Renault își pregătește ieșirea din Rusia, după ce presiunea internațională a devenit de nesuportat, scrie presa franceză
Renault a anunțat miercuri seară că își suspendă activitățile industriale în Rusia, dar ceva mult mai radical este în pregătire: ieșirea totală de pe piața rusă. Renault a fost intens criticată că nu a făcut asta mai devreme, dar desprinderea de Lada va fi extrem de complicată și va costa grupul câteva miliarde de dolari.
Presa franceză folosește cuvinte puternice despre această potențială ieșire: catastrofă, constrângere, de neimaginat.
Niciun alt constructor auto mare nu este atât de bine ”înfipt” pe piața rusă: Renault are 67% din Lada AvtoVAZ și a vândut 500.000 de mașini acolo în 2021.
În timp ce alte companii auto și-au anunțat retragerea după începerea războiului din Ucraina, Renault a rămas tăcută pentru că era de neconceput pentru ea o retragere de pe o piață rusă unde a investit peste două miliarde de dolari și unde și-a crescut pas cu pas prezența în ultimii 14 ani.
Șase dintre cele mai vândute modele auto noi de pe piața rusă în 2021 au fost Renault și Lada. De exemplu, cele mai vândute mașini au fost Vesta și Granta, de la Lada, Duster și-a găsit 41.000 de clienți, iar Logan, 29.000.
Presiunea internațională a devenit însă de nesuportat și presa franceză scrie că oficialii Renault caută moduri de a face un „exit” din Rusia, un „exit” care o va costa miliarde de euro și care ar putea ”deraia” planul de relansare ce începuse să dea roade.
Grupul Renault are 45.000 de angajați în Rusia și ieșirea va fi complicată, mai ales că nu știm și ce clauze contractuale sunt dacă Renault vrea să renunțe la participația la AvtoVAZ.
Părea de neconceput ca Renault să se retragă din Rusia, unde a făcut un prim pas important în 2008, când chiar Vladimir Putin și-a dat acordul, într-o întâlnire cu Carlos Ghosn, ca Renault să preia 25% din Lada. Participația aproape că s-a triplat în 14 ani și Lada a fost puternic integrată în grup cu mărcile Renault și Dacia.
„Catastrofal” este cuvântul pe care presa franceză îl folosește pentru o potențială părăsire a Rusiei, iar costurile vor fi imense. Deja un anunț al Renault indică faptul că perspectivele financiare se vor înrăutăți în 2022: marja de profit estimată va fi de 3%, în loc de 4%.
Renault anticipează ajustări negative de peste 2,1 miliarde euro în conturile sale în primul semestru, adică valoarea activelor sale din Rusia.
Surse: La Tribune, Le Monde, Les Echos, AFP
––––––––-