dificultăţile întâmpinate vor putea fi depășite, evident, cu asumarea unor constrângeri de consum şi a unor repercusiuni asupra prețurilor finale ale combustibililor, care vor afecta consumatorii finali din România.
  • Dată fiind această situație, operatorii economici din domeniul petrolier din România au început demersuri pentru identificarea unor surse alternative de aprovizionare pe piața globală şi încheierea de contracte pentru asigurarea necesarului de consum al pieței interne.”, se arată în documentul citat.

Ce capacități de rafinare are România

Conform datelor oficiale, Romînia are capacități de rafinare de circa 12,5 milioane de tone, din care:

  • Rafinăria Petrobrazi (OMV Petrom) – 4,5 mil. tone/an;
  • Rafinăria Petromidia (Rompetrol) – 5,2 mil. tone/an;
  • Rafinăria Petrotel (Lukoil) – 2,5 mil. tone/an;
  • Rafinăria Vega (Rompetrol)-0,350 mil. tone/an.

Lucrurile se vor complica și mai mult pe piața petrolieră din România în perioada următoare în condițiile în care UE aprobat la finele lunii mai din acest an un embargo asupra petrolului rusesc care acoperă mai mult de „două treimi” din importurile UE din Rusia.

Importurile de gaze naturale: Cu cine are România interconectări

În privința stocurilor de gaze naturale, Ministerul spune că a adoptat anumite planuri de acțiuni care prevăd măsuri ce trebuie luate pentru a elimina sau atenua impactul unei posibile perturbări în furnizarea de gaze naturale.

„Importul de gaze naturale în România este efectuat de către societăţi comerciale (furnizori). În România, în conformitate cu prevederile Legii energiei şi gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare, furnizorii de gaze naturale au obligația să asigure continuitatea aprovizionării cu gaze naturale a clienților, având în vedere faptul că aceasta reprezintă un serviciu public.

În prezent, România are interconectări cu următoarele state:

  • Ungaria;
  • Bulgaria;
  • Republica Moldova;
  • Ucraina.

La acest moment, importurile de gaze se desfăşoară normal (cca. 5 mil m.c./zi).”, se arată în răspunsul transmis luna trecută de Ministerul Energiei.

Ministerul mai arată că la nivelul UE s-a adoptat un Regulament în luna iunie din acest an care prevede că în instalațiile de înmagazinare subterană a gazelor de pe teritoriul statelor membre trebuie să se constituie stocuri înainte de începutul iernii 2022-2023 la cel puțin 80% din capacitate şi la 90% din capacitate înainte de începutul următoarelor perioade de iarnă.

La nivel agregat, Uniunea va încerca să constituie, în mod colectiv, stocuri de 85% din capacitatea totală de înmagazinare subterană a gazelor în 2022.

În data de 28.06.2022, în depozite stocul de gaze naturale înmagazinate era de 1.290,4 milioane metri cubi – ceea ce înseamnă 42,03 % din total capacitate (la aceeași dată din 2021 stocul era de 1.036,9 mil. m.c. – 33,7%).

Conform prevederilor Regulamentului, țintele intermediare ale României pentru înmagazinare sunt de 46% – până la 1 august, 57% – până la 1 septembrie, 66% – până la 1 octombrie. Având în vedere stocul deja existent şi ritmul zilnic de înmagazinare de cca 10-12 mil. m.c./zi. considerăm că România nu va avea probleme în ceea ce priveşte îndeplinirea obligației.”, se mai arată în document.

Ce nu spune Ministerul Energiei: România are nevoie să importe gaze naturale

Ce nu spune Ministerul Energiei este că dacă în perioadele de cerere maximă (ianuarie-martie) sursele de gaze din producția internă și din depozitele de înmagazinare gaze naturale sunt exploatate la maxim și cantitățile de gaze achiziționate de pe burse ca și produse standardizate pe termen scurt nu acoperă necesarul de gaze care să mențină Sistemul Național de Transport (SNT), în limite operaționale, atunci singura sursă disponibilă este cea din import.

Aceste precizări au fost făcute recent chiar de Transgaz, în cadrul unei licitații în care vrea să cumpere preventiv gaze naturale din import, contract estimat la peste 1,03 miliarde de lei.

Cât costă azi litrul de benzină și motorină în București

Datele din aplicația Monitorul Prețurilor, gestionată de Consiliul Concurenței, unde sunt afișate prețurile la carburanți fără reducerea de 0,5 lei/l (care este însă aplicată la casă), arată că astăzi, 13 septembrie, în București, cel mai mic preț la benzina standard este la stația Petrom (str. Doctor Herescu), respectiv 7,63 lei. Aplicând reducerea de 50 de bani rezultă un preț de 7,13 de lei.

La aceeași stație, prețul la motorina standard de pe Petrom este azi la nivelul de 8,89 de lei, ceea ce înseamnă 8,39 lei cu reducerea de 50 de bani.

Informațiile sunt confirmate și în aplicația Peco-online.ro, unde toate prețurile sunt afișate cu reducerea de 50 de bani.

Datele analizate de HotNews.ro arată că principalele 5 mari lanțuri de benzinării, Petrom, Lukoil, OMV, MOL, Rompetrol aveau joi, 1 septembrie 2022, următoarele prețuri:

Benzina standard:

  • Petrom: între 7,13 lei și 7,20 lei
  • Lukoil: între 7,16 lei și 7,21 lei
  • Mol: între 7,24 lei și 7,30 lei
  • OMV: între 7,25 lei și 7,28 lei
  • Rompetrol: între 7,24 lei și 7,28 lei

Motorina standard:

  • Petrom: între 8,39 lei și 8,42 lei
  • Lukoil: între 8,36 lei și 8,39 lei
  • Mol: între 8,46 lei și 8,52 lei
  • OMV: între 8,47 lei și 8,50 lei
  • Rompetrol: între 8,42 lei și 8,46 lei

Rămâne de văzut în perioada următoare, ce va decide Guvernul la finele lunii septembrie, respectiv dacă va mai păstra această schemă de ajutor sau nu.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro