VIDEO Giratoriile suspendate de pe Centura Capitalei / Cum arată acum, când va fi gata Pasajul Domnești și de ce au fost alese astfel de soluții pe centură
Pe actuala Șosea de Centură a Capitalei sunt în prezent în construcție nu mai puțin de patru pasaje rutiere, toate sub forma unor sensuri giratorii suspendate astfel încât intersecția să fie ridicată de la sol, iar jos șoseaua de centură și linia de cale ferată să poată traversa fără conflict de trafic. Dintre toate, doar un giratoriu suspendat are șanse reale să fie gata anul acesta, în timp ce un altul este aproape abandonat.
Cele trei pasaje de pe Centura Sud sunt în stadii avansate de execuție: Pasajul de la Domnești ar urma să fie gata în luna noiembrie, conform declarațiilor de la Transporturi, în timp ce intersecțiile Centurii București cu Șoselele Berceni și Oltenița presupun și dublarea actualei centuri pe porțiuni de câțiva kilometri de-o parte și alta a viitorului pasaj, iar finalizarea lucrărilor ar putea avea loc mai degrabă în prima parte a anului următor.
Cât privește cel mai întârziat pasaj – giratoriul suspendat de la Cernica de pe Centura Nord, aici lucrările sunt începute deja de doi ani, au rămas mult în urmă, iar în ultima perioadă șantierul pare mai degrabă abandonat…
Pasajul de la Domnești – primul giratoriu suspendat care va fi deschis anul acesta
Pe 15 noiembrie ar urma să fie ziua deschiderii circulației pe Pasajul de la Domnești, cel puțin așa susține secretarul de stat în Transporturi Ionel Irinel Scrioșteanu.
Lucrările la pasajul Domnești au fost reluate în vara lui 2020, după aproape doi ani de blocaje constante. Ultima problema fusese intrarea în insolvență a constructorului principal STRACO, însă șantierul și lucrările au fost preluate în sarcina subcontractorului Tracon.
Primele lucrări la pasajul de la Domnești au început în 2018 în baza unei autorizații de construire parțiale, dar restul proiectului s-a blocat din mai multe motive: proiectul tehnic a trebuit complet refăcut față de ce s-a scos la licitație pentru că Primăria Capitalei a cerut lărgirea zonei pasajului pentru a fi amplasat o linie de întoarcere a tramvaiului; utilitățile au fost relocate cu foarte mare dificultate; expropierile inițiale și cele suplimentare (ca urmare a modificării proiectului) au fost realizate cu mare întârziere; constructorul a intrat în insolvență.
Pasajul Domnești – giratoriu suspendat – detalii tehnice
Lungime: 536 m
Cost: 91,5 mil lei
Constructor: STRACO GRUP SRL – SC COMNORD SRL – SPECIALIST CONSULTING SRL / Construcție preluată de subcontractorul TRACON
Contract semnat: 2017 (lucrări reluate în august 2020)
Termen de finalizare: 24 de luni (proiectare și execuție)
Finalizare posibilă (n.r.): Q4 2022
Stadiu la zi (august 2022): cca 78%
Pasajele de la Berceni și Oltenița
La intersecțiile Centurii București cu Șoselele Berceni și Oltenița se construiesc în prezent două alte giratorii suspendate, dar se lucrează și la dublarea actualei centuri pe porțiuni de câțiva kilometri între aceste pasaje. Lucrările sunt destul de avansate, însă ele au totuși șanse destul de mici să fie gata până la finalul acestui an, deși termenul de execuție era de 24 de luni, iar lucrările au debutat fix în urmă cu doi ani.
Giratoriu suspendat DNCB – Șos. Berceni + lărgire la 4 benzi a centurii actuale
Lungime: giratoriul + 2,5 km
Cost: 30,5 mil euro
Constructor: Asocierea Trameco SA (Selina) – Vahostav SK AS – Construcții Erbașu SA – Grafic Tends SRL
Contract semnat: martie 2019
Termen de finalizare: 30 luni (6 luni proiectare și 24 luni execuție)
Lucrări începute în: august 2020
Finalizare posibilă (n.r.): Q1 2023
Stadiu la zi: 67%
Giratoriu suspendat DNCB-Șos. Olteniței + lărgire la 4 benzi a centurii
Lungime: giratoriul + 3,7 km
Cost: 35,5 mil euro
Constructor: ITINERA SPA
Contract semnat: iulie 2019 (licitație începută în mai 2017)
Termen de finalizare: 6 luni pentru proiectare și 24 luni pentru execuția lucrărilor
Lucrări începute în: august 2020
Finalizare posibilă (n.r.): Q1 2023
Stadiu la zi: 66%
Lărgire pe sectorul DNCB DN2 – A2 și giratoriu suspendat la Cernica
Cel mai întârziat pasaj de tip giratoriu suspendat se află la intersecția Șoselei de Centură cu DJ301 (Șoseaua Cernica). Pasajul e parte a unui contract mai mare ce prevede extinderea la patru benzi a celor 11,5 km dintre DN2 și A2. Contractul, semnat cu italienii de la Tirrena Scavi în 2020, avea termen de finalizare 15 luni. Cu multe probleme ce au ținut de proiectare și relocare de utilități, lucrările sunt mult întârziate în prezent, iar șantierul pe alocuri pare mai degrabă abandonat…
Lungime: 11,5 km
Cost: 49 mil. euro
Constructor: Tirrena Scavi
Contract semnat în: martie 2020
Termen de finalizare: 15 de luni (de la începerea construcției)
Lucrări începute: mai 2020.
Finalizare posibilă: ??
Stadiu la zi: 19%
De ce se construiesc pasaje de tip giratoriu suspendat pe Centura Capitalei
În prezent sunt patru pasaje de tip giratoriu suspendat aflate în construcție pe Centura Capitalei: Domnești, Berceni, Oltenița și Cernica.
Soluția giratoriilor suspendate este aplicată pe Centura Capitalei pentru că Centura Capitalei este lipită de calea ferată de centură, astfel încât orice pasaj trebuie să rezolve direcțiile de trafic și peste calea ferată.
Practic, giratoriile suspendate vor permite șoferilor să o ia în oricare direcție și să evite și calea ferată de centură (fără treceri la nivel), în timp ce Șoseaua de Centură va rămâne la sol și nu va mai avea în calea ei nicio intersecție cu conflict de trafic.
FOTO: Planul pasajului de la intersecția DNCB cu Șoseaua Olteniței care va supratraversa centura printr-un giratoriu alungit și suspendat.
FOTO: Planul pasajului de la intersecția DNCB cu Șoseaua Berceni
DJ 401 (Șos. Berceni) va trece, practic, pe deasupra centurii prin girația suspendată, iar centura și linia de cale ferată vor rămâne la sol fără conflict de trafic și trecere la nivel.