Procedura de achiziție a videoclipului de promovare a transportului public din 2019, pe masa DNA / Ce probleme au mai fost descoperite
Mai țineți minte videoclipul ”Orașu-n mișcare”, plătit de STB în 2019 pentru promovarea transportului public, în care cântărețul Whats UP își abandonează mașina ca să meargă cu autobuzele Otokar? Pentru videoclip, dar și pentru campania de promovare a transportului public societatea a plătit atunci unei firme circa 1 milion de lei. Un raport al corpului de control al primarului Nicușor Dan, pentru perioada 2019-2020, obținut de HotNews.ro, arată că procedura de achiziție a fost făcută fără respectarea procedurilor legale.
Mai mult, pentru campania de promovare, o companie municipală a trimis o ofertă la jumătate de preț, care a fost ignorată.
Conform raportului, la dosarul contractului din 5 aprilie 2019 încheiat între Societatea de Transport Bucureşti STB SA şi SC Treasure Island SRL, având ca obiect „Servicii organizare eveniment lansare brand STB”, în valoare de 954.900 de lei fără TVA, nu se regăsesc următoarele documente, prevăzute de către procedura operațională „achiziții directe de produse, servicii, lucrări”:
- Caietul de sarcini;
- Solicitare modificare Plan Anual de Achiziții Sectoriale prin creare poziție nouă, aprobat de director general;
- Comunicarea rezultatului procedurii de atribuire.
Legat de procedura de atribuire a acestui contract, echipa de control a mai constatat următoarele probleme:
- La data aprobării Referatului de necesitate nr. 128192/19.02.2019, achiziția de servicii de organizare eveniment lansare brand STB nu era prevăzută în Planul Anual de Achiziții Sectoriale 2019, contrar prevederilor procedurii operaționale: „Pentru a fi luată în considerare, orice achiziție solicitată prin Referatul de necesitate trebuie să fie prevăzută în Planul Anual de Achiziții Sectoriale aprobat”.
- Valoarea estimată nu a fost determinată/fundamentată, de către entitatea organizațională, astfel cum prevede procedura operațională.
- Ofertele primite, de la agenții economici care au participat la procedură, nu sunt datate și înregistrate, contrar prevederilor procedurii operaționale.
Corpul de control a mai descoperit și că o compania municipală a trimis o ofertă la jumătate de preț față de cea câștigătoare, însă nu a fost luată în considerare:
- ”Oferta Companiei Municipale de Publicitate şi Afişaj Bucureşti (CMPAB) nu a fost avută în vedere la analiza şi evaluarea ofertelor, concretizată în documentul „Analiză comparativă pentru achiziție Servicii de organizare eveniment lansare brand STB” nr. 190152/26.03.2019, chiar dacă valoarea ofertei sale financiare a fost circa jumătate din valoarea ofertei declarate câștigătoare (488.403 lei fără TVA faţă de oferta SC Treasure Island SRL în valoare de 954.900 lei fără TVA).
- La dosarul achiziției, nu se regăsesc documente care să justifice de ce oferta CMPAB, nu a fost luată în considerare”.
Modul de atribuire și derulare a contractului fac obiectul unui dosar la DNA, se mai arată în document.
Reamintim că în iunie 2019 a apărut un videoclip plătit de STB prin care era promovat transportul public. Acesta a fost realizat cu ocazia împlinirii a 110 ani de la înființarea STB. Campania de promovare a inclus și un concert în Parcul Izvor. Libertatea a relatat la vremea respectivă despre subiect
Ce nereguli a mai descoperit corpul de control
De asemenea, raportul arată că STB nu a aplicat sancțiuni pentru nerespectarea termenelor contractuale în anumite contracte, astfel încât interesele companiei să fie protejate. Un exemplu este contractul pentru modernizarea tramvaielor:
- ”Acordul cadru nr. 4723/C/23.12.2019 și contractul subsecvent nr. 4724/C/ 23.12.2019, încheiat între Societatea de Transport Bucuresti STB SA și Asocierea Ingenious Machinery Solutions SRL – Suport Real IFN SA – Railtec Systems Integration SRL, având ca obiect „Amenajare interioară și exterioară tramvaie Bucur LF-CA”, în valoare de 550.240 euro, cu termen de finalizare contract subsecvent 23.06.2020.
- (…) Contractantul se obligă să transmită în termen de 30 de zile de la semnare proiectul tehnic ce va fi supus avizării Entității Contractante.
- Contractantul se obligă să livreze produsele și să realizeze execuția capului de serie în termen de maxim 5 luni de la avizarea proiectului tehnic, dar nu mai mult de 6 luni de la semnarea contractului”.
Din analiza documentelor aferente derulării contractului s-a stabilit că nici în urma prelungirii termenului de execuție până la 15.09.2020 executantul nu şi-a îndeplinit niciuna dintre obligaţiile contractuale – proiectare și execuție, se mai arată în raportul Corpului de control al primarului. Cu toate acestea, STB nu a aplicat prevederile contractului referitoare la perceperea de penalități de întârziere și la solicitarea de daune interese, dar și la notificarea furnizorului privind nerespectarea clauzelor contractului, se mai menționează în documentul citat.
- ”La dosarul contractului, nu se regăseşte Notificarea menţionată și nici un alt document prin care Societatea de Transport București STB SA să comunice executantului rezilierea de drept a contractului, în conformitate cu prevederile clauzei 23.3.2, lit. c): „rezilierea contractului după prealabila notificare și aplicarea către Contractant de daune-interese de 15 % din valoarea rămasă neachiziționată a contractului reziliat”.
- ”Întrucât obligaţiile nu au fost îndeplinite de către Contractant, iar STB a respins la plată facturile emise de către Ingenious Machinery Solutions SRL, aceasta din urmă a formulat cerere de chemare în judecată solicitând: 1.rezoluţiunea contractului subsecvent; 2.obligarea STB la plata sumei de 917.485,46 lei reprezentând sume cheltuite până la emiterea notificării de suspendare a executării contractului, precum şi contravaloarea profitului nerealizat. STB SA a formulat întâmpinare prin care a invocat excepţia lipsei calității procesuale active a IMS și excepţia lipsei de interes, iar pe fondul cauzei a solicitat respingerea acţiunii ca neîntemeiată. Totodată, subscrisa a formulat şi cerere reconvețională prin care a solicitat daune interese în cuantum de 82.536 euro, ca urmare a neîndeplinirii obligaţiilor prevăzute în contract. Chiar dacă Societatea de Transport Bucureşti STB SA va avea câştig de cauză în instanță, respectiv va câştiga unele sume reprezentând daune interese, considerăm că nerealizarea obiectului investiției în valoare de 550.240 euro, reprezintă o pagubă mult mai importantă pentru activitatea societății”, se arată în raport.
Contracte redactate prost și prelungite fără act adițional
Un alt exemplu de neglijență față de cheltuirea banului public este contractul pentru reparații la platforma depoului Bujoreni.
Este vorba despre contractul nr. 4754/C/06.11.2020 încheiat între Societatea de Transport Bucuresti STB SA şi SC Hidro Clean Logistic SRL, având ca obiect „reparații platforme prin betonare Depoul Bujoreni”, în valoare de 2.250.725,39 lei fără TVA, cu termen până la 31.12.2020, atribuit prin procedură simplificată.
S-a constatat existenţa unei neconcordanțe referitoare la termenul de execuție a lucrărilor, respectiv: La art. 6, „durata contractului”, se prevede faptul că aceasta este „de la data semnării sale de către ambele părţi şi până la data de 31.12.2020.”, în timp ce la art. 7, „executarea contractului”, se prevede termen de execuție 60 de zile de la primirea ordinului de începere a lucrărilor. „Ori, după cum se poate simplu constata, de la data semnării 06.11.2020 și până la 31.12.2020 sunt mai puțin de 60 de zile. Aspectul denotă neglijență în redactarea contractului”, se arată în raport.
Conform sursei citate, la data finalizării acţiunii de control, 16.04.2021, lucrările nu erau finalizate, în condiţiile în care termenul de executie şi finalizare al contractului fusese prelungit până la data de 24.03.2021, printr-un act adițional, iar până la data de 24.03.2021 nu fusese încheiat un alt act adiţional care să prevadă prelungirea termenului de execuție.
În ceea ce privește actul adițional încheiat, Corpul de control arată că acesta nu era datat şi înregistrat.
Conform documentului „Notă privind stadiul fizic „reparații platforme prin betonare Depoul Bujoreni”, la data de 30.03.2021 din suprafața totală de 7.000 mp platformă de reparat, s-au recepționat şi pus în funcţiune prin recepții parțiale următoarele suprafețe: la data de 28.12.2020 suprafata de 1.218,80 mp și la data de 12.02.2021 suprafața de 1.430,00 mp. Actul adiţional nr. 2 care prevedea prelungirea valabilității contractului până la 23.04.2021 nu a fost semnat de către reprezentanţii Societăţii de Transport București STB SA şi ai executantului, se arată în raport.
În aceste conditii, din punct de vedere juridic, contractul nr. 4754/C/06.11.2020 a expirat prin ajungere la termen şi, practic, nu mai există bază legală pentru continuarea lucrărilor şi finalizarea investiţiei, potrivit sursei citate.
”Consecința acestui mod de urmărire a derulării contractului este nerealizarea, decât în procent de cca 50%, a investiţiei în valoare de 2.250.725,39 lei fără TVA, de reabilitare a incintei exterioare a Depoului Bujoreni, strict necesară pentru introducerea noilor tipuri de vehicule electrice și hibrid! Valoarea abaterilor: cca 50% din valoarea investiţiei de 2.250.725,39 lei fără TVA. Consecințele economico-financiare: nerealizarea investițiilor strict necesare pentru introducerea noilor tipuri de vehicule electrice și hibrid”, se mai arată în raport.
Comisia de cenzori a fost plătită deși nu a prestat
Comisia de cenzori a fost stabilită în baza H.C.G.M.B. 55/22.02.2018, privind aprobarea reorganizării Regiei Autonome de Transport Bucureşti-R.A. prin schimbarea formei juridice din regie autonomă în societate pe acţiuni, cu denumirea Societatea de Transport Bucureşti STB.
”De la data numirii prin H.C.G.M.B. 55/22.02.2018, până la data controlului, comisia de cenzori nu a elaborat rapoarte, nu a transmis societăţii un punct de vedere cu privire la corectitudinea întocmirii documentelor financiar-contabile. Plata indemnizațiilor lunare, către cei trei cenzori în perioada martie 2019-decembrie 2020 s-a efectuat în lipsa derulării activității specifice. Acest aspect a condus la diminuarea bugetului societăţii cu suma de 146.652 lei”, se mai arată în raport.