Cum se va schimba Twitter sub conducerea lui Elon Musk
Elon Musk a reușit ceva ce părea imposibil: să cumpere Twitter. Acum, întrebarea este cum se va schimba compania sub „bagheta” miliardarului ce are 82 de milioane de urmăritori în rețea. Moderare mai blândă, delistare, schimbarea modelului de afaceri, vremuri mai grele pentru angajați? În articol puteți citi despre ce ar putea urma.
Elon Musk cumpără cu 44 miliarde dolari o rețea care a avut profit în doar doi dintre ultimii zece ani. Multe s-ar putea schimba, iar Musk vrea control absolut pentru a implementa modificări pe care el le consideră indispensabile pentru supraviețuirea companiei.
Relaxarea moderării
Teama multora este că Musk va decide ca o bună parte dintre restricțiile legate de ce poți posta să fie înlăturate și că asta s-ar traduce în instaurarea haosului. Clar că nu vor putea fi înlăturate toate restricțiile, însă un Twitter unde vor fi eliminate mai multe bariere de exprimare ar putea deveni un experiment nefericit.
Ce s-ar putea schimba la Twitter cu Musk „la cârmă”? Cel mai mult s-a vorbit despre moderare și libertate de exprimare, iar aici este posibil ca Twitter să devină mult mai puțin strictă în moderare și să nu mai elimine atât de multe postări.
Musk a spus de mai multe ori că moderatorii merg uneori prea departe cu eliminarea unor tipuri de conținut, a folosit și cuvântul cenzură și a lăsat de înțeles că mai multe lucruri vor fi permise. Acest lucru i-a îngrijorat pe mulți care se tem că Twitter va deveni o platformă pentru grupuri radicale și că dacă moderarea nu va mai fi strictă, vor scădea și veniturile din publicitate.
Musk a mai spus că preferă ca anumite conturi să fie suspendate temporar când încalcă regulile, decât să fie interzise pe termen nedeterminat. El a promis și că, atunci când Twitter va lua măsuri pentru a reduce, sau amplifica, reach-ul unui tweet, utilizatorii vor fi informații despre asta.
Twitter interzice discursul ce conține amenințări violente și a luat în ultimii ani măsuri mai serioase împotriva campaniilor coordonate de dezinformare, mai ales când este vorba de alegeri sau când a fost vorba de Covid.
Unii s-au întrebat dacă noul patron al Twitter va decide să reactiveze contul fostului președinte american Donald Trump care este de mai bine de un an interzis pe rețea. Trump a declarat luni pentru Fox News că nu are planuri de revenire pe Twitter, ci că se va concentra pe noua sa rețea Truth Social (care trebuie spus că demarează însă foarte greu).
Angajați îngrijorați de ce va urma
Un alt punct este legat de angajați și de îngrijorările lor, exprimate încă de când s-a anunțat că Musk a cumpărat 9% din acțiuni. Cei mai negativiști spuneau că un Twitter deținut în totalitate de Elon Musk ar fi o rețea de la care ar pleca o parte dintre angajați și de la care s-ar retrage mulți advertiseri. Teama era că ar deveni o rețea socială cu o cultură schimbată și o strategie puternic modificată în rău.
Mulți angajați au postat mesaje în care spun că se tem de acest viitor în care Elon Musk este patron, temerile fiind legate și de cum s-ar putea schimba atmosfera din interiorul companiei. La Tesla au fost plângeri legate de nerespectarea drepturilor angajaților, de discriminare și de existența unui mediu de lucru ostil.
Twitter este condusă din noiembrie 2021 de Parag Agrawal, care a preluat șefia de Jack Dorsey, co-fondator Twitter în 2004. Parag Agrawal a spus luni angajaților că, după ce preluarea se va finaliza „nu știm în ce direcție se va îndrepta platforma”. În documentele oficiale ce conțineau oferta înaintată celor de la Twitter, Musk a spus că nu are încredere în managementul actual. Foarte posibil că va fi schimbată conducerea.
Despre Twitter mulți spun că are o influență uriașă în societate, dar că are venituri extrem de mici raportat la această influență.
Algoritmi, model de business și editare
O altă discuție este legată de algoritmii Twitter, Musk spunând la o recentă conferință TED, că plănuiește ca algoritmii să fie pe model open-source, astfel încât utilizatorii să vadă liniile de cod pentru unele postări care le apar în feed. Acest lucru va fi extrem de greu de realizat, au spus mulți experți din industrie.
Musk a lăsat de înțeles și că s-ar schimba modelul de business, dintr-unul bazat pe publicitate, într-unnul bazat pe abonament („subscription). Twitter are un serviciu numit Twitter Blue la care abonamentul lunar este de 2.99 dolari.
O schimbare va ține și de adăugarea posibilității de a edita postările, lucru solicitat de mulți useri încă de acum mult timp. Foarte mulți useri au cerut de-a lungul anilor crearea unui „edit button”, dar oficiali ai companiei au spus că nu este cazul, fiindcă un astfel de buton ar putea fi folosit pentru a modifica sensul unui tweet care a devenit viral. Butonul de editare va exista cu siguranță.
În aprilie, Elon Musk a făcut pe Twitter un sondaj la care au votat peste 4 milioane de conturi: întrebarea era legată de butonul de Edit și 70% dintre cei care au votat au spus că îl doresc.
Nu ar fi exclus ca pe viitor să fie permise și tweet-uri mai lungi de 280 de caractere, limită maximă ce a fost ridicată în 2018, de la 140 de caractere.
Twitter – Profit în numai doi ani dintre ultimii zece
Elon Musk cumpără o rețea care a avut profit în doar doi dintre ultimii zece ani, adică doar în 2018 și 2019, cea mai mare valoare fiind în 2019: 1,47 miliarde dolari. În 2021 Twitter a avut pierderi de 220 milioane dolari, iar în 2020, de 1,14 miliarde dolari.
Twitter are 5.000 de angajați și o cifră anuală de afaceri în jurul a 5 miliarde dolari. O mare problemă este că numărul de useri nu prea a mai crescut, fiind undeva pe la 220 milioane, de aproape zece ori mai puțini decât Facebook. Capitalizarea de piață Twitter este de 15 ori mai mică decât cea a Meta.
O altă schimbare ține de faptul că acțiunile Twitter vor fi delistate, ceea ce îi va da lui Musk mai multă libertate să facă schimbările pe care le dorește.
Twitter are o capitalizare de piață de aproape 40 miliarde dolari, iar valoarea acțiunilor a crescut de când au apărut primele informații despre dorința lui Musk de a cumpăra compania. La jumătatea lui martie 2022 capitalizarea scăzuse la sub 27 miliarde dolari. Maximul istoric a fost în februarie 2021: peste 61 miliarde dolari.
Surse: New York Times, Wall Street Journal, Le Monde, Guardian, Reuters