Sari direct la conținut

De ce aerul condiționat nu funcționează în unele vagoane de tren? Nu doar pasagerii și căldura de afară sunt de vină

HotNews.ro
Tren al CFR Calatori, Foto: Stefania Gal
Tren al CFR Calatori, Foto: Stefania Gal

​O mare problemă semnalată în ultimele 10 zile de mulți călători cu trenul ține de faptul că aerul condiționat nu a funcționat nici măcar pe unele vagoane modernizate mai recent de CFR Călători. Compania spune că temperaturile exterioare au fost prea mari și gradul de echipare a fost foarte ridicat. Nu sunt însă deloc singurele motive.

Aerul condiționat NU a funcționat în unele vagoane, ceea ce a făcut ca temperatura să treacă de 40 de grade timp de ore bune. Aerul condiționat (AC-ul) nu funcționează din multe motive: instalațiile sunt vechi și deficitar întreținute, uneori nu se pune freon, alteori instalația nu are cum să facă față, dacă afară sunt peste 35 de grade, iar în vagon mai sunt și alți 10-15 oameni care stau în picioare.

Faptul că AC-ul nu merge în unele vagoane este o consecință a problemelor din sistemul feroviar românesc unde nu prea se fac modernizări, subfinanțarea este cronică și nu se preocupă nimeni de nevoile pasagerilor. Parcul de vagoane este învechit, se știe că sunt probleme cu reviziile și lipsesc de multe ori piesele de schimb.

Unii vor spune: de ce ne plângem atât din cauza aerului condiționat, când zeci de ani nu a existat aer condiționat pe trenurile din România? Ei bine, trăim în secolul 21 și pe marea majoritate a trenurilor de lung parcurs din Ungaria, Polonia și Cehia aerul condiționat funcționează. Am călătorit de câteva ori și cu trenul Corona, format mai ales din vagoane MAV, tren care circulă pe relația Brașov – Budapesta, iar AC-ul funcționa foarte bine.

Și nu este deloc plăcut să stai în „saună” ore bune: de exemplu, un drum Constanța – Sibiu durează 8 ore și jumătate și biletul de clasa a 2-a costă 121 de lei. Dacă aerul condiționat nu merge, călătoria va fi groaznică, fiindcă nu se prea pune problema să te muți în alt vagon. De ce? Fiindcă cel mai probabil locurile vor fi ocupate, dat fiind că este cerere mare pe aceste rute.

O problemă este că la aceste vagoane nu se deschid geamurile – sau se deschid câteva de mici dimensiuni la capăt, tocmai fiindcă aceste vagoane erau gândite ca fiind climatizate și, în teorie, nu era nevoie să stai cu geamurile larg deschise.

Mai sunt și cazurile în care aerul condiționat merge atât de bine încât sunt oameni care spun că „îi trage curentul”, iar controlorii sunt rugați de acei pasageri să dea aerul mai încet sau să-l oprească de tot. Uneori aerul nu poate fi dat mai încet și este oprit total, iar în vagon se face cald și oamenii încep să se certe.

Trebuie spus că nici la privați trenurile nu au întotdeauna climatizare funcțională: spre exemplu o mare parte dintre automotoarele Transferoviar nu au AC, la fel și o parte dintre trenurile de la Regio Călători.

Dar cele mai multe plângeri au fost la CFR Călători, iar compania a dat marți un comunicat în care explică faptul că instalațiile de AC funcționează ok până la +35 C și umiditate de 60%. În ultimele zile acești parametri au fost depășiți, spune compania.

CFR Călători mai spune și că gradul de ocupare afectează confortul călătorilor, ceea ce înseamnă că în multe cazuri sunt prea mulți oameni în vagon..

Ce spune CFR Călători despre problemele cu aerul condiționat

România este încadrată în zona climatică II ceea ce înseamnă că temperatura maximă optimă pentru funcționarea în parametri nominali ai vagonului este de +35°C, iar umiditatea de maxim 65%.

Având în vedere că media temperaturilor exterioare din ultima perioadă este de peste 35-38°C°, ajungând conform determinărilor și a înregistrărilor din black box-ul procesorului de climatizare, în condiții de funcționare la temperaturi de peste 45°C – 48°C, temperaturi exterioare dezvoltate la nivelul carcasei vagonului și umiditate de 80% (parametru raportat de către ANM), instalațiile de climatizare să nu mai poată atinge valorile de regim optim de funcționare.

Singura modalitate de a îmbunătăți valorile de regim termic în interiorul vagonului sunt operațiile de mentenanță preventivă și monitorizarea în parcurs cu personal de specialitate a trenurilor care circulă în condițiile descrise anterior, lucrări care în acest moment se efectuează de la începutul sezonului cald în permanență, cu mențiunea că nu poate fi eliminat în totalitate impactul generat de depășirea pragului de temperatură și umiditate.

Menționăm că gradul de ocupare afectează confortul călătorilor. Astfel că pentru a avea o predictibilitate a cererii de transport și pentru a ne putea adapta cât mai bine capacitatea de transport la numărul de locuri solicitat și folosind întregul parc de material rulant tehnic disponibil, în special pe rutele ce înregistrează cele mai mari solicitări de trafic, CFR Călători recomandă pasagerilor să își planifice din timp călătoria, să utilizeze toate trenurile puse la dispoziție în graficul unei zile de circulație și să își procure din timp legitimaţiile de călătorie, folosind toate canalele disponibile în acest sens.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro