Licitație anulată pentru proiectul autostrăzii Craiova – Lugoj de 250 km / Drulă: „Motivul anulării este halucinant”
„O veste foarte proastă pentru autostrăzi”, acuză fostul ministru al Transporturilor Cătălin Drulă, după ce Compania de Autostrăzi a decis să anuleze o licitație ca și încheiată pentru proiectarea autostrăzii A6 de 250 de km de la Craiova la Drobeta Turnu Severin și până la Lugoj. Motivul? Pe circa 30km traseul s-ar fi suprapus cu un alt proiect de la Craiova la Târgu Jiu.
„Licitația lansată anul trecut în mandatul meu era pe final, cu câștigător desemnat, nu trebuia decât semnat contractul”, susține Cătălin Drulă, fostul ministru al Transporturilor în guvernul PNL-USR.
„Motivul anulării este halucinant: o pretinsă suprapunere între traseul acestui proiect și cel al drumului expres Craiova-Tg. Jiu, proiect contractat anul trecut”, spune Drulă.
„Pentru o pretinsă suprapunere pe o lungime de 30km (sectorul Craiova-Filiași) se anulează un proiect de 250km – autostrada Craiova-Drobeta Turnu Severin-Calafat-Lugoj”, mai susține actualul președinte interimar al USR.
„Era (da, era, la trecut) un proiect crucial pentru România, legătura dintre Oltenia și Banat. Am scos la licitație pe un caiet de sarcini modern cu proiectare la cheie, cu prevederi contractuale corecte și echilibrate, această investiție”, spune deputatul USR.
„30 de ani nici PSD, nici PNL n-au mișcat un deget, n-au făcut o licitație, n-au semnat vreun contract pentru această autostradă. (…) Această anulare a unei licitații în faza finală miroase foarte urât”, susține Drulă.
Suprapunere de traseu? Ce a fost scos inițial la licitație – două trasee diferite
Inițial, cele două proiecte scoase la licitație de CNAIR în trecut aveau trasee orientative diferite.
Când s-a lansat licitația pentru drumul de mare viteză (autostradă sau Drum expres) Craiova – Târgu Jiu, traseul orientativ era mult pe la est de Filiași și Târgu Jiu (dreapta din foto mai jos).
Ulterior, în cadrul derulării contractului de Studiu de Fezabilitate (ianuarie 2022), s-a stabilit că noul traseu va trece pe lângă Filiași (Țânțăreni)
De cealaltă parte, licitația pentru Studiul de Fezabilitate și Proiect Tehnic pentru Craiova – Drobeta – Lugoj a fost publicată în iunie 2021 și avea inițial un traseu orientativ de la Craiova la Drobeta Turnu Severin mult pe la sud de Filiași. (stânga din foto mai jos)
–
CNAIR susține că este în „imposibilitatea de a adopta măsuri corective”
Acum, după ce pe unul din contracte (Craiova – Târgu Jiu) s-a redesenat traseul să treacă prin Filiași, Compania de Drumuri consideră că autostrada Craiova – Drobeta Turnu – Severin trece prea aproape prin zonă și, în loc să găsească o modalitate prin care să nu deraieze o licitație deja lansată și aproape gata de contractare, a ales să anuleze cu totul demersul.
Asta se întâmplă mai ales în condițiile în care în buna tradiție birocratică din România procedurile de achiziție publică durează cu anii.
În decizia de anulare a licitației comunicată părților, CNAIR susține că este în „imposibilitatea de a adopta măsuri corective” încât să nu existe „consecințe negative asupra bugetului de stat și a fondurilor europene”.
În document, CNAIR se apără și spune că Master Planul de Transport susține că traseul de la Craiova la Drobeta Turnu Severin trece prin Filiași și mai departe (urmând practic DN6) la Strehaia și spre Lugoj.