Super-agenția care va controla eficiența companiilor de stat se naște greu: Nu este încă operațională și nu are nici o treime din angajați
Agenția pentru Monitorizarea şi Evaluarea Performanţelor Întreprinderilor Publice – AMEPIP, cunoscută și ca super-agenția care va controla companiile statului, se află încă în proces de înființare, la șapte luni de când a fost aprobat cadrul normativ privind înființarea acestei instituții, potrivit unui răspuns transmis la solicitarea HotNews.ro. Agenția are o conducere din noiembrie 2023, însă nu și angajații prevăzuți de HG 617/2023 privind organizarea AMEPIP.
AMEPIP are o treime din angajații prevăzuți în schema de personal
„În prezent, Agenția se află în plin proces de operaționalizare, fiind realizate demersuri în vederea dotării cu resurse, inclusiv umane, care să asigure funcționarea acesteia, în scopul îndeplinirii în mod eficient a rolului de monitorizare a aplicării standardelor de bună guvernanță, procesul de ocupare a posturilor vacante în cadrul Agenției fiind unul dinamic, până în prezent având 31 de angajați, inclusiv conducerea”, a transmis AMEPIP la solicitarea HotNews.ro.
Cadrul legislativ prevede 97 de posturi, cu tot cu președinte, doi vicepreședinți și personalul de la cabinetul fiecăruia. În afara de cabinetele președintelui și vicepreședintelui, schema de personal prevede 88 de posturi.
„Întreaga echipă lucrează intens pentru operaționalizarea AMEPIP în vederea îndeplinirii jalonului PNRR care va ajuta România să primească tranșa a treia de bani din PNRR de 2,6 miliarde de euro”, a mai transmis AMEPIP.
Potrivit acesteia, data operaționalizării „va fi adusă la cunoștință publică prin publicarea pe pagina de internet a AMEPIP și prin comunicarea către autoritățile publice tutelare”.
Țuțuianu susține că AMEPIP ar putea deveni operațională în luna martie
Super-agenția ar putea deveni operațională săptămâna viitoare, a declarat miercuri secretarul general adjunct al Guvernului, Adrian Ţuţuianu, potrivit Radioromania.ro. „Înţeleg că lucrul acesta se va întâmpla săptămâna viitoare”, a spus Țuțuianu.
„Şi din momentul acela începem să facem ceea ce am stabilit prin cadrul normativ nou, respectiv declanşarea procedurilor de selecţie, desfăşurarea acestor proceduri de selecţie transparent, selecţia unor administratori care să fie profesionişti, cu un mandat de patru ani, cu indicatori de performanţă financiari şi nefinanciari şi care să ne ducă la rezultatul pe care îl aşteptăm: o economie mai solidă, întreprinderi de stat mai bine administrate, venituri mai mari la bugetul statului.”, a mai spus Adrian Ţuţuianu.
Cine sunt șefii agenției
Mihai-Călin Precup este președintele, primind, în noiembrie 2023, un mandat de 4 ani. Înainte de numire a fost secretar de stat la Cancelaria prim-ministrului, iar în 2022 a fost secretar de stat la Ministerul Finanțelor. În perioada 2014-2022 a fost cadru didactic la mai multe universități, printre care Sorbona, Franța. De altfel, are un doctorat în economie obţinut la Universitatea Sorbona din Paris. A mai studiat și la Universitatea de Vest din Timișoara.
În 2020, a candidat pentru funcția de senator din partea partidului Pro România, condus de Victor Ponta, potrivit Europa Liberă.
Unul dintre vicepreședinți este Victor Moraru, fost primar al orașului Amara din județul Ialomița, în perioada 2000-2016. Muraru a absolvit facultatea la 35 de ani.
Europa Liberă a scris despre Victor Moraru în octombrie 2022 că este prieten cu Marian Neacșu, fostul șef al Secretariatului General al Guvernului (SGG). Astfel a ajuns să ocupe o funcție de director în SGG fără să susțină concursul pe post, controlând toate fondurile din bugetul PNRR alocate pentru reforme și investiții ale SGG.
Al doilea vicepreședinte este Ciprian Hodja. A fost consilier de stat în Cancelaria prim-ministrului din mai 2021 – în timpul guvernării lui Florin Cîțu – până în iunie 2023.
Agenția este în subordinea Guvernului și în coordonarea prim-ministrului, prin Secretariatul General al Guvernului.
Salarii cu 50% mai mari decât restul bugetarilor
Salariazarea se realizează la nivelul maxim al drepturilor prevăzut pentru funcțiile publice din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, plus 50% față de restul bugetarilor. Mai exact, angajații AMEPIP au salariile mai mari cu 50% față de alți angajați din sectorul guvernamental. Astfel, președintele va avea un salariu brut lunar de 38.115 lei, iar vicepreședintele, de 34.650 de lei, spune Europa Liberă.
Veniturile proprii ale Agenției vor proveni din cota de 30% aferentă amenzilor aplicate și dintr-un tarif de monitorizare de până la 0,1% din veniturile totale stabilite prin situațiile financiare anuale ale întreprinderilor publice, aprobate pentru anul precedent, stabilit anual prin ordin al președintelui Agenției.
Prin atribuțiile AMEPIP:
- participarea la procedurile de selecție a consiliilor de administrație sau supraveghere ale întreprinderilor publice;
- monitorizarea și evaluarea indicatorilor de performanță realizați de întreprinderile publice;
- consultanță privind guvernanța corporativă; analize și rapoarte privind diverse întreprinderi publice sau domenii economice în care activează întreprinderile publice; publicații periodice în care este prezentat portofoliul de întreprinderi publice al statului;
- cursuri de pregătire profesională destinate angajaților întreprinderilor publice sau ai autorităților publice tutelare.
În legea de înființare se spune că AMEPIP poate sancționa întreprinderile publice, autoritățile publice tutelare și persoanele fizice vinovate de neîndeplinirea cu rea-credință a indicatorilor de performanță.